اقتصاد توجه چیست و چه کاربردی در طراحی رفتار دارد؟

اقتصاد توجه چیست | تاک شد

یکی از دغدغه‌های اصلی برای کسب‌وکارها، این است که مشتری‌ها حتی متوجه محصولات و خدماتشان نمی‌شوند، راهکار این موضوع استفاده از اقتصاد توجه است. اگر شما هم به پرسش اقتصاد توجه چیست ، پاسخ دهید، با ما در ادامه همراه باشید.

این روزها بازاریابی بسیار گسترده و شاید پیچیده شده باشد، اما بااین‌وجود راهکارهای زیادی هستند که نمی‌توانند بازدهی خوبی داشته باشند. دلیل این موضوع هم توجه‌نکردن مشتری به آن‌ها است. این موضوع در واقع چالشی است که این روزها برای هر کسب‌وکاری وجود دارد و پاسخ آن چیزی نیست، جز استفاده درست و به جا از اقتصاد رفتاری در استراتژی‌های بازاریابی کسب‌وکارتان که تابه‌حال موفق نبوده‌اند.

راهکار بسیار ساده است، شما باید نظر مشتری را به خود جلب کنید. این پروسه با پاسخ‌دادن به پرسش اقتصاد رفتاری چیست، شروع می‌شود. در انتها این مسیر هم می‌توانید از مزیت‌های آن در کسب‌وکار خود استفاده کنید.

کاربرد اقتصاد توجه | تاک شد

اقتصاد توجه چیست؟

اقتصاد توجه مفهومی است که در سال‌های اخیر بیشتر به آن توجه می‌شود. در این اقتصاد، شرکت‌ها علاوه بر پول مشتری‌ها، برای وقت و تمرکزشان هم رقابت می‌کنند.

با افزایش اطلاعات و محتواهایی که در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی در دسترس است، مقدار توجه در دسترس کاهش‌یافته و به‌نوعی کمیاب شده است. به همین دلیل، شرکت‌ها باید برای جذب و حفظ توجه کاربران، مدل کسب‌وکار خود را تغییر دهند.

یکی از راهکارهایی که شرکت‌ها برای جذب توجه ما به کار می‌برند، استفاده از الگوریتم‌های شخصی‌سازی شده است. با تحلیل رفتار و علایق ما در فضای آنلاین، شرکت‌ها محتوا و تجربیاتی را ارائه می‌کنند که برای علاقه‌مندی‌های و نیازهای ما شخصی‌سازی شده‌اند. این کار نه‌تنها به جلب‌توجه ما می‌شود، بلکه احساس وفاداری و اعتماد به شرکت را نیز برای ما ایجاد می‌کند.

بااین‌حال، اقتصاد توجه با مشکلات خود همراه است. موج‌های پیاپی اعلان‌ها، تبلیغات و محتواها ممکن است باعث خستگی شوند. ازآنجاکه اقتصاد توجه در حال تحول و تکامل است، برای شرکت‌ها حائز اهمیت است که تعادلی بین رقابت برای توجه کاربران و احترام به‌وقت و فضای ذهنی آن‌ها بیابند. این مسئله، نیاز به درک عمیق از رفتار و علاقه‌مندی‌های کاربران و همچنین تعهد به شفافیت و رفتار اخلاقی دارد.

در نتیجه، اقتصاد توجه یک مفهوم پیچیده و به‌سرعت در حال تحول است که برای کسب‌وکارها، مصرف‌کنندگان و جامعه، پیامدهای قابل‌توجهی دارد. با درک این اقتصاد و روش‌هایی که شرکت‌ها برای جذب توجه ما به کار می‌برند، می‌توانیم تصمیمات بهتری در مورداستفاده از فناوری و رسانه در زندگی روزمره خود بگیریم.

Attention economy از چه زمانی و توسط چه کسی معرفی شد؟

در بخش قبل، پاسخ کوتاهی برای پرسش اقتصاد توجه، ارائه کردیم که می‌تواند شما را با این موضوع آشنا کند. اصطلاح “اقتصاد توجه” برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۷ توسط مجله Wired مطرح شد. شاید در آن سال‌ها چندان توجهی به این موضوع نمی‌شد، اما با پیشرفت تکنولوژی‌ها و حضور بیش‌تر کاربران در اینترنت، شرکت‌ها و کسب‌وکارها به اهمیت آن پی بردند.

این مفهوم به طور گسترده‌تری در سال ۲۰۱۵ توسط هربرت سیمونز (Herbert Simon)، اقتصاددان آمریکایی و برنده جایزه نوبل، بیان شد. او این اصطلاح را برای توصیف محدودیت‌های مغز انسان در پردازش اطلاعات و تصمیم‌گیری‌ها به کار برد.

از آن زمان به بعد، این مفهومبه‌عنوانن یک مفهوم مهم در فضای دیجیتال و تجارت الکترونیکی شناخته شده است و به طور مداوم مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به همه این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد توجه می‌تواند برای حیات یک کسب و کار بسیار ضروری باشد؛ چرا که جذب مخاطب و مشتری در دنیای رقابت دیجیتال، بدون وجود این اقتصاد، کار بسیار دشواری خواهد بود.

اقتصاد توجه در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

اقتصاد توجه در حوزه‌های مختلفی از جمله تجارت الکترونیکی، بازاریابی دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی، طراحی و تجربه کاربری و همچنین فناوری اطلاعات استفاده می‌شود. در این حوزه‌ها، شرکت‌ها و برندهای مختلف با توجه به مفهوم اقتصاد توجه، تلاش می‌کنند تا ارائه محتوا و تجربیاتی شخصی‌سازی‌شده داشته باشند که بتوانند توجه مخاطب را به خودشان جلب کنند.

بررسی این کاربردها نشان می‌دهند که اقتصاد توجه چقدر می‌تواند برای رشد و موفقیت یک کسب و کار بزرگ یا کوچک اهمیت داشته باشد. در ادامه مطلب برخی کاربردهای اقتصاد را با هم بررسی می‌کنیم.

Attention economy | تاک شد

1.    ایجاد تجربه کاربری بهینه

یکی از بهترین راه‌ها برای پاسخ به پرسش، اقتصاد توجه چیست، این است که کاربردهای اصلی آن را شناسایی کنیم. تجربه کاربری بهینه به معنای این است که کاربران بتوانند با استفاده از یک سایت، نرم‌افزار یا برنامه، به راحتی و با هدف مشخصی که در نظر گرفته‌اند، کار خود را انجام دهند.

با توجه به اقتصاد توجه، شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا تجربه کاربری بهینه و شخصی‌سازی شده‌ای را برای کاربران ارائه دهند. با بهبود تجربه کاربری، کاربران به احتمال زیاد بیشتر به شرکت‌ها و برندها وفادار می‌شوند.

برای بهبود تجربه کاربری، شرکت‌ها می‌توانند از الگوریتم‌های اقتصاد توجه استفاده کنند تا با توجه به علایق و نیازهای کاربران، محتوایی را ارائه دهند که بیشترین توجه کاربران را به خود جلب کند.

به عنوان مثال، سایت‌های خرید آنلاین با استفاده از الگوریتم‌های اقتصاد توجه، به هر کاربر محصولاتی ارائه می‌دهند که با علایق و نیازهای او مطابقت دارد. به این ترتیب احتمال این که کاربر به خرید این محصولات علاقه مند شود، بیش‌تر خواهد شد.

2.    بازاریابی دیجیتال

با استفاده از الگوریتم‌های اقتصاد توجه، شرکت‌ها می‌توانند به علایق و نیازهای کاربران پی‌ببرند و محتوایی را ارائه دهند که بیشترین توجه آن‌ها را به خود جلب کند.

بازاریابی دیجیتال به این معنی است که شرکت‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی، نظیر تبلیغات در وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل، محصولات و خدمات خود را به مشتریان جدید و قدیمی ارائه می‌دهند.

شرکت‌ها می‌توانند به کاربران پیام‌هایی را ارسال کنند که به علایق و نیازهای آن‌ها مطابقت دارد و احتمال برقراری ارتباط موثر با مشتریان را افزایش دهد. اصل اساسی در این روش، جلب توجه کاربر به یک محصول، خدمت یا حتی ماهیت برند شما خواهد بود.

3.    رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی شامل شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین هستند. با استفاده از الگوریتم‌های اقتصاد توجه، شرکت‌ها می‌توانند محتوایی را ارائه دهند که توجه کاربران را به خود جلب کند. با این کار، آن‌ها را به خود جذب کرده و احتمال برقراری ارتباط موثر با آن‌ها را افزایش می‌دهند.

این موضوع هم در واقع نوعی از بازاریابی دیجیتالی است، اما تمرکز اصلی آن روی شبکه‌ها اجتماعی و به دست آوردن بازخوردهای مفید از آن‌ها است.

4.    پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده

اقتصاد توجه می‌تواند در پیش‌بینی رفتار مصرف‌کنندگان مؤثر باشد. با استفاده از الگوریتم‌های اقتصاد توجه، شرکت‌ها می‌توانند به علایق و نیازهای مصرف‌کنندگان پی برده و پیش‌بینی کنند که کدام محصولات و خدمات بیشترین تقاضا را دارند.

در نتیجه آن‌ها می‌توانند مشخص کنند که  چگونه ارائه محصولات و خدمات مطابق با نیازهای مصرف‌کنندگان، صورت گیرد که فروش بیش‌تری را به همراه داشته باشد. این موضوع می‌تواند در رشد سریع کسب و کار تاثیر زیادی داشته باشد؛ چرا که به راحتی می‌توان از این طریق محصولات و خدمات پرفروش را شناسایی کرد.

5.    بهبود کیفیت محصول:

یک کسب و کار اگر بتواند به خوبی با مشتری‌ها تعامل سازنده برقرار کند، می‌تواند بازخوردهای مفیدی از آن‌ها به دست آورد. این بازخوردها ممکن است در زمینه ارائه یک خدمت یا کیفیت محصولات باشند. در هر صورت این اطلاعات را می‌توان برای شناسایی نقاط ضعف، مشکل‌ها و ایرادات استفاده کرد.

نکته جالب در این باره، وجود مزیت‌های دیگر به جز شناسایی مشکلات است. در واقع با این کار کاربرانی که در مورد یک محصول یا خدمت، بازخوردی ارائه کرده‌اند، مطمئن می‌شوند که شما به آن رسیدگی کرده‌اید. در نهایت هم این موضوعات به افزایش وفاداری و اعتماد مشتری منجر می‌شوند.

اقتصاد رفتاری | تاک شد

اقتصاد توجه و اقتصاد رفتاری چه ارتباطی با هم دارند؟

اقتصاد توجه و اقتصاد رفتاری دو حوزه متفاوت از علم اقتصاد هستند، اما نمی‌توان گفت که هیچ ارتباطی با هم ندارند.

اقتصاد توجه بر روی تأثیر عوامل روان‌شناختی مانند عوامل شناختی، انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تأکید دارد. این حوزه مطالعاتی بر این باور است که انسان‌ها در تصمیم‌گیری‌هایشان با محدودیت‌هایی مواجه هستند و توجهشان به عوامل مختلف در فرایند تصمیم‌گیری مؤثر است. بنابراین، اقتصاد توجه به تحلیل عوامل روان‌شناختی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی می‌پردازد.

اقتصاد رفتاری نیز بر روی رفتار و تصمیمات افراد تأکید دارد. در حوزه اقتصاد رفتاری، بیان می‌شود که عوامل غیراقتصادی مانند شخصیت، عواطف و تجربیات گذشته نیز در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی تأثیرگذار هستند. بنابراین، اقتصاد رفتاری به تحلیل رفتار و تصمیمات افراد در شرایط واقعی می‌پردازد.

از دیدگاه اقتصادی، هر دو حوزه مطالعاتی مهم هستند. اقتصاد توجه و اقتصاد رفتاری می‌توانند به بهبود فرایند تصمیم‌گیری‌ها و بهبود عملکرد اقتصادی کمک کنند. برای مثال، در زمینه بازاریابی، برخی از تکنیک‌های اقتصاد توجه و اقتصاد رفتاری می‌توانند به بهبود فرایند تصمیم‌گیری و بهبود عملکرد فروش کمک کنند.

در کل، اقتصاد توجه و اقتصاد رفتاری هر دو به تحلیل تصمیم‌گیری‌های افراد در شرایط واقعی می‌پردازند، اما با تأکید هر کدام روی موضوع مختلفی است. در این مقاله به طور کامل در مورد اقتصاد توجه توضیح داده‌ایم، اما اگر در مورد اقتصاد رفتاری کنجکاو هستید، توضیه می‌کنیم بلاگ« اقتصاد رفتاری چیست ؟ » را مطالعه کنید.

اقتصاد توجه در طراحی رفتاری چه نقشی دارد؟

طراحی رفتاری، به عنوان یکی از کاربردهای مهم ATTENTION ECONOMY، بر تأثیر عوامل روان‌شناختی روی رفتار و تصمیم‌گیری افراد تمرکز دارد. در طراحی رفتاری، اقتصاد رفتاری می‌تواند به این شیوه کمک کند که برای انجام یک رفتار خاص، تحریک کننده‌های موثری ارائه دهد تا افراد به دنبال آن رفتار کنند.

در طراحی محیط، اقتصاد توجه می‌تواند به طراحی محیط فیزیکی کمک کند تا افراد به سمت یک رفتار خاص هدایت شوند. برای مثال، قرار دادن سطل‌های زباله در جایی که به راحتی دیده نمی‌شود، ممکن است باعث شود که افراد زباله را در جای نامناسبی بیندازند. در این مثال، طراحی محیط فیزیکی با توجه به عوامل روان‌شناختی مانند توجه، می‌تواند به بهبود رفتار افراد کمک کند.

اقتصاد توجه می‌تواند به طراحی محصولات کمک کند که بهترین ویژگی‌های آن‌ها برای مشتریان به خوبی قابل مشاههده و بررسی باشد. به عنوان مثال، طراحی بسته‌بندی یک محصول با استفاده از رنگ‌های جذاب و جالب می‌تواند توجه مشتریان را به خود جلب کند و باعث افزایش فروش آن محصول شود.

به طور کلی، اقتصاد توجه در طراحی رفتاری می‌تواند به بهبود رفتار افراد در جامعه کمک کند، از جمله در حوزه‌هایی مانند بهداشت، محیط زیست، بازاریابی یا سیاست‌گذاری  که هر کدام اهمیت بسیار بالایی دارند.

این موضوع جای بحث زیادی دارد و می‌توان به صورت خیلی دقیق‌تری هم در مورد آن صحبت کرد. برای این منظور توصیه می‌کنیم« اپیزود اول فصل سوم تاک شد » را بشنوید.

attention economy چیست | تاک شد

چقدر از اقتصاد رفتاری در کسب و کارتان استفاده می کنید؟

این مطلب از پادکست طراحی رفتار ، را با پرسش اقتصاد توجه چیست، شروع کردیم و در ادامه به بررسی کاربردها و ارتباطش با اقتصاد رفتاری پرداختیم. با مطالعه همه این موارد می‌توان یک نتیجه کلی به دست آورد که اقتصاد توجه این روزها می‌تواند حکم یک راه نجات برای کسب و کارها ضعیف و یک راه پله به سمت پیشرفت ببیشتر برای کسب و کارهای موفق داشته باشد.

attention economy چیست، پرسشی که می‌تواند ذهن ما را به این موضوع درگیر کند. در پی از سوال، ممکن است سوال‌های دیگری هم برای شما ایجاد شوند که اگر بتوانید به همه آن‌ها پاسخ دهید، در نهایت به مزیت‌های اصلی اقتصاد توجه پی خواهید برد.

عاقلانه‌ترین کار این است که شما از همین مزیت‌ها برای رشد و پیشرفت کسب و کار خودتان استفاده کنید. خوشبختانه اقتصاد توجه برای این منظور کارایی بسیار زیادی دارد و دست شما برای انتخاب باز خواهد بود.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *