بررسی تاثیر chatgpt بر گوگل و سایر موتورهای جستجو

تاثیر chatgpt بر بازاریابی جستجو | تاک شد

در چند روز اخیر پدیده جدیدی به نام chatgpt در دنیای اینترنت و فضای مجازی ظهور کرده‌ که باعث حیرت همگان شده‌ است. بررسی تاثیر chatgpt بر گوگل و هم‌چنین تاثیر chatgpt بر بازاریابی جستجو از سوالات اکثر کاربران است. برای این‌که چت جی پی تی را بشناسید، نیازی نیست که یک متخصص برنامه نویسی یا هوش مصنوعی باشید.  Chatgpt امروزه در همه‌جا حضور دارد و اگر کمی در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما درباره آن شنیده‌اید. در این مقاله بیشتر به بررسی تاثیر chatgpt بر گوگل  و تاثیر chatgpt بر بازاریابی جستجو خواهیم پرداخت.

chatgpt چیست؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن این بات را توضیح دهیم باید بگوییم که یک چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی است. چت بات‌ها برنامه‌هایی هستند که می‌توان همانند یک انسان با آنها صحبت کرد و جواب‌های قابل فهم از طرف آنها دریافت نمود.

chatgpt نام عجیبی دارد که مخفف Generative Pre-trained Transformer به معنای مولد از پیش آموزش یافته‌ ترانسفورمر است.

تاکنون چت بات‌های متعددی را در سال‌های اخیر شاهد بودیم؛ اما چت جی پی تی چه چیزی دارد که آن را تا این حد متفاوت کرده و  در صدر اخبار و محتوای شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری قرار داشته‌ باشد. جواب این سوال ساده است. چت جی پی تی از تمامی چت بات‌های قبلی عملکرد بسیار بهتری دارد و قادر به انجام کارهایی است که ربات‌های قبلی توان انجام آنها را نداشتند. برای مثال حتی می‌توانیم در ادامه به بررسی تاثیر chatgpt بر گوگل نیز بپردازیم.

بررسی_تاثیر_chatgpt_بر_گوگل_و_سایر_موتورهای_جستجو | تاک شد

ویژگی‌های chatgpt چیست؟

همانطور که گفته‌ شد با تمامی چت بات‌های قبلی متفاوت است و ویژگی‌هایی دارد که پیش از این در هیچ ربات هوش مصنوعی دیگری نظیر آنها را ندیده بودیم. کارهایی که این ربات قادر به انجام آنهاست، طیف وسیعی از وظایف و کارهای مختلف را شامل می‌شود. در اینجا به برخی از مهمترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های این ربات می‌پردازیم.

فهم کامل زبان انسان

برای کار کردن با chatgpt نیازی به رعایت اصول و قواعد خاصی ندارید. شما همانند یک انسان می‌توانید با آن صحبت کنید و از او بخواهید که کارهای مختلفی را برای شما انجام دهد. این بات در تست‌های مختلف قادر به فهم کامل منظور کاربران و ارائه بهترین جواب به آنها شده‌ است.

پوشش جامع موضوعات مختلف

chatgpt تقریباً به تمامی موارد موجود در اینترنت دسترسی دارد. بنابراین می‌توان گفت که محدودیت خاصی برای آن تعریف نشده است و قادر به پاسخگویی به هر سوالی در هر زمینه‌ای است. البته باید توجه داشت که تنها به اطلاعات اینترنت تا سال ۲۰۲۱ دسترسی دارد.

قابلیت کد نویسی

قابلیت کد نویسی یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت chatgpt بوده است. شما میتوانید از این ربات بخواهید که یک برنامه به زبان برنامه نویسی دلخواه شما، کد نویسی کند. تنها کافی است هدف خود از برنامه و کارایی‌های برنامه را با زبان انسانی به این ربات بگویید تا به بهترین شکل منظور شما را فهمیده و شروع به کدنویسی به زبان دلخواه شما کند. در نهایت کدی تحویل شما داده‌ می‌شود که هم کار می‌کند و هم قابلیت ویرایش آن را دارید.

قابلیت تولید محتوا

با توجه به قابلیت فهم زبان انسان و دسترسی به منابع مختلف موجود در اینترنت، chatgpt به ابزاری عالی برای تولید محتوا تبدیل شده‌ است. این بات می‌تواند با پشتیبانی از تمامی زبان‌ها، درباره موضوعات مختلف محتوایی را ارائه دهد که اصلا شبیه محتوای تولید شده‌ توسط یک نرم افزار نیست. همین موضوع باعث شده‌ که خیلی‌ها به پتانسیل بالای چت جی پی تی در زمینه بازاریابی دیجیتال پی ببرند. و شروع به استفاده از این ابزار قدرتمند برای اهداف دیجیتال مارکتینگ نمایند.

تاثیر chatgpt بر گوگل

chatgpt تنها در عرض ۵ روز به یک میلیون کاربر رسید و رکورد جدیدی را در این زمینه به ثبت رساند. رسیدن‌ به یک میلیون کاربر برای اینستاگرام بیش از دو ماه طول کشید و نتفلیکس باید پنج ماه تمام تلاش خود را می‌کرد تا به چنین عددی از کاربران برسد. بنابراین به موفقیت فوق العاده‌ای دست پیدا کرده است و این موفقیت از چشم کمپانی‌های بزرگ و غول‌های فناوری همچون گوگل دور نمانده است.

بزرگترین محصول گوگل یعنی موتور جستجوی گوگل تنها یک وظیفه دارد و آن هم پاسخ به سوالات کاربران است. کاربران مطالب مورد نیاز خود را در گوگل جستجو می‌کنند و گوگل بهترین نتیجه و سایت متناسب با موضوع جستجو را به کاربر ارائه می‌دهد. این چت بات  پاسخ کاربران را بدون نیاز به گشت و گذار در سایت‌ها و به صورت خلاصه و مفید در اختیار آنها قرار می‌دهد. در بررسی تاثیر chatgpt بر گوگل نشان می‌دهد که گوگل، چت جی پی تی را به عنوان یک تهدید به حساب آورده‌ و در صدد ارائه‌ی هوش مصنوعی خود برای رقابت با آن برآید. گوگل اخیرا اعلام کرد که نسخه chatgpt خود به نام Bard را در هفته‌های آینده رونمایی خواهد کرد.

تاثیر chatgpt بر تحلیل داده‌

چت جی پی تی با استفاده از دیپ لرنینگ و ترین شدن‌ با حجم وسیعی از داده‌ها ساخته‌ شده‌ است. الگوریتم مورد استفاده برای یادگیری داده‌ها و دسترسی به آنها به گونه‌ای ساخته‌ شده‌ که این بات به یک ابزار بی‌نظیر برای تحلیل داده‌ تبدیل شود.

chatgp به خوبی می‌تواند هدف و منظور هر یک از داده‌ها را بفهمد و از آن برای رسیدن‌‌‌ به نتیجه‌ی مورد‌نظر کاربر استفاده‌ کند. فرایند تحلیل داده‌ها توسط چت جی پی تی در زمان بسیار کمتری نسبت به انجام این کار توسط انسان صورت می‌گیرد و همین باعث شده‌  که تحلیلگران داده‌ نسبت به آینده‌ی شغلی خود احساس خطر کنند.

با توجه به این‌که این بات هنوز در مراحل آزمایشی است و پتانسیل کامل آن مشخص نیست، پیش بینی می‌شود  در آینده‌ای نزدیک chatgp فرایند تحلیل داده‌ها را بسیار دقیق‌تر و سریعتر انجام دهد. همان‌طور که پیشتر گفته‌ شد chatgp به صورت آفلاین کار می‌کند و تنها به داده‌های اینترنت تا سال ۲۰۲۱ دسترسی دارد. شرکت سازنده وعده داده‌ که این چت بات را به زودی به اینترنت متصل کرده و داده‌های آن را به صورت بروز در اختیار هوش مصنوعی قرار دهد. در صورت انجام این کار، چت جی پی تی قادر خواهد بود کارهای تحقیقاتی را در زمانی بسیار کمتر از انسان‌ها و نرم افزارهای فعلی انجام دهد.

در تکمیل این مبحث می‌توانید در اپیزود 3 تاک شد پلاس به پادکست دیتا آینده بازاریابی با حضور آقای امیر رجبی مراجعه کنید.

بررسی_تاثیر_chatgpt_بر_گوگل_و_سایر_موتورهای_جستجو | تاک شد

تاثیر chatgpt بر سئو

تاکنون کاربردهای مختلفی برای chatgpt پیدا شده‌ است که یکی از آنها تولید محتوا است. با توجه به این‌که محتوا در اینترنت بیشترین اهمیت را دارد و موتورهای جستجو نیز برای محتوا ارزش بسیار زیادی قائل هستند، chatgpt به سرعت توجه سئو کاران را به خود جلب کرد. کسانی که به کار بهینه سازی موتورهای جستجو می‌پردازند، می‌توانند از chatgpt برای تولید محتوا برای سایت‌ها و وبلاگ‌ها استفاده کنند و خیلی سریع‌تر در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر رتبه بگیرند. علاوه بر این ChatGpt قادر به ساخت متن‌های توضیح محصول و ایجاد اسکریپت برای تولید محتوای ویدئویی است. همه اینها باعث شده‌ است که chatgpt به یک ابزار بی‌نظیر برای دیجیتال مارکتینگ و سئو تبدیل شود.

آقای علی علیزاده در یکی از اپیزودهای تاک شد پلاس در یک پادکست آینده دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تاثیر chatgpt بر بازاریابی جستجو

با توجه به اینکه تاثیر chatgpt بر بازاریابی جستجو عملکرد بسیار خوبی دارد، می‌توان از آن برای تحلیل کلمات کلیدی استفاده کرد.

chatgp به خوبی قادر است کلمات کلیدی با ارزش برای سئو را پیدا کرده و فرصت‌های موجود در این زمینه را مشخص کند. این بات بهترین ساختار متن را بر اساس کلمات کلیدی داده‌ شده‌ به آن مشخص کند و یک استراتژی تولید محتوای قوی ارائه دهد. با توجه به اینکه چت جی پی تی قادر به تولید محتوای متنی نیز است، دیگر نیازی به نویسنده محتوا نخواهد بود. و chatgp می‌تواند بر اساس بازاریابی جستجو، اقدام به تولید محتوا برای سایت نموده‌‌ و تاثیر بسیار زیادی در رتبه گرفتن‌ سایت‌ها داشته‌ باشد.

واترمارک chatgp

سازندگان این ربات از این مسئله که ممکن است از این بات برای سرقت ادبی استفاده شود، آگاه بودند و از الگوریتم‌های مختلفی استفاده کرده‌اند تا جلوی این کار را بگیرند. درنهایت تلاش‌های آنها به ایجاد واترمارک chatgp منجر شد. همانطور که می‌دانید واترمارک یک نشان یا متن است که روی آثار فیزیکی یا دیجیتال قرار می‌گیرد و صاحب متن یا اثر را مشخص می‌کند تا دیگران نتوانند از آن کپی کنند. برای اینکه مشخص شود یک متن توسط این بات ساخته‌ شده‌ و انسان در ساخت آن نقشی نداشته، یک واترمارک مشخص توسط سازندگان chatgp به کار گرفته‌ شده‌ است.

این واترمارک بر اساس استفاده‌ از یک سری از کلمات با تعداد تکرارهای مشخص کار می‌کند و می‌توان‌ با استفاده از یک ابزار مخصوص تشخیص داد که یک متن توسط chatgp ساخته‌ شده‌ یا خیر. بنابراین استفاده از chatgp برای تولید محتوای وب سایت‌ها ممکن است با واکنش منفی گوگل مواجه شده‌ و تاثیر مخربی در سئو سایت‌ها داشته باشد. اما می‌توان با بازنویسی متن‌ها آنها را برای سایت‌ها و وبلاگ‌ها مورد استفاده قرار داد.

سخن پایانی

معرفی chatgp یک دوره‌ی جدید از تکنولوژی را آغاز کرد که در آن شاهد رشد روز افزون هوش مصنوعی و دخالت بیشتر تکنولوژی‌های هوشمند در زندگی انسان‌ها خواهیم بود. این فرآیند غیرقابل اجتناب است. باتوجه به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ روی آن، می‌توان انتظار داشت که رشد آن بسیار سریعتر از پیش‌بینی‌های قبلی باشد.

بنابراین لازم است که همه‌ی ما ابزارهای هوش مصنوعی و نحوه‌ی استفاده بهینه‌ی آنها را بشناسیم و روش کسب و کار خود را متناسب با ابزارهای هوشمند جدید تغییر دهیم. تا بتوانیم در بازار پررقابت و همیشه درحال تغییر امروز، حرفی برای گفتن‌ داشته باشیم و به سادگی حذف نشویم. مهم است که در این شرایط، به هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کارآمد نگاه کنیم. نه به چشم تهدیدات هوش مصنوعی بر جامعه انسانی نگاه کنیم. در این مقاله به معرفی این بات و از همه مهم‌تر به بررسی تاثیر chatgpt بر گوگل پرداخیتم.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *