پادکست چیست و بررسی تاریخچه پادکست در ایران و جهان

پادکست چیست | تاک شد

دیگر مانند گذشته انتخاب‌های ما برای استفاده از زمان‌های مرده در طول روزمان، محدود نیست. زمانی که در ترافیک، در انتظار دکتر یا صف‌های طولانی دیگر هستیم، می‌توانیم به‌جای شنیدن‌ رادیو یا آهنگ‌های تکراری، خودمان را با شنیدن‌ پادکست سرگرم کنیم. اما پادکست چیست ؟

برای رسیدن‌ به پاسخ پادکست چیست! و آشنایی با تاریخچه پادکست، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

پادکست چیست؟

پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که کاربران می‌توانند از طریق فیدهای RSS به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. سازندگان پادکست محتوای خود را در سرویس‌های استریم مانند کست باکس، اپل پادکست و دیگر سرویس‌ها آپلود می‌کنند. سپس مخاطبان می‌توانند پادکست‌ها را از طریق گوشی‌های هوشمند یا دیگر لوازم هوشمند پخش کننده موسیقی بشنوند.

امکان ایجاد پادکست از یک فایل صوتی بسیار راحت است و هرکسی می‌تواند به‌سادگی این کار را انجام دهد. علاوه بر RSS، پادکست‌ها ممکن است در وب‌سایت‌هایی منتشر شوند که در آن‌ها امکان پخش یا دانلودشان وجود دارد.

پادکست‌ها معمولا به‌عنوان مجموعه‌ای از نمایش‌های رادیویی از پیش ضبط شده‌ هستند که کاربران می‌توانند آن‌ها را در لپ‌تاپ یا تلفن همراه خود دانلود کنند. اغلب پادکست‌ها یک برنامه‌ی انتشار منظم دارند و در فاصله‌بندی زمانی مشخصی انتشار پیدا می‌کنند.

شاید بتوان ادعا کرد که به ‌تعداد آدم‌هایی که پادکست می‌سازند، فرمت پادکست وجود دارد. باید بدانید که هیچ قالب، سبک یا طول زمان مشخصی در تاریخچه پادکست وجود ندارد و همه چیز بسته‌ به انتخاب سازندگان آن است.

پادکست چیست | تاک شد

ویژگی های پادکست

حالا که به پاسخ سوال پادکست چیست رسیدید، بهتر است قبل از بررسی تاریخچه پادکست شما را کمی بیشتر با ویژگی‌های آن آشنا کنیم. این ویژگی‌ها عبارت هستند از:

تولید آسان

ساخت پادکست ابزار خاصی لازم ندارد و تنها کافی است یک میکروفون، نرم افزار صوتی، کامپیوتر و اینترنت داشته باشید. هم‌چنین لازم نیست دانش یا تجهیزات خاصی داشته باشید، بلکه کافی است بتوانید به‌خوبی تحقیق کرده و تعامل مناسبی با مخاطبان خود برقرار کنید.

سهولت در انتشار

برای انتشار پادکست خود می‌توانید به‌راحتی از یک حساب رایگان در یوتیوب یا ساندکلود (SoundCloud) استفاده کنید و با آپلود فایل خود، آن را در اختیار شنوندگان قرار دهید. تمام پلتفرم‌هایی که قابلیت میزبانی از فایل‌های صوتی دارند، می‌توانند میزبان پادکست شما باشند.

آزادی کامل

همان‌طور که در پاسخ پادکست چیست گفتیم، هیچ قانونی برای فرمت پادکست‌ها وجود ندارد. علاوه ‌بر آن هیچ قانون دولتی نیز وجود ندارد و سازندگان پادکست می‌توانند محتوای خود را با آزادی بیان کامل که ممکن است در تلویزیون و رادیو ممکن نباشد، بسازند.

بدون محدودیت زمانی

پادکست‌ها محدودیت زمانی ندارند و مدت زمان آن‌ها می‌تواند هر مقداری باشد. بعضی از پادکست‌ها بیش از 3 ساعت به ‌طول می‌کشند که امکان پرداختن‌ عمیق‌تر به مسائل را فراهم می‌کنند.

آموزنده

در مورد هر موضوعی پادکست وجود دارد و شما می‌توانید هر موضوعی را که برایتان آموزنده است، برای شنیدن‌ انتخاب کنید. پادکست‌های خبری، کمدی، داستانی و علمی جزو پادکست‌های محبوب هستند.

همیشه در دسترس

کاربران می‌توانند در هر زمانی که بخواهند در تلفن همراه خود به پادکست دسترسی داشته باشند و به آن گوش دهند. شما می‌توانید پادکست‌ها را هنگام انجام کارهای دیگر مانند کار، رانندگی، ورزش و تمیز کردن گوش دهید.

پادکست چیست | تاک شد

تفاوت پادکست و رادیو

پادکست‌ها بسیار فراتر از رادیوها هستند و شاید بتوانیم آن‌ها را رادیوی تغییر کاربری داده‌ شده‌ معرفی کنیم. اما برای آن‌که بفهمید پادکست چیست و چه تفاوتی با رادیو دارد، باید این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

به‌عنوان مثال بسیاری از سازندگان پادکست تمایل دارند تا محتوای اصیلی بسازند که در آن قالب‌های سنتی رادیو در نظر گرفته‌ نشده است. این موضوع کمک می‌کند تا محتوای آن‌ها خلاقانه‌تر از محتوای رادیو باشد. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های پادکست و رادیو، موارد زیر را باید نام ببریم:

  • محتوای رادیویی طول زمانی مشخص و محدودی دارد، در حالی‌که پادکست می‌تواند از یک دقیقه تا 3 ساعت طول بکشد.
  • زمان انتشار پادکست‌ها بدون محدودیت است و می‌تواند روزانه، ماهانه یا با برنامه زمانی دیگری باشد.
  • هیچ فرمت مشخصی برای پادکست وجود ندارد و می‌تواند از نمایش‌های انفرادی تا درام‌های صوتی چند نفره متغیر باشد.
  • تولید محتوا در رادیو محدودیت دارد و نمی‌شود درباره هر موضوعی صحبت کرد اما این موضوع در مورد پادکست صادق نیست.

تفاوت پادکست و فایل صوتی

پیچیده‌ترین جنبه پاسخ به سوال پادکست چیست مربوط به زمانی می‌شود که باید به بررسی تفاوت آن با یک فایل صوتی بپردازیم.

از لحاظ فنی یک فایل صوتی و یک قسمت پادکست یکسان هستند. اگر تا به ‌حال یک قسمت پادکست را از یک سایت پادکست دانلود کرده باشید، متوجه این واقعیت شده‌اید که فقط یک فایل صوتی را دانلود کرده‌اید. تنها تفاوتی که در آن وجود دارد گزینه‌ی اشتراک برای پادکست‌ها است.

بنابراین، اگر از سرویس میزبانی پادکست استفاده کنید و به افراد اجازه دهید مشترک مجموعه‌های ضبط شده‌‌ی شما شوند و آن‌ها را دنبال کنند، محتوای خود را از یک فایل صوتی ساده به یک پادکست تبدیل کرده‌اید. این فایل‌ها هنوز هم یک فایل صوتی هستند اما به‌خاطر گزینه‌ی اشتراک می‌توانید آن را پادکست بنامید.

شما برای دانلود کردن یک فایل صوتی باید آن را در صفحات وب و سرویس‌های پخش کننده موسیقی مانند اسپاتیفای جستجو کنید. در حالی که اگر یک پادکست را دنبال کنید و مشترک آن شوید، تمام قسمت‌های جدید آن به‌طور خودکار برای شما دانلود خواهد شد و نیازی به سرچ کردن آن نخواهید داشت.

نکته‌ی مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که یک فایل صوتی به‌تنهایی چیزی بیش از یک فایل صوتی نیست. اما اگر آن فایل صوتی را در یک وبسایت آپلود کنید و اجازه اشتراک گذاری آن را از طریق فید RSS بدهید، ناگهان تبدیل به یک پادکست خواهد شد.

پادکست چیست | تاک شد

انواع پادکست

هرکسی می‌تواند پادکست مخصوص به خود را داشته‌ باشد و همین ویژگی باعث شده‌ است تا انواع مختلفی از پادکست در پلتفرم‌های مختلف وجود داشته باشند. اما در تاریخچه پادکست، 7 فرمت پادکست توانسته‌ است تا مخاطبان بیشتری را به‌خود جذب کند. یعنی:

  • مصاحبه‌محور
  • گفتگو محور یا میزبانی مشترک
  • انفرادی یا مونولوگ
  • پانل
  • روایت داستان غیرتخیلی
  • تئاتری
  • محتوای تغییر کاربری داده‌ شده‌

اولین پادکست تولید شده‌

تاریخچه پادکست به دهه 1980 برمی‌گردد. در آن زمان پادکست‌ها به ‌شیوه امروزی خود شناخته‌ شده‌ نبودند و به آن‌ها وبلاگ نویسی صوتی می‌گفتند. استفاده از واژه پادکست برای اولین بار مربوط به سال 2004 است. در این سال «بن همرزلی» برای اولین بار از این واژه استفاده کرد که ترکیبی از دو کلمه iPod و Broadcast بود.

رشد و فراگیر شدن پادکست‌ها در اواسط دهه 2000 به ‌دلیل استفاده از پهنای باند و اینترنت آغاز شد. در سال 2004، آدام کری، جوکر سابق ام‌تی‌وی و دیو وینر، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، iPodder را نوشتند، برنامه‌ای که امروز به جویس معروف است. این برنامه به کاربران اجازه می‌داد تا برنامه‌های رادیویی اینترنتی را روی آیپد خود دانلود کنند.

کری میزبان و مجری مشترک چندین پادکست بوده است. او به‌ دلیل نقش خود در محبوبیت این رسانه به‌عنوان پدر پادکست شهرت دارد. یکی از اولین پادکست‌های او کد منبع روزانه بود که برای مخاطبان علاقه‌مند به فناوری ساخته‌ شده‌ بود.

تاریخچه پادکست روی سرویس‌های استریم نیز به سال 2019 برمی‌گردد. در این سال اسپاتیفای دو پادکست محبوب Gimlet Media و Anchor را خریداری کرد. این خرید شروع علاقه‌ی این پلتفرم استریم به این پادکست‌ها بود.

تاریخچه پادکست فارسی در ایران نیز به اسفند 1390 برمی‌گردد. با توجه به زیرساخت‌های ضعیف اینترنت در ایران، رواج پادکست در کشورمان دیرتر از کشورهای دیگر بوده است. در این سال جادی که یک هکر و برنامه‌نویس است، اولین پادکست ایران را با نام رادیو گیک منتشر کرد تا پای پادکست‌ها به ایران نیز باز شود.

موج دوم فراگیر شدن پادکست در ایران، چهار سال بعد و در سال 1394 رخ داد. در این سال علی بندری با پادکست چنل‌بی و شاهین جوادی‌نژاد و رضا حریریان با پادکست استرینگ کست، پادکست‌های قوی را به مخاطبان خود در ایران ارائه دادند.

سخن نهایی

امروزه پادکست‌ها در زندگی ما نقش پررنگی پیدا کرده‌اند و بسیاری از افرادی که حتی فرصت مطالعه ندارند، سعی می‌کنند در زمان‌های بیکاری خود از پادکست استفاده کنند. در این مطلب با بررسی تاریخچه پادکست، به سوال پادکست چیست پاسخ دادیم تا بهتر این فایل‌های صوتی آموزنده و سرگرم‌کننده را بشناسید. از شما دعوت می‌کنیم به اپیزود های فصل اول تاک شد که در آن از نوآوری و خلاقیت در کسب و کارها صحبت شده و فرد نوآور را تعریف کردیم گوش کنید.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *