تکنیک ABC چیست و چه اثراتی در زندگی و تصمیمات ما دارد؟

تکنیک ABC | تاک شد

برای داشتن زندگی شادتر و به‌دست‌آوردن افکار مثبت، باید از روش‌هایی مانند تکنیک ABC استفاده کنید. اگر شما هم کنجکاو هستید که این تکنیک دقیقاً در مورد چه مسائلی صحبت می‌کند، پس در ادامه مقاله با ما باشید.

همه ما می‌دانیم که کنترل و دفع افکار منفی چندان کار آسانی نیست و بیش‌تر نزدیکان و حتی خود ما در بسیاری از اوقات از پس این کار برنمی‌آییم. این افکار می‌توانند باعث ایجاد نگرانی‌ها و اضطراب‌های بی‌مورد شوند که از لذت یک زندگی خوب می‌کاهند. دقیقاً برای رفع چنین مشکلی بود که آلبرت آلیس نظریه ابتدایی تکنیک ABC را مطرح کرد. رویکردی که در نظریه آلبرت آلیس مطرح می‌شود، می‌تواند به همه ما کمک کند که باورها و افکار نادرست خود را اصلاح و آن‌ها را جایگزین کنیم.

نظریه آلبرت آلیس | تاک شد

تکنیک ABC چیست؟

تکنیک abc یک روش مؤثر در مدیریت تنش است که به سه مرحله واکنش، باور و تغییر تمرکز دارد. در این روش شما با واکنشتان به رویداد یا مشکلی شروع می‌کنید و سپس با ارزیابی باورهای خود دررابطه‌با آن، به تغییر تمرکز و تفکر خواهید رسید.

مرحله اول، واکنش، به معنای تشخیص احساسات، فکرها و نظرات شما درباره رویداد یا موقعیتی است که پیش روی شما قرار دارد. شما با بیان متناسب باید از وضعیت احساسات خود درباره موقعیت گزارشی تهیه کنید.

در مرحله دوم یا همان مرحله باور، شما متمرکز بر این هستید که باورهایی را شناسایی کنید که در مورد شرایط حال حاضرتان دارید. برای این که دید بهتری از این باورها داشته باشید، بهتر است برای آن‌ها وقت گذاشته و یادداشت‌برداری کنید.

در مرحله سوم و آخر تکنیک ABC، تغییر تمرکز، شما تغییری در تمرکز و تفکرات خود ایجاد می‌کنید. در این مرحله، شما با نگاه به مسئله از زوایای مختلف و تکنیک‌های مختلف، به دنبال تعدیل یا تغییر باور خود هستید. شما با استفاده از روش‌های مختلف تلاش می‌کنید تا درک متفاوتی راجع به تفکرات و باورهای حال حاضرتان به دست بیاوردید و یا راه‌حل‌های جدیدی برای مواجهه با آن‌ها تنظیم کنید.

جوانب مثبت و منفی تکنیک ABC

تکنیک ABC و نظریه آلبرت آلیس یکی از روش‌های تغییر اندیشه است که برای مقابله با افکار منفی و عواقب آن‌ها استفاده می‌شود. گاهی اوقات در استفاده از این تکنیک، ممکن است جوانب مثبت و منفی برای شخص وجود داشته باشد که بهتر است آن‌ها را در نظر بگیریم. در ادامه این مطلب همه این موارد را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

جوانب مثبت

قطعاً کنجکاو هستید که ابتدا در مورد جوانب مثبت یا همان مزایای استفاده از این تکنیک بدانید. به همین منظور در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • تکنیک abc می‌تواند به شخص کمک کند تا از افکار منفی رهایی یابد و به‌جای آن افکاری مثبت و سازنده را در مقابل شرایط پیش رویش داشته باشد.
  • این تکنیک توجه خاصی به شناخت و بررسی مشکلات دارد و به همین دلیل می‌تواند به شخص کمک کند که مسائل و دست‌اندازهای پیش روی را بهتر پشت سر بگذارد.
  • یکی از مهم‌ترین جوانب مثبت تکنیک ABC این است که به مدیریت اضطراب و تنش کمک شایانی می‌کند.

تکنیک ABC و نظریه آلبرت آلیس | تاک شد

جوانب منفی

قطعاً نظریه آلبرت آلیس و تکنیک abc در کنار جوانب مثبتش، قسمت‌هایی هم دارد که می‌توان به آن‌ها به چشم جنبه منفی نگاه کرد. با هم در ادامه چند مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • استفاده از این تکنیک گاهی ممکن است باعث تأخیر در حل مسئله شود؛ چرا ممکن است برخی افراد بیش از حد ممکن با افکار منفی درگیر باشند.
  • برای برخی افراد، این تکنیک ممکن است ناکارآمد باشد و در برخی موارد باعث بروز اضطراب بیشتری شود. به همین منظور است که توصیه می‌کنیم قبل از اجرای آن، حتماً به‌خوبی در موردش تحقیق کرده باشید.
  • استفاده غلط از این تکنیک ممکن است به مشکلات جدی‌تری منجر شود، بنابراین می‌بایست آن را تحت‌نظر یک متخصص به اجرا در آورد که تنها جوانب مثبت آن را مشاهده کنید.

تکنیک ABC چه تأثیری در تصمیم‌گیری‌های افراد در زندگی شخصی و خرید دارد؟

تکنیک و نظریه ABC، تکنیکی ساده و کارآمد است که در تصمیم‌گیری‌های درست ، مؤثر و همچنین به داشتن اقتصاد نوآوری کمک می‌کند. این تکنیک شامل سه مرحله A، B و C است و دانستن آن می‌تواند به افراد در تصمیم‌گیری‌های زندگی شخصی و حتی خریدهای آن‌ها کمک کند.

مرحله A در تکنیک acb شامل شناسایی مسئله و وضعیتی است که نیاز به تصمیم‌گیری دارد. برای مثال، ممکن است شما نیاز داشته باشید به انتخاب یک خودروی جدید، و در اینجا خرید ماشین نیاز به تصمیم‌گیری شما دارد. در واقع در این مرحله شما تصمیم می‌گیرید که آیا می‌خواهید به این نیاز پاسخ دهید یا خیر؟

مرحله B شامل باورهای شما در مورد وضعیت است. به‌عبارت‌دیگر، B شامل باورها، دیدگاه‌ها و ایده‌های شما در مورد وضعیتی است که در آن قرار دارید. برای مثال، شما ممکن است باور داشته باشید که یک خودروی چینی نسبت به خودروی آمریکایی ارزان‌تر است و همچنین سبک‌تر و حمل‌ونقل بهتری را فراهم می‌کند. این باورها ممکن است تا حد زیادی به تجربیات پیشین و دانسته‌های شما بازگردد.

مرحله C در تکنیک ABC شامل تخمین یا تصمیم‌گیری است. به‌عبارت‌دیگر، در مرحله C شما کلیه درک‌ها، باورها و راه‌های فکری خود را بررسی کرده و تصمیم‌گیری می‌کنید که آیا خرید را انجام دهید یا خیر؟

برای مثال، شما می‌توانید در مورد خرید یک خودروی چینی تصمیم بگیرید، چون باور دارید که چنین خودرویی برای شما مناسب‌تر از هر چیز دیگری خواهد بود.

تکنیک ABC و نظریه آلبرت آلیس برای تصمیم‌گیری، به شما کمک می‌کند تا در مورد باورها و تصورات خود شفاف شوید و از این طریق مطمئن شوید که تصمیم خوبی گرفته‌اید. همچنین این تکنیک کمک می‌کند تا تحلیل کامل و دقیقی از خود و شرایطی که در آن هستید، داشته باشید. باتوجه‌به همه این موضوعات، می‌توان گفت که با به‌کارگیری این تکنیک می‌توانید تصمیمات، انتخاب‌ها و خریدهای بسیار منطقی‌تری داشته باشید.

به‌دست‌آوردن افکار مثبت | تاک شد

شما چگونه از تکنیک ABC استفاده می‌کنید؟

تکنیک ABC و نظریه آلبرت آلیس مزایا و معایب خاص خودشان را دارند، اما اگر به‌درستی و با روش صحیح به کار گرفته شوند، طبیعتاً اثرات بسیار خوبی در تصمیمات شخصی در زندگی و انتخاب‌های شما در زمان خرید خواهد داشت. با درنظرگرفتن این تکنیک، هر فردی می‌تواند به درک بهتری از تفکرات خود برسد که در نهایت به دستیابی به تصمیمات منطقی‌تر منتهی خواهد شد. باتوجه‌به همه این موضوعات توصیه می‌کنیم با مشاوره از افراد متخصص، حتماً این تکنیک را امتحان کنید تا از نتایج آن شگفت‌زده شوید.

برای گوش دادن به پادکست های پادکست طراحی رفتار  ، اینجا کلیک کنید.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *