چرا پیش بینی آینده بیزینس امر مهمی است؟

پیش بینی آینده بیزینس | تاک شد

در دنیای تجارت یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفقیت، پیش بینی آینده بیزینس است؛ به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم به بررسی علتهای اهمیت این موضوع بپردازیم.

بدون شک تمام کسب و کارهای فعال در دنیای تجارت، اقدامات متنوعی برای رشد و توسعه خود انجام می‌دهند. یکی از مؤثرترین روش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، پیش بینی آینده بیزینس است که می‌تواند شما را چندین گام به موفقیت نزدیک کند. شما از این طریق می‌توانید تصمیمات بهتر، مفیدتر و آگاهانه‌تری را برای بیزینس خود اتخاذ کنید. پیش‌بینی آینده بدون در نظر گرفتن اندازه و نوع فعالیت بیزینس، به ارتقای بهتر مدیریت کمک شایانی می‌کند. در ادامه با Talkshod همراه شوید تا بیشتر درباره این امر مهم در دنیای تجارت و همچنین روش‌های موجود برای انجام این کار صحبت کنیم.

پیش بینی آینده بیزینس | تاک شد

ویژگی‌های پیش‌بینی موفق آینده یک بیزینس

بدون شک یک پیش‌بینی مؤثر باید دارای ویژگی‌های مشخصی باشد تا بتواند بهعنوان یک ابزار کمک‌کننده محسوب شود. در این بخش به بررسی چند نمونه از ویژگی‌های یک پیش‌بینی موفق و مؤثر می‌پردازیم.

در نظر گرفتن جوانب مختلف

برای اینکه یک پیش‌بینی موفق داشته باشیم، باید بتوانیم تمام جوانب مختلف و مؤثر در آینده کسب و کار را در نظر بگیریم. در چنین حالتی می‌توانیم بر اساس تغییرات هر پارامتر تأثیرگذار، پیش‌بینی متناسبی داشته باشیم و بتوانیم در راستای موفقیت گام برداریم. قطعا یک پیش‌بینی که بدون بررسی جوانب گوناگون انجام شود، نمی‌تواند اعتبار بالایی داشته باشد و تأثیر چشمگیری در روند موفقیت کسب و کار بگذارد.

دارای بازه زمانی

یک پیش‌بینی خوب و مؤثر باید برای یک بازه زمانی مشخصی تنظیم شود و تمرکز خود برای این بازه زمانی بگذارد. تمام پلن‌ها و نقشه‌های پیش‌بینی بیزینس باید بر اساس یک دوره زمانی انجام شوند. همچنین بررسی جوانب مختلفی که در قسمت قبل نیز عنوان کردیم، باید بر اساس همین بازه زمانی انجام شود تا تأثیرگذاری بهمراتب بیشتری به دنبال داشته باشد.

توسط افراد متخصص انجام شود

بدون شک هرکسی نمی‌تواند به‌ درستی پیش بینی آینده بیزینس را انجام دهد؛ چراکه این کار به تخصص و آگاهی خاصی نیاز دارد تا به بهترین نحو ممکن انجام شود. چنانچه پیش‌بینی بهدرستی و توسط یک شخص متخصص در این زمینه صورت نگیرد، نمی‌تواند بهعنوان یک پیش‌بینی موفق و مؤثر شناخته شود. پس شما در کسب و کار و بیزینس خود به یک شخص فعال در این زمینه نیاز دارید که بتواند از طریق سنجش بخش‌های مختلف نوسانات بازار و نیاز مشتری ، یک پلن فوق‌العاده برای فعالیتتان بچیند.

از چه جنبه‌هایی به پیش بینی آینده بیزینس خود بپردازیم

هنگام بررسی پیش‌بینی آینده بیزینس، سؤال دیگری که پیش می‌آید مربوط به جنبه‌های مختلفی است که باید در نظر گرفته شود. در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که برای اعتبار هرچه بیشتر یک پیش‌بینی، لازم است تا جوانب مختلف مؤثر بر فعالیت بیزینس، به‌ خوبی سنجیده شود؛ اما این جوانب دقیقا شامل چه چیزهایی می‌شوند. در این بخش به بررسی این موضوع می‌پردازیم که باید از چه جنبه‌هایی به پیش‌بینی آینده فعالیت کاری خود بپردازیم.

پیش‌بینی عمومی کسب و کار

یکی از جنبه‌های پیش‌بینی آینده بیزینس، مربوط به پیش‌بینی عمومی است که برای آن از انواع تکنیک‌ها و ابزارها استفاده می‌شود. این نوع از پیش‌بینی به کسب و کارها کمک می‌کند تا استراتژی‌های خوب و مؤثری داشته باشند و بتواند در صورت لزوم، جلوی ضررهای احتمالی را بگیرد.

پیش‌بینی مالی

یکی دیگر از جنبه‌های پیش‌بینی که حتما باید انجام شود، مربوط به پیش‌بینی مالی است که می‌تواند هزینه‌های آتی شهر را بهخوبی تخمین زده و تا حدی محاسبه کند. طبق چشم‌اندازهای این پیش‌بینی می‌توان بازه‌های کوتاه یا بلندمدت را بهخوبی مدیریت کرده و به اولویت‌بندی هزینه‌ها بپردازیم.

پیش‌بینی حسابداری

در پیش‌بینی حسابداری، از داده‌های گذشته و حال استفاده می‌شود تا بتوان آینده‌ای درخشان را برای فعالیت رقم زد. شما با بررسی داده‌های گذشته می‌توانید بهخوبی تشخیص دهید که چه هزینه‌هایی برای بخش‌های مختلف کسب و کار خود انجام داده‌اید و در آینده نیز چه مقدار باید برای این بخش‌ها بپردازید.

پیش‌بینی تقاضا

شما از طریق پیش‌بینی تقاضا می‌توانید متوجه نیازهای بازار و میزان تقاضای بازار برای محصول و یا خدمات کسب و کار خود بشوید و پلن های مورد نیاز خود برای برآورده کردن این نیازها را بچینید. این پیش‌بینی تا حد زیادی در راستای پیش‌بینی فروش بوده و در این زمینه کمک‌کننده است.

پیش‌بینی فروش

طبق اصول پیش‌بینی فروش، بیزینس ها می‌توانند فروش‌های بالقوه و آتی خود را تخمین زده و تولید و ارائه خدمات خود را بر اساس همین موضوع پیش ببرند. بر طبق این پیش‌بینی، کسب و کار شما می‌تواند نیازهای مختلف و منابع خود را متناسب با میزان فروش تخمین زده‌شده تهیه کند تا در فرآیند فروش با هیچ‌گونه مشکلی روبه‌رو نشود. این پیش‌بینی می‌تواند میزان درآمد بیزینس را نیز تخمین زده تا شما بتوانید برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز را هم در این زمینه انجام دهید.

پیش‌بینی سرمایه

این جنبه از پیش بینی آینده بیزینس بر اساس دارایی‌ها و بدهی‌های جاری و آینده انجام می‌شود و احتمال دارد که بهاندازه سایر جنبه‌های پیش‌بینی قابلاعتماد نبوده و اعتبار کافی نداشته باشد. در این سبک از پیش‌بینی، پول نقد، حساب‌های دریافتی، پس‌اندازها، بدهکاری‌ها، وام‌های دریافتی وبهصورت کامل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

پیش‌بینی بر اساس اوضاع سیاسی

از دیگر جنبه‌های پیش‌بینی که باید به آن توجه داشته باشید، پیش‌بینی بر اساس اوضاع سیاسی کشور است. همان‌طور که می‌دانیم اوضاع سیاسی هر کشوری می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر اقتصاد و وضعیت تجارت آن بگذارد. اگر بتوانید روابط سیاسی کشور و وضعیت ارتباطات آن را بهصورت کامل تحت نظر داشته باشید و از آینده آن اطلاعات کافی به دست آورید، می‌توانید بهخوبی به پیش‌بینی آینده بیزینس خود نیز بپردازید.

پیش‌بینی بر اساس اوضاع اقتصادی

بدون شک اقتصاد و تجارت دو عامل هم‌راستا هستند که می‌توانند تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر روی یکدیگر داشته باشند که به‌هیچ‌عنوان نباید نادیده گرفته شوند. پس از دیگر جنبه‌های پیش‌بینی آینده کسب و کار تجاری، می‌توان به اقتصاد مردم و جامعه اشاره کرد. شما باید از وضعیت اقتصادی مخاطبان خود آگاه باشید تا بتوانید پلن خود را بچینید.

پیش بینی آینده بیزینس | تاک شد

تأثیر و اهمیت پیش بینی آینده بیزینس در تصمیم‌های کسب و کار

به‌هیچ‌عنوان نباید از کنار تأثیر پیش‌بینی آینده فعالیت خود بر روی تصمیماتتان ساده عبور کنید. بدیهی است که اگر شما یک برنامه و پلن صحیح و کاربردی برای آینده کسب و کار خود داشته باشید، می‌توانید تصمیمات بهتری نیز اتخاذ کرده و در مسیر برنامه موفقیتتان قدم بردارید. در همین راستا به چند نمونه از مزایایی که پیش‌بینی آینده کسب و کار برای بیزینس شما به دنبال دارد، می‌پردازیم.

برآورد نیازهای مالی

یک پیش‌بینی به‌جا و دقیق می‌تواند نیازهای مالی آینده شرکت را بهخوبی برآورد کرده و شما را از وضعیت آن مطلع کند. در چنین حالتی شما می‌توانید با گرفتن بهترین تصمیم‌های ممکن، از رویارویی با بحران‌های احتمالی جلوگیری کنید.

کمک به مدیران در تصمیم‌گیری

باید بگوییم که بخش اعظمی از تصمیم‌گیری‌های مدیران شرکت‌های بزرگ، بر اساس همین پیش‌بینی‌های آینده بیزینس انجام می‌شود. در چنین حالتی می‌توان با آگاهی نسبتا بیشتر و ریسک به‌ مراتب کمتری اقدام به تصمیم‌گیری کرد که تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی آینده شرکت و فرآیند توسعه مشتری دارد.

افزایش احتمال موفقیت

یکی از بهترین مزایای پیش‌بینی آینده تجارت، افزایش احتمال موفقیت آن است. در چنین حالتی شما با در اختیار داشتن اطلاعات کافی می‌توانید به‌خوبی تقسیم بودجه انجام داده و گام‌های مستحکمی در راستای موفقیت بردارید.

کمک به برنامه‌ریزی سازمان و بهبود آن

شما می‌توانید بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، یک پلن یا برنامه‌ریزی دقیق برای اقدامات آتی خود داشته باشید و بهصورت کاملا حرفه‌ای به بهبود آن بپردازید. بر همین اساس توصیه می‌کنیم که حتما از یک تیم متخصص و مجرب، برای پیش‌بینی آینده بیزینس خود کمک بگیرید.

در پیش بینی آینده بیزینس به جه مواردی حساس باشیم

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، پیش‌بینی آینده یک کسب و کار باید جامع و کامل باشد تا بتواند تمام جوانب را بهصورت کلی تحت پوشش خود قرار دارد. چنین پیش‌بینی کاملی از اعتبار کافی برخوردار بوده و شما می‌توانید به آن تکیه کنید. در این بخش به چند نمونه از موارد پراهمیت که باید دقت زیادی به آن‌ها داشته باشید می‌پردازیم تا بتوانید یک پیش‌بینی بی‌عیب و نقص برای کسب و کار خود انجام دهید.

  • درک کامل داده‌های داخلی و عملکرد تجاری شرکت
  • واکنش سریع نسبت به تغییرات فصلی
  • شناسایی الگوها و روابط بزرگ‌تر
  • برقراری یک استراتژی بلندمدت
  • تنظیم دقیق بودجه و اجرای آن
  • داشتن برنامه دوم در صورت شکست پلن اول

بهعنوان‌ مثال شما هنگام فعالیت در ایران باید این احتمال را در نظر داشته باشید که ممکن است برنامه یا شبکه‌ای که با آن به فعالیت خود، سامان می‌دهید و یا بعد اصلی فعالیت خود را بر مبنای آن قرار داده‌اید، فیلتر شده و از بین برود. پس برای اینکه در چنین حالتی با شکست روبه‌رو نشوید، باید حتما یک برنامه دوم داشته باشید که در سریع‌ترین زمان ممکن بهصورت کامل جایگزین برنامه اول شود و جلوی زیان بیشتر را بگیرد.

پیش بینی آینده بیزینس | تاک شد

جمع‌بندی

فعالیت‌های اقتصادی در دنیای تجارت، سیاست‌های مخصوص به خود را داشته و بهسادگی پیش برده نمی‌شوند. یکی از اصول اساسی موجود در این بین، پیش بینی آینده بیزینس است که حتما باید به آن توجه داشته باشید. تفاوتی نمی‌کند شما یک کسب و کار سازمان‌یافته و عظیم دارید و یا اینکه به‌تازگی بیزینس نوپای خود را استارت زده‌اید، در هر حالت لازم است که بتوانید چند قدم بعدی خود و رقبایتان را در بازار کار بهخوبی پیش‌بینی کنید. پیش‌بینی آینده کسب و کار جنبه‌های مختلفی دارد که در بخش‌های قبلی به چند نمونه از آن‌ها اشاره‌ کرده و توضیحات لازم را ارائه دادیم. همچنین پیش‌بینی در صورتی که اعتبار کافی داشته باشد، مزایای زیادی نیز برای فعالیت اقتصادی شما به دنبال خواهد داشت؛ به همین دلیل نباید آن را دست‌کم و یا نادیده بگیرید.

همچنین برای شنیدن پادکست در مورد نوآوری به این صفحه مراجعه کنید.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *