9 مورد از بهترین پادکست های داستانی فارسی

9 مورد از بهترین پادکست های داستانی فارسی | تاک شد

در روزهایی که انسان‌های جامعه‌ی مدرن با افزایش مشغله‌های کاری خود در جستجوی لحظاتی آرام هستند، گوش دادن به بهترین پادکست های داستانی جایگاه خاصی پیدا کرده و جزئی از زندگی روزمره بسیاری از مردم شده است.

بسیاری از افرادی که به ‌دلیل کمبود اوقات فراغت، برای خواندن‌ کتاب فرصت کافی ندارند یا نمی‌خواهند زمان ارزشمند خود را با گوش دادن‌‌ به آهنگ‌های تکراری سپری کنند، به‌سراغ پادکست‌ها می‌روند. پخش فایل‌های صوتی پادکست زمان رانندگی یا در مسیرهای تردد روزانه، علاوه‌‌بر سرگرمی نوعی کار فرهنگی نیز به‌شمار می‌آید.

ما قصد داریم در این مطلب چند مورد از بهترین پادکست‌های داستانی فارسی را به شما معرفی کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

پادکست‌های داستانی

برخلاف تصور برخی از مردم، پادکست‌ها لزوما موضوعات علمی یا مصاحبه با افراد مشهور را پوشش نمی‌دهند، بلکه شامل دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله داستانی می‌شوند. داستان‌هایی واقعی یا غیرواقعی که در کنار جنبه‌ی سرگرمی، می‌توانند بر اطلاعات شنونده نیز اضافه کنند.

علاقه‌ی بالای مردم به این‌که پادکست چیست و پادکست های فارسی، انگیزه‌ی پادکسترها (تولیدکننده پادکست) را برای ضبط فایل‌هایی صوتی با موضوعات مختلف بالا برده است. این موضوع هم‌چنین به افزایش تعداد دفعات پخش آن‌ها از پلتفرم‌های گوناگون نیز کمک می‌کند.

پادکست های داستان واقعی

بهترین پادکست های داستانی واقعی روایتگر ماجراهایی از انسان‌های حقیقی هستند که مشهورترین و پرطرفدارترین نمونه‌ها آن‌ها عبارتند از:

1. چنل بی

اگر با دنیای رادیوی اینترنتی فارسی آشنایی داشته باشید، بدون شک «چنل بی» را به‌عنوان بهترین پادکست داستان های واقعی می‌شناسید. کانالی که فایل‌های آن در گوگل و در انواع اپلیکیشن‌های پخش پادکست وجود دارد و توانسته‌ است مخاطبان بسیار زیادی به‌دست آورد.

این پادکست که فعالیت خود را از سال 1394 شروع کرد، در هر اپیزود به تعریف داستانی واقعی اما بیگانه با رسانه‌های فارسی می‌پردازد. تیم اجرایی این پادکست با گویندگی علی بندری، داستان‌های واقعی منتشر شده‌ در یک رسانه‌ی معتبر انگلیسی زبان را انتخاب کرده و حکایت آن‌ها را با زبانی رسا برای شنونده‌ی ایرانی بازگو می‌کنند.

چنل بی یا کانال بی، تاکنون داستان‌های متعددی روایت کرده است که بعضی از آن‌ها نیز به‌صورت سریالی و طی چند اپیزود منتشر شده‌اند. از مشهورترین داستان‌های واقعی این پادکست می‌توانیم به جنتلمن، سیلک رود، اشو و آتیلا اشاره کنیم که در مدت زمان کوتاهی از انتشارشان مخاطبان بسیار زیادی را به خود جذب کردند.

چنل بی یکی از پادکست های داستان واقعی فارسی | تاک شد

2. آن

«آن» یکی از نمونه‌های پادکست داستان های واقعی است که تولیدکنندگان آن در هر قسمت داستانی واقعی را از زبان شخص اول تعریف می‌کنند. عوامل پادکست آن در تلاش هستند با همزادپنداری با شخصیت‌های اصلی داستان، درک دلیل و هدف کارهای آن‌ها را برای شنونده راحت‌تر کنند.

این رادیوی اینترنتی داستان‌های جالب و متعددی دارد که نظرات کاربران درباره آن‌ها متفاوت است اما از پرمخاطب‌ترین اپیزودهای آن می‌توانیم به «به آینه نگاه کردم» و «من تقریبا یک جنایکار بودم»، اشاره کنیم.

پادکست «آن» اولین اپیزود خود را در سال 1397 منتشر کرد و با گذشت چند سال از شروع فعالیتش، هنوز در حال تولید و ضبط داستان‌هایی واقعی با روایت‌های جدید است.

پادکست آن از پادکست های داستان واقعی فارسی | تاک شد

3. راوی

راوی، روایت زندگی انسان‌هایی است که در زندگی خود با چالشی روبرو شده‌اند و این موضوع مسیر زندگی آن‌ها را تغییر داده‌ است. داستان‌های راوی با صدای آرش کاویانی از سال 1398 در پلتفرم‌های مختلف پخش شدند و جزو بهترین پادکست های داستان واقعی به‌شمار می‌آید.

راوی داستان‌هایی کمتر شنیده‌ شده‌ یا شنیده‌ نشده‌ از آدم‌های عادی را تعریف می‌کند که هر اپیزود آن می‌تواند روی زندگی شنونده تاثیر عمیقی داشته‌ باشد. از میان داستان‌های مختلف راوی، «برزو پسری که می‌داند می‌میرد» و «قدرت بخشش» توانسته‌اند بیش از سایر قسمت‌ها، رضایت شنوندگان را به‌دست آورند.

پادکست راوی از پادکست های داستان واقعی فارسی | تاک شد

پادکست های داستان کوتاه

بعضی از پادکست‌ها نیز در هر قسمت زمان کمتری را به روایت خود اختصاص می‌دهند و معمولا داستان‌های کوتاه را تعریف می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1. رادیو چهرازی

«رادیو چهرازی» نیز یکی دیگر از بهترین پادکست داستان های واقعی است که اولین اپیزود آن را در سال 1392 ضبط کردند. این پادکست داستان خیالی چند بیمار بستری در یک آسایشگاه روانی به ‌اسم ابراهیم چهرازی را روایت می‌کند.

بیمارانی که دیالوگ‌ها و مونولوگ‌هایی فلسفی، سیاسی و گاه طنز دارند و تظاهر می‌کنند در حال ضبط یک برنامه رادیویی هستند. علی، حبیب، جمشید و دلبر کاراکترهای اصلی این مجموعه داستان هستند. دلبر تنها زن داستان، تقریبا در همه اپیزودها حضور داشته، اما صدایی ندارد و تمام بیماران آسایشگاه را شیفته خود کرده است.

تمام قسمت‌های این پادکست شنیدنی و جالب هستند و حرفی برای گفتن‌ دارند. اما به ‌عقیده بسیاری از مخاطبان رادیو چهرازی، قسمت 16 بهترین داستان آن است که قسمت‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی بازنشر زیادی پیدا کرد.

پادکست رادیو چهرازی از پادکست‌های داستان کوتاه | تاک شد

2. رادیو قهوه آخر شب

از سال 1394 زوجی با نام خانوداگی امیری‌نژاد راوی داستان‌های کوتاهی شدند که آن‌ها را با موسیقی و آواهای روح‌نواز در قالب پادکست‌هایی با عنوان «قهوه آخر شب» منتشر کردند. تولیدکنندگان، اپیزودهای این رادیوی اینترنتی ابتدا با نام‌هایی از واژه‌های معنی‌دار منتشر می‌کردند اما از اپیزود 31 به‎‌ بعد اعداد را برای نام‌گذاری این داستان‌ها انتخاب کردند.

رادیو قهوه آخر شب از پادکست های داستان کوتاه فارسی | تاک شد

3. چیروک

در میان فهرست بهترین پادکست‌ های داستانی به زبان فارسی، نام «چیروک» نیز وجود دارد. پادکستی داستانی با حال و هوای قدیمی و نوستالژیک از روایت‌هایی که در کتابی مکتوب نشده‌اند و سالیان سال گویندگان آن‌ها را سینه به سینه منتقل کرده‌اند.

چیروک در زبان کوردی به ‌معنی داستانی شنیدنی و حتی افسانه‌ای است؛ اما در پادکست چیروک روایت‌هایی از تمام اقوام ایرانی با لهجه‌ها و گویش‌های خاص خودشان وجود دارند. اولین ایپزود این رادیوی اینترنتی به اسم «دختر نارنج» که در سال 1397 منتشر شد، جزو بهترین و پرمخاطب‌ترین داستان‌های چیروک است. طرفداران این نوع پادکست ها به شنیدن‌ بهترین پادکست های دنیا هم علاقمند هستند.

پادکست چیروک از پادکست های داستان کوتاه فارسی | تاک شد

4. ترپند

پادکست ترپند حکایت جالبی درباره اصلاحات و ضرب‌المثل‌های رایج در بین مردم است که قصه‌های کوتاه و بسیار شنیدنی دارد.

تمام قسمت‌ها ترپند که از سال 1397 در حال تولید و پخش است، طرفداران خاصی دارند که داستان‌هایی مانند «آتیش بیار معرکه» و «خر ما از کرگی دم نداشت»، شنونده‌های بیشتری داشته‌اند.

پادکست داستان های طولانی

چنل بی از بهترین پادکست داستان های واقعی و طولانی در میان نمونه‌های فارسی است که در بخش قبلی به معرفی آن پرداختیم. اما موارد زیر نیز از نمونه‌های داستان طولانی در پادکست‌های فارسی هستند.

1. ساعت صفر

یکی دیگر از بهترین پادکست داستان های واقعی ساعت صفر است که داستان‌هایی جنایی و معمایی را روایت می‌کند. امین متین روایتگر این پادکست، انتشار آن‌ها را از سال 1398 شروع کرده است.

شنیدن‌ داستان‌های ساعت صفر مناسب افراد زیر 15 سال نیست و از بهترین اپیزودهای آن می‌توانیم به بهیموت، مزاحم تلفنی، گمشده‌ها و عکس دو نفره اشاره کنیم.

پادکست ساعت صفر از پادکست داستان های طولانی | تاک شد

2. جمشید

هرچند پادکست داستانی جمشید را به‌صورت اپیزودهای کوتاه منتشر می‌کنند اما در مجموع زندگی شخصی به اسم جمشید را روایت می‌کند که هر قسمت آن جذابیت‌های بسیار زیادی دارد.

سایر پادکست‌های داستانی مشهور

خوشبختانه تولیدکنندگان ایرانی در زمینه خلق بهترین پادکست های داستانی بسیار فعال هستند که در فهرست زیر اسامی چند مورد دیگر را آورده‌ایم:

  • کتاب صوتی کیمیاگر، نسخه صوتی کتاب مشهوری با همین نام اثر پائولو کوئیلو
  • کتاب صوتی شازده کوچولو، داستان مشهوری از آنتوان دوسنت اگزوپری
  • استرینگ کست درباره داستان‌های واقعی علمی
  • جاسوس میلیاردری روایتی واقعی از توطئه‌ای در جنگ سرد
  • قصه‌های هزار و یک شب، نسخه صوتی کتابی با همین عنوان

سخن نهایی

پادکست‌های داستانی، گزینه‌ی مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت یا گذراندن زمان، حین رانندگی، سفر یا انجام کاره‌های روزانه هستند. ما در این مطلب بیش از 9 مورد از بهترین پادکست های داستانی را معرفی کردیم که بعضی از آن‌ها روایتگر داستان‌های خیالی و گروهی نیز جزو بهترین پادکست داستان های واقعی بودند.

به کمک این اپیزودهای پادکست های فارسی مدتی از روز خود را می‌توانید با شنیدن داستان‌های جذاب سرگرم شوید و شخصیت‌های آن‌ها را جزوی از مردم اطراف خود بدانید.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *