frustration free packaging در آمازون

frustration free packaging در آمازون | تاک شد

ffp چیست؟ شاید این کلمه‌ی مخفف شده‌ را در خریدهای اینترنتی خود از آمازون دیده‌ باشید. ffp همان مخفف شده‌ کلمه frustration free packaging در آمازون است. یکی از موفق‌ترین نمونه‌های استفاده از بسته‌بندی برای بازاریابی، frustration free packaging در آمازون می‌باشد. بسته‌بندی یکی از اصلی‌ترین مراحل تولید هر محصولی است. امروزه تمامی محصولات نیاز به آن دارند به‌طوری‌که به یک استاندارد در تولید تبدیل شده‌ است.

 استفاده از بسته‌بندی به عنوان یک روش بازاریابی چیز جدیدی نیست و دهه‌هاست که شرکت‌های بزرگ از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند. در گذشته تنها تولید کنندگان محصول از آن به عنوان یک شیوه افزایش فروش استفاده می‌کردند. اما در سالهای اخیر و مخصوصاً با گسترده‌تر شدن فروش اینترنتی محصولات، فروشندگان محصول نیز به فکر استفاده از بسته‌بندی برای بازاریابی افتادند و اهمیت آن دوچندان شد. همانطور که گفته‌ شد یکی از موفق‌ترین نمونه‌های استفاده از بسته‌بندی برای بازاریابی frustration free packaging در آمازون است. در ادامه بیشتر موضوع ffp چیست ؟ را به‌صورت جامع بررسی می‌کنیم.

frustration free packaging در آمازون | تاک شد

دلیل انجام  frustration free packaging در آمازون

پیش از جواب به این سوال که ffp چیست؟ باید کمی به عقب رفته‌ و تاریخچه frustration free packaging در آمازون را بررسی کنیم. آمازون به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان روزانه صدها هزار محصول را به فروش می‌رساند و برای تمامی محصولات نیز از بسته‌بندی جداگانه‌ای استفاده می‌کند. تا هم از محصول خریداری شده‌ حفاظت کرده و هم جابجایی آن را آسان‌تر کند. تا سال ۲۰۱۸ روند فروش آمازون به این صورت بود که مشتریان یک محصول را سفارش می‌دادند و آن محصول با وجود داشتن بسته‌بندی کارخانه، در یک بسته‌بندی که معمولاً از جنس کارتون بود قرار گرفت و برای مشتری ارسال می‌شد. در سال ۲۰۱۸ آمازون دست به ابتکار جدیدی زد. آمازون با تحلیل رفتار مشتریان و استفاده از نظرسنجی‌های مختلف متوجه شد که یکی از اصلی‌ترین مشکلات مشتریان با خرید اینترنتی، دشوار بودن فرآیند باز کردن بسته‌ بندی است.

آمازون محصولات خریداری شده‌ را در چند لایه پلاستیکی و حبابی قرار می‌داد و از چند لایه کارتون به همراه چسب و دیگر مواد نگهدارنده استفاده می‌کرد تا محصولات را امن و سالم به دست مشتری برساند. این موضوع باعث می‌شد که فرایند باز کردن محصولات به فرایند دشواری تبدیل شود. علاوه بر این بعد از اتمام باز کردن بسته‌بندی نوبت به بسته‌ بندی کارخانه می‌رسید و مشتری برای شروع استفاده از محصول، باید دو برابر زحمت می‌کشید. آمازون با معرفی frustration free packaging این امکان را در اختیار مشتریان خود قرار داد تا مشتریان محصولات خریداری شده‌ را با کمترین میزان بسته‌ بندی دریافت کنند. در این حالت آمازون محصول را از بسته‌بندی کارخانه خارج و در بسته‌بندی مخصوص این شرکت قرار داده‌ و برای مشتری ارسال می‌کرد.

بنابراین زحمت مشتری در هنگام آنباکس محصولات به حداقل ممکن می‌رسید و از اتلاف پلاستیک و دیگر موارد مربوط به آن به میزان زیادی کاسته‌ می‌شد. این فرایند یک مرحله‌ی اضافه به چرخه‌ی آماده‌سازی محصول در آمازون اضافه می‌کرد و هزینه‌های جانبی برای این شرکت می‌تراشید. اما آمازون هدف مهمتری از انجام frustration free packaging داشت. برای بررسی بهتر هدف آمازون باید به اهمیت بسته‌ بندی و تاثیر آن روی مبحث مشتری مداری بپردازیم. تا این بخش به جواب سوال ffp چیست ؟ رسیدیم.

چرا بسته‌بندی اهمیت دارد؟

بسته‌ بندی یک محصول اولین برخورد مشتری با آن محصول است. هر چقدر یک بسته‌بندی حس خوبی در مشتری ایجاد کند، مشتری از آن محصول رضایت بیشتری داشته و احتمال خرید مجدد آن محصول توسط مشتری و یا پیشنهاد کردن محصول به دیگران بالاتر می‌رود. علاوه بر این شکل آن در تصمیم به خرید تاثیر بسیار بالایی دارد. تحقیقات مختلفی در زمینه تاثیر بسته‌بندی روی عملکرد خرید مشتریان صورت گرفته‌ است. تقریباً تمامی این تحقیقات ثابت می‌کنند که اهمیت آن حتی از کیفیت محصول نیز بالاتر است و بیشتر از یک سوم تصمیم به خرید یک محصول از طریق بسته‌بندی آن صورت می‌گیرد.

کمپانی‌های بزرگ بیش از صد سال است که روی بسته‌بندی محصولات و جذب مشتری از طریق آن سرمایه گذاری می‌کنند. آنها از شیوه‌های مختلفی برای جذاب‌تر کردن‌ و خواستنی‌تر کردن‌ محصولات از طریق بسته‌بندی استفاده می‌کنند. همین امر باعث شده‌ است که به سودهای کلان دست پیدا کنند.

بسته‌ بندی خوب چه تاثیری در احساس مخاطب دارد؟

یک بسته‌بندی خوب می‌تواند توجه مشتری را به‌سمت خود جلب کند. در ادامه به ویژگی‌های یک بسته‌ بندی مناسب و اینکه یک بسته‌بندی مناسب چه تاثیری می‌تواند در احساس مخاطب داشته باشد صحبت خواهیم کرد.

 طراحی بسته‌ بندی

طراحی یک بسته‌بندی هرچه نسبت به محصولات مشابه متمایزتر و متفاوت‌تر باشد، زودتر می‌تواند توجه مشتری را به خود جلب کرده و پیام‌های بازاریابی را به او منتقل کند. برای مثال استفاده از طرح‌های عروسکی روی غلات صبحانه کودکان یک طرح بسته‌بندی بسیار مناسب است که توانسته‌ موفقیت بسیاری را برای شرکت‌های مختلف در پی داشته باشد. در طراحی، رنگ دارای بیشترین اهمیت است. رنگ‌های سفید و سیاه معمولاً برای محصولات لوکس و گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیننده‌ با دیدن چنین طرحی در بسته‌بندی یک محصول، ناخودآگاه به قیمت بالای آن محصول فکر می‌کند.

در مقابل طرح‌های رنگارنگ بیشتر برای مواد غذایی و تنقلات به کار می‌روند و حس شادی و لذت را در بیننده منتقل می‌کنند. با اینکه دهه‌هاست شرکت‌های مختلف روی طراحی محصولات خود کار می‌کنند و بسیاری از ایده‌ها اجرا شده‌ است، هنوز هم خلاقیت در بسته‌بندی یک عنصر بسیار موثر در موفقیت فروش محصولات خواهد بود.

 باز شدن آسان بسته‌ بندی

همانطور که پیش‌تر و در بخش معرفی frustration free packaging در آمازون گفته‌ شد، آسان بودن باز کردن بسته‌بندی یک محصول، تاثیر زیادی روی رضایت مشتری دارد و غالباً باعث خرید مجدد مشتری و افزایش فروش خواهد شد. این موضوع در هنگام خرید اینترنتی بسیار بیشتر از خرید حضوری اهمیت دارد. استفاده از یک بسته‌بندی مبتکرانه که هم آسان باز شود و هم به خوبی از محصول مراقبت نماید، یک روش بازاریابی موفق است. هم‌چنین می‌تواند برای فروشگاه اینترنتی تمایز ایجاد کرده و باعث رضایت بیشتر مشتریان از خرید گردد.

 به جای استفاده از پلاستیک حبابدار و فوم‌های پلاستیکی می‌توان از یک بسته‌بندی خلاقانه استفاده کرد که نیاز به پلاستیک نداشته باشد. ساده نگه داشتن بسته‌بندی و نیاز کمتر به استفاده از چسب، باعث راحت‌تر شدن دسترسی به محصول و ایجاد حس خوشایند در مشتری می‌گردد.

frustration free packaging در آمازون | تاک شد

 کیفیت و جنس بسته‌ بندی

اغلب شرکت‌ها و تولیدکنندگان تازه کار، اهمیت زیادی به بسته‌بندی نمی‌دهند و تنها روی کیفیت محصول کار می‌کنند. تصور آنها این است که مشتری تنها به کیفیت محصول نهایی اهمیت می‌دهد و برایش مهم نیست که محصول در چه جعبه‌بندی به دست او برسد. تجربه کمپانی‌های بزرگ و مطالعات مختلف انجام شده‌ در این زمینه، خلاف این گفته‌ را مشخص می‌کند. در حقیقت جعبه‌بندی به صورت ناخودآگاه روی مشتریان اثر می‌گذارد و حتی اگر مشتری اظهار کند که بسته‌ بندی برایش اهمیت ندارد، باز هم بسته‌بندی به صورت ناخودآگاه روی ذهن او اثر گذاشته‌ و ذهنیت او درباره محصول و شرکت تولید کننده محصول را تغییر می‌دهد.

استفاده از یک جعبه‌بندی شیک و با کیفیت باعث می‌شود که با کیفیت بودن خود محصول به مشتری القا شود. توجه داشته باشید که بسته‌بندی اولین چیزی است که مشتری می‌بیند و در دست می‌گیرد. اگر بسته‌بندی با کیفیت باشد از همان ابتدا حس خوشایندی در مشتری ایجاد کرده و پیش زمینه خوبی برای رویارویی با محصول ایجاد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که حتی در صورت داشتن نقص و کمبود در محصول، مشتری از آن چشم پوشی کرده و محصول را یک محصول با کیفیت و با ارزش بشناسد. کمپانی اپل به خوبی به این موضوع آگاه است و جعبه‌بندی محصولات خود را همواره از مواد با کیفیت می‌سازد. همین موضوع باعث شده‌ است که اپل به عنوان یک کمپانی که به مشتری احترام می‌گذارد، شناخته‌ شود و بدون شک این موضوع در موفقیت بی نظیر اپل تاثیر داشته‌ است.

 سازگاری با محیط زیست

 بزرگ‌ترین مشکلی که در بسته‌بندی محصولات ارسال شده‌ از طریق خرید اینترنتی وجود دارد، استفاده بیش از حد از پلاستیک، چسب و کارتن است که امازون نیز قبلا این کار را انجام می‌داد. اما در frustration free packaging در آمازون دیگر چنین خبری نیست. در اغلب موارد نیاز به این همه مراقبت وجود ندارد. اما متاسفانه در ایران تفاوت چندانی بین محصولات داده‌ نمی‌شود و از یک بسته‌بندی برای تمامی محصولات استفاده می‌گردد. این موضوع باعث شده‌ است که خرید اینترنتی میزان زیادی از پلاستیک را به محیط زیست تزریق کند. این میزان از پلاستیک به سرعت می‌تواند محیط زیست را تخریب کرده و آثار غیر قابل جبرانی روی کره زمین داشته باشد.

اهمیت به حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن یکی از کارهایی است که می‌تواند وجه یک شرکت را در ذهن مردم مثبت جلوه دهد. آمازون به خوبی از این موضوع آگاه است. در تمام طول فعالیت خود در تلاش بوده تا از بسته‌بندی‌هایی استفاده کند که کمترین آسیب را به محیط زیست برساند. خیلی از افرادی که به محیط زیست اهمیت می‌دهند، تنها به این دلیل آمازون را برای خرید محصولات خود انتخاب می‌کنند. اهمیت به محیط زیست به سرعت در حال گسترش است و هر روز به تعداد افرادی که به محیط زیست اهمیت می‌دهند و در حفظ آن تلاش می‌کنند، اضافه می‌شود. کافی‌ست از یک بسته‌بندی مناسب برای محیط زیست استفاده کنید تا بتوانید توجه مردم را به خود جلب کرده و به سرعت شرکت خود را متمایز و متفاوت کنید.

مواردی که در این مقاله ذکر شد می‌تواند باعث رضایت و جلب مشتری برای شما و کسب و کارتان باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم در این رابطه اپیزودهای فصل دوم پادکست تاک شد که درباره‌ی تجربه‌ی مشتری است را حتما بشنوید.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *