3 دلیل قطع شبکه های اجتماعی در دنیا

قطع شبکه های اجتماعی | تاک شد

قطع شدن شبکه‌های اجتماعی و عدم دسترسی کاربران به این شبکه‌ها در سرتاسر دنیا به دلایل مختلف پیش می‌آید. اما دلیل این مشکل چیست؟ در این مقاله به بررسی دلایل قطع شبکه های اجتماعی در دنیا می‌پردازیم.

امروزه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بخش گسترده‌ای از زندگی مردم را به خود اختصاص داده است. افراد فعالیت‌های متنوعی در این شبکه‌ها داشته و زمان زیادی را صرف آن‌ها می‌کنند. اطلاعات و اخبار مختلف با سرعت بسیار بالایی در این شبکه‌ها منتشر شده و دست‌به‌دست می‌شوند. از آنجایی که این اخبار و اطلاعات به دست مردم تولید می‌شوند، برای مخاطبان و سایر کاربران قابلباورتر بوده و اکثر افراد تمایل به اعتماد به آن‌ها دارند. در ادامه این محتوا با Talkshod همراه باشید تا به بررسی دلایل قطع شبکه های اجتماعی در کشورهای مختلف جهان و همچنین روش‌های مختلفی که برای این کار وجود دارد، بپردازیم.

قطع شبکه های اجتماعی | تاک شد

سرعت انتشار اطلاعات و اخبار در شبکه‌های اجتماعی

امروزه با گسترش جوامع، تکنولوژی و دانش مردم نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌های مختلف دارد. همین نیاز باعث شد تا به مرور شبکه گسترده‌ای تحت عنوان اینترنت به وجود آمده و این اطلاعات را در اختیار افراد قرار دهد. امروزه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی بسیار ساده شده و افراد از طریق ساده‌ترین تلفن‌های همراه هوشمند نیز می‌توانند به این فضا دسترسی داشته باشند. در شبکه‌های اجتماعی اخبار با سرعت بسیار بالایی منتشر شده و دست‌به‌دست می‌شوند.

در این شبکه‌ها درصد بالایی از اخبار و اطلاعات، توسط خود مردم و کاربران این شبکه‌ها به دست آمده و انتشار پیدا می‌کنند. همین امر باعث شده است که باور این اخبار برای مخاطبان و سایر کاربران شبکه‌های اجتماعی، ساده‌تر باشد. به‌ صورت کلی به دلیل مردمی بودن مانند بهترین پادکست های دنیا  ،این اطلاعات برای مخاطبان قابلاعتمادتر هستند؛ حتی اگر چندان هم به واقعیت نزدیک نباشند. همین موضوع باعث می‌شود تا شنوندگان اطلاعات نیز به انتشار آن تمایل داشته باشند و نقش بزرگی در دست‌به‌دست کردن این اخبار ایفا کنند.

دلایل قطع و بسته شدن شبکه‌های اجتماعی در کشورهای دنیا

شاید از این موضوع اطلاع نداشته باشید، اما باید بگوییم که قطع کردن شبکه‌های اجتماعی در کشورهای متعددی رواج دارد. هر کدام از این کشورها دلایل خاص خود را برای قطع این شبکه‌ها دارند و از طریق روش‌های مختلف، برای قطع ارتباط کاربران با این فضا اقدام کرده‌اند. در این بخش قصد داریم تا با چند نمونه از دلایل قطع شبکه های اجتماعی در برخی از کشورهای دنیا آشنا شویم.

  • تهدید امنیت ملی

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برای قطع و مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی مختلف وجود دارد، تهدید امنیت ملی کشور است. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم بسیاری از محتواها و اطلاعات منتشرشده در این شبکه‌ها، از اعتبار کافی برخوردار نبوده و با واقعیت، فاصله بسیار زیادی دارند. همین محتواها ممکن است برای امنیت ملی کشور یک تهدید بزرگ بهحساب آیند؛ به همین دلیل سیاست‌های کشور، لازم می‌داند که دسترسی به این شبکه‌ها محدود شود. کره جنوبی یکی از همین کشورها است که در راستای حفظ امنیت ملی خود، از سال 2001، دسترسی به این فضاها را با محدودیت همراه کرد.

  • انتشار محتواهای غیراخلاقی

یکی دیگر از دلایل قطع کردن شبکه‌های اجتماعی و اعمال محدودیت برای دسترسی به این شبکه‌ها، انتشار محتواهای غیراخلاقی در آن‌ها است. به‌ صورت کلی هیچ نظارتی بر محتواهای منتشرشده در این فضاها وجود نداشته و هر فردی می‌تواند به انتشار تصاویر، ویدئوها و محتواهای مختلف بپردازد. بدیهی است که دسترسی تمام افراد جامعه به این محتواها می‌تواند تأثیر سوئی در فرهنگ اجتماع بگذارد. پس در برخی از موارد کشورهای مختلف ممکن است اقدام به قطع شبکه های اجتماعی کرده تا از وارد شدن آسیب‌های این‌چنینی به نسل‌های مختلف اجتماع، جلوگیری کنند. چین یکی از همین دست کشورها است که قوانین بسیار سفت و سختی را در این زمینه تنظیم کرده و بزرگ‌ترین سیستم سانسور آنلاین جهان را دارد.

  • کلاه‌برداری‌های آنلاین

در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از طریق شرط‌بندی قمار واقدام به کلاهبرداری از مردم و کاربران می‌کنند. طی این کلاهبرداری‌ها معمولا سرمایه بسیار کلانی دزدیده شده و عده کثیری از مردم آسیب می‌بینند. هند یکی از همین کشورهایی است که به خاطر حفظ سرمایه مردم و عدم دسترسی آن‌ها به سایت‌ها و برنامه‌ها شرط‌بندی، اقدم به قطع شبکه‌های اجتماعی کرده است.

قطع شبکه های اجتماعی | تاک شد

انواع روش‌های قطع کردن و بستن شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، کشورهای گوناگون معمولا از روش‌های مختلفی برای قطع کردن شبکه‌های اجتماعی و اعمال محدودیت دسترسی به آن‌ها استفاده می‌کنند. در این بخش قصد داریم تا به بررسی چند نمونه از روش‌های قطع شبکه های اجتماعی بپردازیم تا اطلاعات گسترده‌ای درباره آن‌ها به دست آورید.

قطع کردن با روش DNS

سرویس دی ان اس نام هر دامنه را به IP آدرس متناظرش ترجمه می‌کند. آدرس سروری که سرویس DNS را ارائه می‌دهد، بهصورت اتوماتیک در اختیار کامپیوتر شما قرار دارد. اگر این سرور از نوع سانسور کننده باشد، به‌هیچ‌عنوان درخواست‌ها برای سایت‌های غیرمجاز را پاسخ نخواهد داد.

قطع کردن شبکه‌های اجتماعی با مسیریاب‌ها

در قسمت انتهای شبکه، مسیریاب به‌گونه‌ای تنظیم‌ شده است که ترافیک خروجی از شبکه را به سمت یک سیستم خاص منحرف کند تا تمام درخواست‌ها در ابتدا از همین سیستم خاص عبور داده شوند. چنانچه سایت‌ها و گزینه‌های غیرمجازی در این درخواست‌ها وجود داشته باشد، جریان اطلاعات بلاک خواهند شد.

قطع کردن توسط پروکسی

در این روش از قطع کردن شبکه‌های اجتماعی، ISP بهصورت کاملا مستقیم به اینترنت شما دسترسی داشته و آن را محدود می‌کند، به‌گونه‌ای که ملزم به استفاده از پروکسی می‌شوید. پس باید آدرس پروکسی سروری که ISP داده است را در تنظیمات مرورگر وارد کنید. سپس تمام درخواست‌ها به پروکسی فرستاده شده و در صورت مجاز بودن، برای شما ارسال خواهند شد.

لیست سیاه و سفید

یکی دیگر از روش‌هایی که برای قطع کردن و اعمال محدودیت در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، لیست سیاه و لیست سفید است. لیست سیاه شامل آدرس سایت‌هایی می‌شود که دسترسی به آن‌ها به هر دلیلی مجاز نیست. در برخی از مواقع نیز کلمات کلیدی به‌کاربرده شده در این سایت‌ها غیرمجاز هستند. لیست سفید نیز آدرس سایت‌هایی بوده که دسترسی به آن‌ها کاملا مجاز و بلامانع است.

مسدود کردن معکوس

یکی دیگر از روش‌هایی که برای قطع شبکه های اجتماعی وجود دارد، مسدودسازی معکوس است که در مقصد انجام می‌شود. در این روش سرور ارائه‌دهنده خدمات، قبل از اینکه به ارائه خدمات بپردازد، IP افراد را چک کرده و در صورتی‌ که متعلق به یک کشور تحریم شده باشند، به آن‌ها سرویس‌های لازم را ارائه نمی‌دهد.

تأثیر قطع و بسته شدن شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها

حال که بهصورت کامل با دلایل قطع کردن شبکه های اجتماعی و همچنین روش‌های انجام این کار آشنا شدیم، لازم است تا با تأثیری که این اقدام بر روی کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گذارد نیز آشنا شویم. همان‌طور که می‌دانید امروزه مشاغل اینترنتی و کسب‌وکارهایی که به فروش آنلاین محصولات خود پرداخته‌اند، گسترش بسیار زیادی پیداکرده‌اند. فروش محصولات و ارائه انواع خدمات به این صورت، مزایای بسیار زیادی برای افراد به دنبال داشته و از بسیاری از هزینه‌ها جلوگیری می‌کند.

همین امر باعث می‌شود تا قطع کردن و محدودیت این فضا، تأثیر بدی بر روی فعالیت این مشاغل و سطح رضایت مشتری داشته باشد. چنانچه دسترسی افراد به این شبکه‌ها با محدودیت روبه‌رو شود، نمی‌توانند فعالیت نرمال و ساده خود را ادامه داده و با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد. چنانچه کشوری تمایل به قطع کردن این شبکه‌ها داشته باشد، از ابتدا باید راه‌حلی برای این مشکل اندیشیده باشد تا این افراد و این مشاغل با کمترین میزان ضرر و زیان روبه شوند. از همین رو بهتر است در ابتدا بستری برای ادامه فعالیت این مشاغل فراهم‌شده و سپس برای قطع کردن این شبکه‌ها اقدام شود.

قطع شبکه های اجتماعی | تاک شد

جمع‌بندی

امروزه دنیای اینترنت دارای گستردگی بسیار بالایی بوده و در اغلب موارد نیز مردم می‌توانند بهسادگی به این فضا دسترسی داشته باشند. انتشار اخبار مختلف و اطلاعات در این شبکه‌ها معمولا با سرعت بسیار بالایی امکان‌پذیر است. بسیاری از کشورها مانند چین، کره جنوبی، هند، عربستان سعودی، کره شمالی، ایتالیا، انگلستان وبه دلایل مختلف اقدام به قطع شبکه های اجتماعی کرده‌اند. در بخش‌های قبلی با چند نمونه از دلایل محدودیت دسترسی به این فضاها نیز آشنا شدیم. محدودیت دسترسی به این فضاها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در قسمت‌های قبلی به معرفی چند نمونه از آن‌ها پرداختیم.

همچنین برای شنیدن پادکست حوزه نوآوری میتوانید به این صفحه مراجعه کنید.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *