بررسی همه جانبه مسائل تاریخی در پادکست های تاریخی فارسی

مسائل تاریخی در پادکست های تاریخی فارسی | تاک شد

شنیدن‌ و خواندن‌ تاریخ تنها اطلاع از سرگذشت انسان‌های قبل از ما یا اتفاق‌هایی که بر جهان گذشته است، نیست. بلکه تاریخ چراغی است که با روشن کردن راه آینده، مسیر درست را به ما نشان می‌دهد. اگر شما نیز به مباحث تاریخی علاقه دارید و می‌خواهید از این راه اطلاعات مفیدی کسب کنید، گوش دادن‌ به بهترین پادکست های تاریخی بهترین انتخاب می‌تواند باشد.

در دنیایی که زمان یکی از ارزشمندترین دارایی‌های انسان است، خواندن‌ تاریخ و عبرت گرفتن‌ از خطاهای پیشینیان یا الگوبرداری از موفقیت‌های آن‌ها، شما را چندین مرحله جلوتر از دیگران قرار خواهد داد. اما ممکن است به‌ دلایل مختلفی قادر به خواندن‌ کتاب‌های تاریخی نباشید.

در چنین شرایطی گوش دادن‌ به بهترین پادکست های داستان تاریخی در زمان رانندگی، رفت‌وآمد در مسیرهای مختلف، انجام کارهای روزانه و غیره انتخاب بسیار درستی است. چون شما با این کار علاوه ‌بر صرفه‌جویی در زمان، می‌توانید علاقه‌ی خود به تاریخ را نیز دنبال کنید.

پس برای آشنایی با بهترین پادکست‌های تاریخی در دوره‌های مختلف، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

بهترین پادکست های تاریخی

تاریخ عرصه‌ی بسیار وسیعی است که تقریبا همه جنبه‌‌های زندگی انسان و دنیای اطراف او را در بر می‌گیرد. از سیاست و مسائل اقتصادی گرفته‌ تا هنر، مد، ورزش و مسائل دیگر، هرکدام گذشته‌ای پر از اتفاق‌های تلخ و شیرین دارند که مجموع آن‌ها تاریخ آن زمینه‌ی خاص را تشکیل می‌دهند.

تاریخ مکتوب نسخه‌ای قدیمی از این علم یا بهتر بگوییم هنر زندگی کردن است که هنوز هزاران نمونه از آن در دنیا در حال تولید هستند. اما تاریخی صوتی و ضبط آن به‌عنوان فایل‌های گویا، قدمتی نه ‌چندان طولانی دارد.

شاید شما نیز جزو آن دسته افرادی باشید که شنیدن‌ تاریخ بیش از خواندنش برایتان لذت‌بخش و تاثیرگذار باشد. خوشبختانه این روزها با در دسترس بودن بهترین پادکست های داستان تاریخی یا هر نوع تاریخی، می‌توانید به‌راحتی حتی در صف شلوغ نانوایی نیز سفری به گذشته داشته باشید.

علاقه‌مندان به تولید پادکست، فایل‌های صوتی بسیار زیادی ضبط کرده‌‌اند و آن‌ها را با عناوین گوناگونی منتشر می‌کنند که معرفی همه‌ی آن‌ها خارج از حوصله‌ی این مطلب است. به‌همین دلیل ما در ادامه تنها به معرفی چند نمونه از بهترین اپیزودهای پادکست تاریخی به زبان فارسی بسنده می‌کنیم.

مسائل تاریخی در پادکست های تاریخی فارسی | تاک شد

تاریخ انسان

تاریخ انسان و نحوه گذر او از دوره‌های مختلف داستان‌های بسیار جالبی دارد که می‌توانید آن‌ها را در دو پادکست مشهور زیر بشنوید:

1. ناوکست

زندگی انسان در ابتدای پیدایش چگونه بود، چه زمانی آشپزی، کشاورزی و دیگر مهارت‌هایی را که اکنون از آن برخوردار است فراگرفت و چه اتفاق‌هایی در این مسیر رخ دادند؟ ناوکست پادکستی است که با ترجمه روشن و مستقلی از کتاب مشهور «انسان خردمند» به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

هدف اصلی این پادکست تاریخی که فعالیت خود را از سال 1396 شروع کرد، شناخت بیشتر انسان، ریشه‌های او و تمدن بشری است. همه اپیزودهای ناوکست شنیدنی و مرتبط با یکدیگر هستند اما قسمت «چرا اروپا» از نظر شنوندگان ناگفته‌های بیشتری در خود دارد و یکی از بهترین پادکست های داستان تاریخی است.

2. پاراگراف

یکی دیگر از بهترین پادکست های تاریخی که در طی سالیان انتشارش نظر مثبت مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده، رادیو اینترنتی «پاراگراف» است. پاراگراف داستان شیرین تکامل انسان‌ها و گذر آن‌ها از مرحله شکار تا رسیدن‌ به تمدن‌های بزرگ را تعریف می‌کند.

این پادکست تاریخی که زمان انتشار اولین اپیزود آن تقریبا مصادف با ناوکست بود، اپیزودهای مختلفی درباره دوره‌های مختلف تاریخی دارد که قسمت «ژاپن» طرفداران بسیار زیادی دارد.

تاریخ قاجار

قاجاریه از مهم‌ترین دوره‌های تاریخی ایران است که وقایع مهمی مانند انقلاب مشروطیت یا ملی شدن صنعت نفت در آن اتفاق افتاده‌اند. خواندن‌ و شنیدن‌ تاریخ قاجاریه با وجود تاریکی‌های سیاسی، شیرینی خاصی دارد که می‌توانید آن را در پادکست‌های زیر گوش دهید:

1. تاریک خانه تاریخ

در هر دوران شخصیت‌های مهمی حضور داشته‌اند که گاه نام برخی از آن‌ها برای ما آشنا است و با عده‌ای‌ دیگر بیگانه هستیم. «تاریک خانه تاریخ» روایت و داستان شخصیت‌های مهمی ایرانی از عهد ناصری تا پایان دوره قاجاریه را تعریف می‌کند.

این پادکست که یکی از بهترین پادکست های تاریخی است، اولین اپیزود خود را در پاییز سال 1398 منتشر کرد. به‌ عقیده‌ی مخاطبان آن، از میان همه اپیزودهای شنیدنی تاریک خانه، «آرزوی ناکام جمهوری خلق‌ها» و «حکایت نخست وزیر بی‌اختیار»داستان‌های جالب‌تری را روایت می‌کنند.

2. قجر تایم

«قجر تایم» نیز جزو بهترین پادکست های تاریخی ایرانی به‌حساب می‌آید که هدف تولیدکنندگان آن بالا بردن‌ سطح آگاهی سیاسی جوانان با استفاده از اطلاعات تاریخی است.

تیم قجر تایم با اولین اپیزود خود به‌نام «صبر ایرانیان» کار خود را از سال 1400 آغاز کردند و توانستند قسمت‌های مشهوری مانند «خفقان علمی در دوران قاجار» را منتشر کنند.

3. گازت

گازت نیز به‌عنوان پادکستی که با استفاده از نشریات به نقل تاریخ از دوران قاجار تا زمان معاصر می‌پردازد، جزوی از تاریخ مشروطه محسوب می‌شود. این پادکست گزیده‌هایی از وقایع تاریخی این دوران را روایت می‌کند که در رسانه‌ها سروصدای زیادی به‌پا کرده‌اند. نمره سوم از فصل اول گازت یکی از شنیدنی‌ترین اپیزودهای این رادیوی اینترنتی تاریخی است.

به شما پیشهاد می‌کنیم حتما این پادکست های جذاب را گوش کنید و در ادامه با بهترین پادکست های داستانی فارسی هم آشنا شوید.

تاریخ مشروطه

انقلاب مشروطه گذری تاریخی از دوران تاریک سیاسی و حکومت واحد مطلق به تشکیل مجلس مردمی در کشور بود. متاسفانه فایل‌های صوتی زیادی از این دوره وجود ندارند اما از بهترین پادکست‌ های داستانی تاریخی درباره مشروطه می‌توانیم به مورد زیر اشاره کنیم:

تاریخ مشروطه ایران

«کتاب کست» یکی از مشهورترین پادکست‌های فارسی است که در هر بخش آن یک کتاب با محتوای ارزشمند و محبوب را به‌صورت صوتی بازخوانی می‌کنند.

نسخه صوتی کتاب تاریخ مشروطه ایران که از سال 1399 منتشر شده‌، نگاهی به وقایع مهم این دوران است. تمام اپیزودهای تاریخ مشروطه به یکدیگر مرتبط هستند به‌همین خاطر برای به‌دست گرفتن‌‌‌‌‌‌‌‌ رشته اصلی طناب، باید از اپیزود اول شروع کنید.

مسائل تاریخی در پادکست های تاریخی فارسی | تاک شد

تاریخ معاصر ایران

پادکست‌های فراوانی در پلتفرم‌های مختلف درباره تاریخ معاصر ایران وجود دارند که مهم‌ترین و بارزترین آن‌ها از قرار زیر هستند:

1. رادیو دست‌نوشته‌ها

قطعا در هر زمان و دوره‌ای رویدادهای مختلفی رخ می‌دهند که کتاب‌ها و اسناد تاریخی مشهور درباره‌ی همه آن‌ها صحبت نمی‌کنند یا از کنارشان ساده می‌گذرند. «رادیو دست‌نوشته‌ها» به ‌سراغ این وقایع و آدم‌ها در دوران معاصر می‌رود و داستان آن‌ها را روایت می‌کند.

اولین اپیزود رسمی این پادکست در سال 1397 منتشر شد و قسمت «حج خونین» سال 66 از بهترین حکایت‌هایی است که شاید شما نیز درباره آن اطلاعاتی نداشته باشید.

2. این حکایت

یکی دیگر از پادکست‎‌های روایتگر تاریخ معاصر «این حکایت» است که تولیدکنندگان آن از همه منابع مکتوب، صوتی و تصویری برای تهیه گزارش‌های خود استفاده کرده‌اند. «روایت قیام» یکی از بهترین اپیزودهای این رادیوی اینترنتی است.

داستان‌های تاریخی

شنیدن تاریخ در قالب داستان‌هایی شیرین تاثیر بیشتری از خواندن کتاب‌های خشک و رسمی در این زمینه دارد. نمونه زیر از بهترین پادکست های داستان تاریخی فارسی است:

1. راوکست

تولیدکننده پادکست تاریخی «راوکست» در تعریف کار خود می‌گوید: تاریخ فقط وقایع را ثبت می‌کند اما داستان‌ها حقایق را.

این پادکست تاریخی داستانی در هر اپیزود روایتی واقعی از افراد و حادثه‌های مهم جهان تعریف می‌کند که «نادیا» و «نسل‌کشی ارامنه» از پرمخاطب‌ترین داستان‌های آن هستند. راوکست برای نخستین مرتبه در سال 1398، نشر داستان‌های تاریخی را شروع کرد.

سخن نهایی

گوش دادن به پادکست تاریخی بهترین روش برای مطالعه و کسب اطلاعات جدید درباره گذشتگان است. با توجه به تنوع رادیوهای اینترنتی در این باره و تعدد بهترین پادکست های داستان تاریخی در ایران، ما در این مطلب به معرفی چند نمونه از بهترین پادکست های تاریخی پرداختیم. شما با گوش دادن به این بهترین پادکست های داستانی معروف می‌توانید دانش زیادی از مسائل تاریخی به‌دست آورید.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *