قسمت پنجم:
تجربه مشتری: خوبها، بدها
تجربه مشتری بد! این همان چیزی است که باعث میشود من و شما دیگر برای خرید محصول یا خدمات به سراغ یک کسب و کار نرویم. در نهایت تجربه مشتری بد، یکی از مهمترین دلایل شکست یک کسب و کار است.
اما در مقابل، تجربههای مثبت همان چیزهایی هستند که ما را وادار به مراجعه دوباره به برند میکنند، ترغیبمان میکنند کسب و کار را به دیگران پیشنهاد بدهیم و در نهایت همان چیزهایی است که یک کسب و کار را در میان رقبا به موفقیت میرساند.
پورتر برای تحلیل یک صنعت، پنج نیرو را مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد. او معتقد است که تعامل این نیروها و تأثیر آنها بر یکدیگر مشخص کننده متوسط حاشیه سود یک صنعت است.
این پنج نیروی رقابتی پورتر عبارت اند از:
دیوارهای ورود
قدرت چانه زنی تأمین کنندگان
قدرت چانه زنی مشتریان
رقابت میان فعالان فعلی صنعت
تهدید کالاها و خدمات جایگزین
تجربه مشتری در زندگی روزمره ما نقش بسیار بزرگی ایفا میکند، نمونه هایی از تجربه ما از شرکت ها، بانک ها و حتی گشت ارشاد در این اپیزود مطرح شده است.
میزبان: حمید احمدی
کاری از پروژه صفر به کوشش دیماژن