اپیزود اول از فصل سوم -- تله پادکست تاک شد -- جواد نیک پیام
فصل سوم

قسمت اول:

طراحی رفتار چیست؟

در این اپیزود به سراغ مبحث طراحی رفتار رفته‌ایم. طراحی رفتار یک ایده قدیمی است که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است.

ما در این فصل وجه‌های مختلف طراحی رفتار و تئوری‌های موجود را بررسی و تحلیل می‌کنیم. مثال‌هایی در این زمینه می‌زنیم تا به فهم و تشخیص بهتر مفهوم طراحی رفتار پی ببریم:

در این اپیزود به چندین سوال پاسخ داده‌ایم:

  • چگونه می‌توانیم کاری کنیم که افراد کنش مدنظر ما را انجام دهند؟
  • آیا می‌توان در زندگی روزمره از طراحی رفتار استفاده کرد؟
  • طراحی رفتار چه تاثیری در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد؟
  • چرا بسته بندی شامپو تخم مرغی تغییر نکرده است؟
  • دلیل تغییر نکردن ظاهر خودکار بیک چیست؟
  • آیا ما در موقعیتی هستیم که به دست افراد دیگری طراحی شده است؟

میزبان: حمید احمدی

مهمان: جواد نیک پیام (طراح رفتار) 

کاری از پروژه صفر به کوشش دیماژن

درباره فصل سوم

طراحی رفتار (Behavioral Design)

پس از اینکه در فصل اول راجع‌به نوآوری صحبت کردیم و در فصل دوم به تجربه مشتری پرداختیم، حالا مبحث عمیق دیگری را به بحث گذاشته‌ایم. در فصل سوم رفتار مشتری را بررسی می‌کنیم. 

رفتار مشتری هم از جمله مباحثی است که امروز خواهان زیادی دارد و خیلی‌ها دوست دارند خود را یک طراح رفتار بدانند. اما واقعا طراحی رفتار چیست؟ به چه چیزی می‌پردازد؟ چقدر عمر دارد؟ با چه حوزه‌هایی در ارتباط است؟ این‌ها و سوالات دیگر، از جواد نیک پیام پرسیده می‌شود و مباحث جذابی را حول محور آن ها به بحث می‌گذاریم. 

اما به‌طور خلاصه، طراحی رفتار، در واقع اقداماتی است که ما برای بروز رفتاری خواص از یک فرد طراحی و پیاده سازی می‌کنیم. حالا اپیزودها را یک به یک گوش کنید تا این موضوع را بهتر درک کنیم. 

جواد نیک پیام | فصل سوم تاک شد | طراحی رفتار

مهمان فصل سوم

جواد نیک پیام

طراح رفتار

جواد نیک پیام دانش‌اموخته ارشد MBA در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران و همینطور رشته مدیریت بازرگانی با گرایش رسانه در مقطع دکترا از همان دانشگاه است. 

اگر از خود جواد بپرسیم که تخصص تو چیست؟ پاسخش ایناست که خود را یک طراح رفتار می داند. 

او تجربه ارزشمندی در حوزه‌های مختلف دارد. در تبلیغات زیاد کار کرده و در آژانس‌های درجه ۱ کشور این کار را انجام داده است. پروژه های مختلفی را در حوزه طراحی رفتار انجام داده و جزو فعالان حوزه بازی سازی است. 

تجربه او در بازی سازی منحصر به بازی‌های رایانه‌ای نمی شود و تجربه بسیار خوبی در گیمیفیکیشن دارد. همینطور تجربه‌های خود را در حوزه‌هایی که گفتیمُ در کمپانی‌های بین المللی درجه یکی بدست آورده است. 

مطالب تکمیلی قسمت اول فصل سوم تاک شد