مسیری که تیم برنرز لی برای خلق دنیای وب کرده است، چیست؟

مسیری که تیم برنرز لی برای خلق دنیای وب کرده است، چیست؟ | تاک شد

تیم برنرز لی (Tim Berners Lee) در سال 1955 متولد شد. او در سال 1989 به همراه جمعی از همکارانش توانست شبکه جهانی وب (World Wide Web) را خلق کند. در ادامه مطلب به‌شکل دقیق‌تر به اینکه تیم برنرز لی کیست و تاثیری که روی جهان گذاشت، می‌پردازیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

تیم برنرز لی کیست؟

تیموتی جان برنرز لی در 8 ژوئن سال 1955 در لندن به دنیا آمد. مادر تیم، مری لی وودز (Mary Lee Woods) و پدرش کانوی برنرز لی (Conway Berners-Lee) نام داشتند.

این زوج در ساخت اولین نسل کامپیوتر که Ferrati Mark 1 نام داشت، همکاری کردند. به‌همین دلیل می‌توانیم بگوییم تیم از همان کودکی با کامپیوترها ارتباط داشته است و کامپیوترها به نوعی میراث او حساب می‌شوند.

واقعیت این است که هیچ آدم موفقی، راه موفقیت را یکشبه طی نمی‌کند. در ادامه به قسمت‌هایی از مسیر موفقیت برنرز لی اشاره می‌کنیم.

دوران کودکی و تحصیلات

تیم از زمان کودکی به مسائل الکترونیکی علاقه داشت و روی قطار اسباب‌بازیش خود آزمایش‌های مختلف الکترونیکی را انجام می‌داد. او دوره مدرسه را به‌خوبی پشت سر گذاشت. بعد در دانشگاه آکسفورد وارد کالج کوئینز (Queen’s) شد و در سال 1967 مدرک فیزیکش را با بهترین رتبه دریافت کرد.

زندگی کاری تیم برنرز لی

تیم برنرز لی پس از فارغ‌التحصیلی در شرکت ارتباطات مخابراتی Plessy که در شهر پول (Poole) انگلیس قرار داشت، ‌استخدام شد. در سال 1978 به شرکت Ferndown پیوست و با همکاری فردی به اسم دی. جی. نش (D. G. Nash) یک نرم‌افزار تایپ برای دستگاه‌های چاپگر و یک سیستم‌عامل چند وظیفه‌ای را تولید کرد.

تیم از ژوئن تا دسامبر 1980 در یک مرکز تحقیقاتی هسته‌ای اروپایی به نام CERN که در سوئیس قرار داشت، به‌عنوان مهندس نرم‌افزار فعالیت می‌کرد. در این مدت طرحی به نام ابرمتن (Hypertext) را ارائه داد.

بر اساس این طرح محقق‌ها می‌توانستند بین هم اطلاعات را راحت‌تر به اشتراک بگذارند و آن‌ها را به‌روزرسانی کنند. برنرز لی برای نشان دادن نحوه کار این طرح، یک سیستم نمونه اولیه به نام INQUIRE را ابداع کرد.

تیم در اواخر سال 1980 مجموعه CERN را ترک کرد. سپس به مدت 3 سال در شرکت John Poole’s Image Computer Systems  مسئولیت بخش فنی را بر عهده داشت و در زمینه شبکه‌های کامپیوتری، گرافیک و نرم‌افزارهای ارتباطی اطلاعات و تجربه‌های زیادی را به‌دست آورد.

در سال 1983 وینتون سرف (Vinton Cerf) ایمیل را که اولین شبکه اشتراک‌گذاری اطلاعات بین افراد بود، ساخت. تیم برنرز لی تصمیم گرفت با طرح INQUIRE خود، سیستمی را ابداع کند که با استفاده از آن دسترسی به اطلاعات، برای همه افراد ممکن باشد.

زندگی کاری تیم برنرز لی | تاک شد

خلق دنیای وب

سرگذشت تیم برنرز لی با برگشت و به CREN در سال 1984 متحول شد. این مجموعه تا سال 1989 بزرگترین گره یا نود (Node) اینترنتی در اروپا بود. او بالاخره در سال 1989 تصمیم گرفت ایده‌اش را که ترکیب ابرمتن با اینترنت بود، عملی کند.

طرح او به‌شکل دقیق‌تر ساخت یک سیستم برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در سطح جهان بدون نیاز به داشتن آدرس ایمیل همه افراد بود. این سیستم شبکه گسترده جهانی یا World Wide Web نام گرفت و به این ترتیب برنرز لی اولین مرورگر وب را طراحی کرد و ساخت.

تیم ایده خود را در سال 1989 ارائه داد و رئیسش یک سال بعد آن را تایید کرد. بالاخره اولین وب‌سایت در 6 آگوست 1991 در CERN ساخته و منتشر شد. آدرس این وب‌سایت info.cern.ch. بود. آن‌ها از کامپیوتر NeXT  که در CERN قرار داشت برای اجرای این وب‌سایت استفاده کردند.

اولین وب‌سایت حاوی اطلاعاتی در مورد پروژه تیم برنرز لی بود تا بازدیدکنندگان آن بتوانند در مورد ابرمتن (HTTP) اطلاعاتی را به دست بیاورند. در نتیجه آن‌ها می‌توانستند چگونگی ساخت صفحات وب را بیاموزند و صفحات خود را بسازند.

تیم برنرز در سال 1994 کنسرسیوم وب جهانی (W3C) را در آزمایشگاه علوم کامپیوتر (LCS) در موسسه فناوری ماساچوست بوستون تاسیس کرد. این موسسه از شرکت‌هایی تشکیل شد که می‌خواستند برای بالا بردن استانداردها و بهبود وب با یکدیگر همکاری کنند.

همه شرکت‌ها توافق کردند که این فناوری باید عاری از حق امتیاز و حق ثبت اختراع باشد. تیم برنرز لی از زمان تأسیس تا کنون به‌عنوان مدیر در این مجموعه حضور داشته است.

در سال 1995 شرکت مایکروسافت اولین نسخه مرورگر اینترنت اکسپلورر را ساخت. این مرورگر تاثیر زیادی روی رشد و پیشرفت رابطه بین وب‌سایت‌ها و کاربران داشت. اولین بار در سال 1997 از وب برای اهداف تجارت الکترونیک استفاده شدپد.

فعالیت‌های اخیر

گوردون براون  (Gordon Brown)، نخست وزیر بریتانیا در سال 2009 اعلام کرد دولت برای این‌که افراد به داده‌ها و اطلاعات راحت‌تر دسترسی داشته باشند، با برنرز لی و نایجل شادبولت (Nigel Shadbolt) همکاری خواهد کرد.

تیم برنرز لی دارای کرسی موسس علوم کامپیوتر در موسسه فناوری ماساچوست است. او در سال 2016 او به‌عنوان استاد پژوهشگر به دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه آکسفورد پیوست.

زندگی شخصی

برنرز لی در سال 1990 با نانسی کارلسون، تحلیلگر برنامه نویس ازدواج کرد. این زوج صاحب 2 فرزند شدند اما ازدواج آن‌ها با شکست مواجه شد و در سال 2011 از هم جدا شدند. او برای بار دوم در سال 2014 با رزماری لیث، مدیر موسسه جهانی وب ازدواج کرد.

تیم برنرز لی با وجود اختراع‌های متعدد و خدمتی که به جهان کرده است، ثروتمند نیست. او برای سال‌های زیادی تنها با یک خودرو فولکس واگن بیتل رفت و آمد می‌کرد.

برنرز بر خلاف افراد هم‌دوره‌اش مانند مارک آندرسن (Mark Anderson) که یکی از بنیانگذاران نت اسکیپ است، سرمایه زیادی ندارد و به نظر می‌رسد که از این روش زندگی کاملا راضی است.

تیم درباره این موضوع می‌گوید: «درست است، من آدم مادی‌گرایی نیستم. من از طبیعت لذت می‌برم و ترجیح می‌دهم پولم را صرف حفاظت از محیط زیست کنم.»

جوایز و افتخارات

یکی از نقاط برجسته در سرگذشت تیم برنرز لی، عضویت خود در سال 2001 در جامعه سلطنتی است و همچنین در سال 2004 لقب شوالیه را دریافت کرد. او در سال 2007 نشان شایستگی را به دست آورد. آکادمی ملی علوم ایالات متحده در آوریل سال 2009 تیم برنرز لی را به‌عنوان دستیار خارجی انتخاب کرد.

تیم برنرز لی در 30 مارس 2011 جایزه میخائیل گورباچف را با عنوان «مردی که دنیا را تغییر داد» دریافت کرد. تیم در سال 2016 جایزه ACM A. M. Turing را برای اختراع وب جهانی، اولین مرورگر وب و پروتکل‌ها و الگوریتم‌های اساسی گسترش وب دریافت کرد.

جوایز و افتخارات تیم برنرز لی | تاک شد

سخن نهایی

شکی وجود ندارد که اینترنت تمام جوانب مختلف زندگی انسان امروزی را تغییر داده است. به‌نحوی که هرگز نمی‌توان برای لحظه‌ای نبود آن را تصور کرد. در اپیزود اول فصل اول تاک شد از این شخصیت نام برده شده و در مطلب بالا به سوال تیم برنرز لی کیست پاسخ دادیم تا خالق دنیای وب را بهتر بشناسید.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *