شناخت ۱۴ مورد از انواع بیزینس مدل

انواع بیزینس مدل | تاک شد

انتخاب بهترین بیزنس مدل برای کسب و کار شما یک امر اساسی است. هر مدل کسب و کار، با توجه به نیازها، صنعت، و منابع شرکت، تأثیر متفاوتی بر ارزش افزوده، درآمد، و ارتباط با مشتریان دارد. هرکدام از انواع بیزنس مدل ها می‌توانند در جلب مشتریان و تحقق اهداف تجاری کمک کنند. در این مقاله، ما با ۱۴ نمونه از انواع بیزینس مدل آشنا می‌شویم تا به شما کمک کنیم که مسیر مناسبی را برای رشد و پیشرفت کسب و کار خود انتخاب کنید.

بیزنس مدل یا مدل کسب و کار | تاک شد

بیزنس مدل یا مدل کسب و کار چیست؟

انواع بیزینس مدل ها، یک چارچوب جامع است که نحوه عملکرد یک سازمان یا کسب و کار را توصیف می‌کند. این ساختار متکی بر اجزای اساسی شامل ارزش افزوده، ساختار هزینه، درآمد، مشتریان، منابع کلیدی، فعالیت‌ها، همکاران کلیدی، و ساختار سازمانی است. ارزش افزوده معرف اصلی محصول یا خدمات است که به مشتریان ارائه می‌شود، در حالی که ساختار هزینه توضیح هزینه‌های مرتبط با اجرای بیزنس مدل را ارائه می‌دهد. درآمد مشخص می‌کند چگونه درآمد تولید می‌شود و مشتریان تعیین می‌کند که کدام گروه‌های بازار هدف هستند. با تعیین منابع کلیدی، فعالیت‌ها، همکاران کلیدی، و ساختار سازمانی، بیزنس مدل به شرکت کمک می‌کند تا بازار را درک کند، عملکرد داخلی را بهبود بخشد و به دنبال فرصت‌های جدید جستجو کند. برای اطلاعات بیشتر هم پیشنهاد می‌کنیم، مطلب ” چرخه عمر محصول چیست ” را مطالعه کنید.

انواع بیزینس مدل ها کدام‌اند؟

انواع بیزینس مدل ها به شکل‌ها و رویکردهای مختلفی ارائه می‌شوند، و بسته به نوع فعالیت، صنعت، و شرایط محیطی، شرکت‌ها از مدل‌های مختلف استفاده می‌کنند. در زیر چند نمونه از مدل‌های کسب و کار معروف آورده شده‌اند:

1. مدل فروش مستقیم (Direct Sales Mo del):

در این مدل ، شرکت محصولات یا خدمات خود را طبق مثال استراتژی توسعه محصول به طور مستقیم به مشتریان عرضه می‌کند.

  • مثال خارجی: شرکت مایکروسافت که نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای خود را به مستقیم از طریق فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی به مشتریان عرضه می‌کند.
  • مثال ایرانی: شرکت دیجی‌کالا که انواع کالاها را به طور مستقیم به مشتریان ایرانی ارائه می‌دهد.

2.مدل اشتراک (Subscription Model):

در این مدل، مشتریان به صورت دوره‌ای یا ماهانه اشتراک می‌پردازند تا به محصولات یا خدمات شرکت دسترسی پیدا کنند.

  • مثال خارجی: سرویس اشتراک ماهانه Netflix برای تماشای فیلم و سریال.
  • مثال ایرانی: سرویس اشتراک ماهانه فیلیمو برای تماشای فیلم.

انواع بیزینس مدل | تاک شد

3. مدل تبلیغاتی (Advertising Model):

در این مدل، شرکت از تبلیغات برای تولید درآمد استفاده می‌کند.

  • مثال خارجی: Google که از تبلیغات آنلاین برای تولید درآمد استفاده می‌کند.
  • مثال ایرانی: سایت‌های خبری ملی که از تبلیغات برای تأمین هزینه‌ها استفاده می‌کنند.

4. مدل فرهنگی (Freemium Model):

در این مدل، نسخه رایگان و پولی از یک محصول یا خدمات وجود دارد.

  • مثال خارجی: اپلیکیشن اینستاگرام که نسخه رایگان دارد و امکانات بیشتری در نسخه پولی ارائه می‌شود.
  • مثال ایرانی: اپلیکیشن‌های فروشگاه‌های آنلاین ایرانی که نسخه رایگان و پولی دارند.

5. مدل مارکت‌پلیس (Marketplace Model):

در این مدل از انواع بیزینس مدل ها، شرکت به عنوان واسطه بین فروشندگان و خریداران عمل می‌کند.

  • مثال خارجی: Amazon که به عنوان بازار بزرگی برای خرید و فروش انواع کالاها عمل می‌کند.
  • مثال ایرانی: سایت‌های بازار آنلاین ایرانی مانند دیوار و بامیلو.

6. مدل تولید محتوا (Content Production Model):

شرکت‌ها از تولید محتوا و بازاریابی محتوایی برای جلب مخاطبان و تولید درآمد استفاده می‌کنند.

  • مثال خارجی: BuzzFeed که از تولید محتوای تفریحی برای تولید درآمد استفاده می‌کند.
  • مثال ایرانی: پیج های اینستاگرام خبری و سرگرمی مانند دیجیاتو که از تولید محتوای مختلف برای جلب مخاطبان استفاده می‌کنند.

بهترین بیزینس مدل | تاک شد

7. مدل پلتفرم (Platform Model):

در این مدل، شرکت یک پلتفرم فراهم می‌کند که افراد یا شرکت‌های دیگر می‌توانند بر آن برنامه‌ها و خدمات خود را اجرا کنند.

  • مثال خارجی: App Store که به شرکت‌ها امکان ارائه برنامه‌های موبایل را فراهم می‌کند.
  • مثال ایرانی:کافه بازار، سیب اپ و ….

8. مدل اقتصاد به اشتراک (Sharing Economy Model):

در این مدل، افراد خدمات یا منابع خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

  • مثال خارجی: Airbnb که امکان اجاره مسکن از افراد دیگر را فراهم می‌کند.
  • مثال ایرانی: سرویس‌های درخواست خودرو (مثل اسنپ و تپسی) .

9. مدل توسعه کسب و کار (Franchise Model):

در این مدل، یک شرکت حق استفاده از نام تجاری، محصولات، و سیستم عاملی خود را به افراد یا شرکت‌های دیگر می‌دهد.

  • مثال خارجی: McDonald’s که شعبه‌های فراوانی در سراسر جهان دارد.
  • مثال ایرانی: شبکه رستوران‌های فست فود ایرانی که از مدل فرانچایز استفاده می‌کنند.

10. مدل تولیدی (Manufacturing Model):

در این مدل، شرکت به تولید محصولات فیزیکی متمرکز است.

  • مثال خارجی: شرکت‌های خودروسازی مانند Toyota که به تولید خودروها متمرکز هستند.
  • مثال ایرانی: کارخانجات تولید لوازم الکترونیکی و خانگی در ایران.

11. مدل مشتری محور (Customer-Centric Model):

در این مدل، تمرکز اصلی بر روی نیازها و تجربه مشتریان است.

  • مثال خارجی: Zappos که در فروش آنلاین کفش با تمرکز بر تجربه مشتری موفق بوده است.
  • مثال ایرانی: سرویس‌های پشتیبانی مشتری در برخی از شرکت‌های فناوری اطلاعات در ایران.

مدل  های کسب و کار | تاک شد

12. مدل توسعه محصول (Product Development Model):

در این مدل، شرکت به توسعه و به‌روزرسانی محصولات خود متمرکز است.

  • مثال خارجی: Apple که با ارائه نسخه‌های به‌روز شده از محصولات موفقیت یافته است.
  • مثال ایرانی: شرکت‌های تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های موبایل که با به‌روزرسانی‌های دوره‌ای توانسته‌اند مشتریان خود را حفظ کنند.

13. مدل کسب و کار مبتنی بر آبونمان (Membership-Based Model):

در این مدل، مشتریان عضویت در سرویس یا اشتراک ماهانه دارند.

  • مثال خارجی: سرویس اشتراکی LinkedIn Premium برای اعضای عادی.
  • مثال ایرانی: اشتراک‌های ماهانه سایت‌های آموزشی اینترنتی در ایران.

14. مدل توسعه کارکنان (Employee Development Model):

در این مدل، شرکت به توسعه مهارت‌ها و آموزش کارکنان خود تمرکز دارد.

مثال خارجی: شرکت‌های مشاوره مدیریت که به آموزش و توسعه مهارت‌های مدیریتی مثل متدولوژی اسکرام متمرکز هستند.

مثال ایرانی: آموزشگاه‌ها و موسسات آموزشی متخصص در ارائه دوره‌های توسعه فردی.

چگونه بهترین بیزینس مدل را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین بیزینس مدل برای کسب و کار خود، ابتدا باید با دقت بازار مورد نظر و مشتریان هدف خود را شناسایی کنید برای این کار حتما پادکست محمد هاشمی را گوش دهید. تحلیل صنعت و معرفی رقبا، ایده‌آل است تا به دنبال مزایا و چالش‌های مدل‌های مختلف باشید. از اینجا، باید ویژگی‌ها و نیازهای خاص مشتریان، پتانسیل فاوری‌ها، و ویژگی‌ها و منابع کلیدی شرکت خود را شناسایی کنید. با ترکیب این عوامل و ارزیابی مالی دقیق، می‌توانید مدل کسب و کاری را که بهترین تطابق را با اهداف و منابع شما دارد، انتخاب کرده و آن را با آزمون و اجرا بهینه‌سازی کنید. این رویکرد تحلیلی و استراتژیک به شما کمک خواهد کرد تا در بین انواع بیزینس مدل ،  مدلی را انتخاب کنید که به موفقیت و رشد پایدار شما کمک کند.

جمع‌بندی:

برای داشتن بهترین انتخاب از بین انواع بیزینس مدل ‌ها، برای کسب و کار یک چالش استراتژیک و حیاتی را باید بپذیرید. این مدل‌ها، از مستقیمیت در فروش تا مشارکتی در اقتصاد به اشتراک، گسترده و متنوع هستند. بررسی بازار، شناخت مشتریان، و تحلیل صنعت ابزارهای کلیدی هستند تا یک بیزنس مدل مؤثر انتخاب شود. از مدل‌های اشتراک گذاری که به سرعت رواج پیدا کرده‌اند گرفته تا مدل‌های تولید محتوا که بر اساس خلق و اشتراک محتوا به مشتریان اعتماد ایجاد می‌کنند، هرکدام از این مدل‌ها در حالت مناسب خود قدرتمندی دارند. انتخاب درست یک بیزنس مدل، همواره نیازمند تحلیل دقیقی از ویژگی‌ها و نیازهای منحصر به فرد کسب و کار شماست تا به بهترین شکل از منابع و موقعیت‌ها بهره‌مند شود.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *