اگر استراتژی سوشال لیسنینگ نداشته باشید، در واقع شما از بسیاری از ارزشمندترین دادههای موجود برای کمک به رشد کسبوکارتان غافل میمانید. تقریباً دو سوم بازاریابان موافق هستند که استفاده از ابزارهای سوشال لیسنینگ در چند سال اخیر رشد زیادی داشته و میتواند بهعنوان یک روش کارآمد مورداستفاده قرار گیرد.
ابزارهای سوشال لیسنینگ به شما امکان میدهند تا با تجزیهوتحلیل آنچه که مشتریان در شبکههای اجتماعی میگویند، درک قوی در مورد نحوه تفکر آنها درباره برندتان داشته باشید. این تحقیقات بازاریابی فوقالعادهای است که بهصورت لحظهای در دسترس خواهد بود، البته باید بدانید که چطور به آن دسترسی داشته باشید!
سوشال لیسنینگ چیست؟
سوشال لیسنینگ یک روش استراتژیک است که در آن شما به مانیتورینگ شبکههای اجتماعی برای یافتن اشارههایی از نام تجاری شما، برند رقبا و کلمات کلیدی مرتبط میپردازید.
اما این کار فقط به پیگیری یادآوریهای برندشم محدود نمیشود. شما میتوانید از آن برای پیگیری برند رقبا و کسب اطلاعات در مورد تحلیل احساسی مرتبط با موضوعات مرتبط با کسبوکارتان نیز استفاده کنید. این تحلیل احساسی میتواند به شما درک بهتری از احساسات و نیازهای مشتریانتان بدهد و در نتیجه به شما کمک کند تا بهبودهای لازم را در محصولات و خدمات خود اعمال کنید.
با استفاده از سوشال لیسنینگ، شما میتوانید هر اشارهای از برند خود را در شبکههای اجتماعی بهصورت لحظهای پیگیری کنید. این پیگیری به شما امکان میدهد تا به طور زمانبندی شده و بادقت به بازخوردهای مشتریانتان واکنش نشان دهید. بررسی این بازخوردها به شما بینشهای ارزشمندی درباره احساسات و نظرات مشتریان نسبت به محصولات یا خدمات شما، مشکلات و نیازهایشان ارائه میدهد. با تجزیهوتحلیل این اطلاعات، شما میتوانید ضعفها را تشخیص دهید و بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.
این اطلاعات هوشمند میتوانند در تدوین استراتژی بازاریابی، تحسین محصولات، بهبود خدمات مشتری و پشتیبانی و در نهایت تصمیمگیریهای مبتنی بر دادهها که بر روی سودآوری کسبوکارتان تأثیر مثبت دارند، به شما کمک کنند. در نهایت اگر میخواهید تعریف دقیقتری از این مفهوم داشته باشید، توصیه میکنیم به مطلب « سوشال لیسنینگ » مراجعه کنید.
چرا سوشال لیسنینگ مهم است؟
ابزارهای سوشال لیسنینگ به شرکتها کمک میکنند تا گفتگوهایی که درباره برند و محصولات و خدماتی که ارائه میدهند را بهتر درک کنند. این روش، دادههای ارزشمند درباره مشتری فراهم میکنند که شرکتها میتوانند از آنها برای سنجش آگاهی برند و بهبود محصولات و خدمات خود استفاده کنند.
برای درک بهتر این موضوع در ادامه چند مورد از مزایای سوشال لیسنینگ را با هم مرور میکنیم:
- تجزیهوتحلیل کمپین: این ابزارهای کمک میکنند متوجه شوید که یک کمپین بازاریابی اجرا شدهُ چقدر و چگونه توانسته با مشتریها ارتباط برقرار کند و چه میزان مؤثر بوده است.
- تجزیهوتحلیل رقبا: بر اساس گفتگوهایی که در شبکههای اجتماعی درباره رقبای شما اتفاق میافتند، شما میتوانید تجزیهوتحلیلهای کارآمدی از شرایط رقبا به دست آورید.
- نظارت بر رویدادها: این ابزارها کمک میکنند یک کسبوکار پس از برگزاری یک رویداد یا در حین آن، بتواند در سریعترین حالت ممکن به نظرات و سؤالات مشتریانش پاسخ دهد.
شرکتها میتوانند از دادههای که از طریق سوشال لیسنینگ جمعآوری میکنند، برای تغییر رویکرد خود نسبت به مسائل مختلف استفاده کنند. بهعنوانمثال، اگر گفتگویی درباره یک کمپین بازاریابی خاص منفی باشد، شرکت ممکن است کمپین فعلی را تغییر دهد تا این مشکل سریعتر حل شود. همچنین، میتواند از این اطلاعات برای طراحی کمپینهای بهتر در آینده استفاده کند.
ابزارهای سوشال لیسنینگ
بدون شک ابزارهای سوشال لیسنینگ بهترین گزینههای کسبوکارها برای نظارت بر شبکههای اجتماعی است. بهطورکلی سوشال لیسنینگ زیرمجموعه از بازاریابی دادهمحور است که این روزها بسیاری از برندها از آن استفاده میکنند. برای آشنایی بیشتر میتوانید به مطلب « تعریف بازاریابی داده محور » مراجعه کنید.
حال با درنظرداشتن این موضوع در ادامه با ما باشید تا چند مورد از بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ را بررسی کنیم.
1. Hootsuite
حتی با استفاده از طرح رایگان یا حرفهای، شما میتوانید از Hootsuite استفاده کنید تا جریانهای رسانههای اجتماعی را تنظیم کنید و گفتگوها، کلمات کلیدی، اشارهها و هشتگها را زیر نظر داشته باشید.
همچنین، از طریق داشبورد رسانههای اجتماعی خود، میتوانید بهصورت فوری به گفتگوها یا اشارهها پاسخ داده و آنها را پیگیری کنید. این داشبورد شما را از ورود و خروج به شبکههای اجتماعی مختلف برای بهدستآوردن این اطلاعات بینیاز میکند.
Hootsuite همچنین به شما امکان میدهد تا در عرصهی کاری خود در حالت آمادهباش بوده و با نظارت بر رقبا و برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها و طرفداران بالقوه برند، اطلاعات بسیار جامعی را کسب کنید.
2. Hootsuite Insights powered by Brandwatch
این ابزار به شما امکان میدهد بحثهای در حال رخدادن درباره برندتان را نظارت و تحلیل کنید و ارزیابی کنید که چگونه مخاطبان شما در مورد برندتان فکر میکنند. با استفاده از این ابزار میتوانید عوامل موفقیت و ضعف در رسانههای اجتماعی را شناسایی کرده و استراتژیهای بهبود درگیری و برندینگ خود را تعیین کنید.
علاوه بر این، Hootsuite Insights Powered by Brandwatch قابلیتهای تجزیهوتحلیل دادههای گسترده را فراهم میکند تا بتوانید روندها، الگوها، و تغییرات در رفتار و نگرش مخاطبان را در طول زمان مشاهده کنید. همچنین، ابزارهای تجزیهوتحلیل پیشرفته به شما امکان میدهند کلمات کلیدی و موضوعات مهم را شناسایی کنید و به تصمیمگیری هوشمندانهتر درباره استراتژیهای بازاریابی و رسانهای برند خود بپردازید.
3. Adview
برخلاف بیشتر ابزارهای سوشال لیسنینگ، Adview به طور خاص برای نظارت در تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام استفاده میشود. میتوانید از آن برای نظارت بر حداکثر سه حساب تبلیغاتی فیسبوک استفاده کنید.
وقتی Adview را به داشبورد Hootsuite خود اضافه میکنید، میتوانید بهتمامی نظرات درباره تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام خود در یک مکان پاسخ دهید. علاوه بر این، شما تجزیهوتحلیل دقیقی در مورد تبلیغاتی که بیشترین تعداد نظرات را دریافت میکنند، دریافت خواهید کرد، بنابراین میتوانید کمپینهای خود را بهینه کنید.
4. Talkwalker
Talkwalker امکانات قدرتمند نرمافزار سوشال لیسنینگ را ارائه میدهد که ویژگیهای وبلاگها، ویدئوها، سایتهای خبری، سایتهای بررسی و شبکههای اجتماعی را در یک داشبورد تحلیل میکنند. Talkwalker از بیش از 150 میلیون منبع داده جمعآوری میکند که در نوع خود بینظیر بوده و میتواند اطلاعات بسیار کارآمدی را در اختیارتان بگذارد.
ابزارهای پیشرفته دستهبندی به شما امکان میدهند دادههای خود را تقسیم کنید تا بتوانید بر روی پیامها و مخاطبانی که برای شما بیشترین اهمیت را دارند تمرکز کنید. همچنین میتوانید هشدارها را تنظیم کنید تا شما را در صورت وجود افزایش نظرات یا کلمات کلیدی مطلع سازد.
5. Synthesio
Synthesio یک ابزار سوشال لیسنینگ برای پیگیری گفتگوها در موضوعات بسیار خاص در چت مخاطبانی با تقسیمبندی دقیق است. این ابزار به شما امکان میدهد دادههای سوشال لیسنینگ خود را بر اساس زبان، موقعیت جغرافیایی، جمعیت، احساسات، جنسیت، تأثیر و سایر موارد تقسیم کنید.
یکی از بهترین راهها برای آشنایی با دیگر ابزارهای سوشال لیسنینگ استفاده از پادکستهایی در این زمینه است. شما میتوانید لیستی از این پادکستها را در مطلب « بهترین پادکست های فارسی » در وبسایت تاک شد، مشاهده کنید.
6. Mentionlytics
با استفاده از این ابزار سوشال لیسنینگ، میتوانید نامها و کلمات کلیدی را در چندین زبان نظارت و ردیابی کنید. ابزار نظارت بر رسانههای اجتماعی Mentionlytics از پلتفرمهای اجتماعی، وبلاگها و سایتهای خبری برای پیداکردن اشارههایی از برند شما استفاده میکند. ازآنجاییکه با Hootsuite یکپارچه شده است، شما قادر خواهید بود آنها را بهراحتی در داشبورد خود مشاهده کنید.
شما بهراحتی میتوانید بررسی کنید که کدام افراد تأثیرگذار شما هستند، کلمات کلیدی را در زبانهای مختلف نظارت کنید و حتی احساسات مخاطبان در هر پیام را تشخیص دهید.
7. Netbase Social Listening & Analytics
NetBase از پردازش زبان طبیعی(NLP) برای کمک به شما در تمرکز بر گفتگوهای کلیدی در سوشال لیسنینگ استفاده میکند. این ابزار اطلاعات خود را از صدها میلیون پست اجتماعی روزانه و بیش از ۱۰۰ میلیارد پست دیگر در سراسر شبکههای اجتماعی جمعآوری میکند.
با استفاده از NetBase، میتوانید جریانهای سفارشی را ایجاد کنید. این کار به شما کمک میکند بر روی موضوعاتی که برای شما بیشترین اهمیت را دارند تمرکز کنید. همچنین، مدیریت و مشارکت در گفتگوهای مربوط به خود و کسبوکارتان نیز بسیار آسان خواهد بود.
علاوه بر این، NetBase میتواند به شما در بهبود زمان پاسخدهی، تهیه محتوا، تقویت حامیان برند، ایجاد فرصتهای فروش در مراحل خرید و افزایش وفاداری مشتری کمک کند.
8. Audiense
این برنامه گزارشهایی ایجاد میکند که به شما میگویند مخاطبانتان در حال بحث و گفتگو درباره چه چیزهایی هستند، چه چیزهایی را میپسندند و حتی چگونه فکر و رفتار میکنند. این اطلاعات میتوانند برای ایجاد نمادهای بازاریابی، درک تغییرات در نگرش مشتریان و حتی توسعه محصول استفاده شوند.
ابزار سوشال لیسنینگ Audiense همچنین ابزارهای خودکار سازمانی و تبلیغاتی را فراهم میکند، بنابراین شما میتوانید بهسرعت و بهراحتی با مخاطبان خود در کانالهایی که ترجیح میدهند، ارتباط برقرار کنید.
9. Digimind
Digimind از بیش از 850 میلیون منبع در بیش از ۲۰۰ زبان اطلاعات را جمعآوری میکند و از این لحاظ یکی از برترین ابزارهای سوشال لیسنینگ بهحساب میآید.
با استفاده از هوش مصنوعی، این ابزار بازخوردها را تجزیهوتحلیل کرده و روندها و نگرشها را در قالب تجسم دادههای مفید ارائه میکند. این ابزار با استفاده از ماشین لرنینگ توانسته از بسیاری دیگر از ابزارها پیشی بگیرد. اگر دوست دارید بیشتر در مورد ماشین لرنینگ بدانید، توصیه میکنیم به مطلب « ماشین لرنینگ » مراجعه کنید.
10. Cloohawk
Cloohawk ابزار سوشال لیسنینگ است که شما برای کمک به رشد و جذب مخاطبان هدف خود به آن نیاز دارید. با تحلیل مداوم فعالیتها و کاربران هدف شما، Cloohawk پیشنهاداتی را برای بهبود درگیری شما در رسانههای اجتماعی ارائه میدهد.
Cloohawk میتواند به شما در پیگیری پروفایلهای رقیب، شناسایی فرصتهای رشد و پیشنهاد راهکارهای برای دستیابی به KPIهای خود کمک کند. علاوه بر این، اپلیکیشن Cloohawk بهآسانی با Hootsuite یکپارچه میشود، بنابراین شما نیازی به خروج از یک برنامه برای باز کردن برنامه دیگر ندارید.
شما از کدام ابزار سوشال لیسنینگ استفاده میکنید؟
در دنیای امروز اگر میخواهید کسبوکار موفقی داشته باشید، لازم است که از هیچ راهی برای رسیدن به مشتری دریغ نکنید. برخی از راهها مستقیماً برای جذب مشتری استفاده میشوند و برخی دیگر مانند سوشال لیسنینگ میتوانند به این پروسه کمک کنند.
پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این موضوع حتماً پادکست امیر رجبی را گوش دهید تا اطلاعاتتان از این حوزه، دقت بیشتری داشته باشد. در نهایت باید بدانید که ابزارهای سوشال لیسنینگ بسیار متنوع هستند و شما باید بهترینشان را باتوجهبه ویژگیهایش و البته انتظاراتتان انتخاب کنید.