تئودور لویت کیست و مهم ترین آثار و نظریه های او چیست؟

تئودور لویت کیست و مهم ترین آثار و نظریه های او چیست؟ | تاک شد

تئودور لویت (Theodore Levitt) استاد اندیشمند دانشکده بازرگانی هاروارد بود که به دلیل نظریه‌ها و آثار بی‌نظیرش، به پدر بازاریابی ملقب شد. افراد بسیاری در زمینه مدیریت بازرگانی و علوم مربوط به آن فعالیت کرده‌اند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، فردی به نام فیلیپ کاتلر بود؛ این در حالی است که اسم افراد تأثیرگذاری همچون تئودور لویت، بسیار کم مطرح شده است. ما در این مقاله به این پرسش که تئودور لویت کیست به ‌صورت جامع پاسخ می‌دهیم و شما عزیزان را با این شخصیت تأثیرگذار جهان آشنا می‌کنیم. همچنین به معرفی برخی از آثار تئودور لویت می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تئودور لویت کیست؟

تئودور لویت اقتصاددان برجسته آمریکایی آلمانی الاصل بود که در تاریخ 1 مارس 1925 در ولمرز، شهری کوچک نزدیک به فرانکفورت آلمان متولد شد. لویت بعد از یک دهه زندگی در آلمان به همراه خانواده خود به دیتون اوهایو آمریکا مهاجرت کرد.

او دیپلم خود را با مکاتبه اخذ نمود و سپس، لیسانس را در کالج آنتیوخ و دکترای اقتصادش را هم در دانشگاه ایالت اوهایو گرفت. تئودور لویت اولین تجربه تدریس خود را در دانشگاه داکوتای شمالی کسب کرد. سپس، در سال 1959 به هیئت علمی دانشکده بازرگانی هاروارد اضافه شد.

تئودور لویت در همان سال 1959 و بعد از انتشار نظریه نزدیک بینی بازاریابی در هاروارد بیزینس ریویو به شهرت جهانی رسید. لویت علاوه بر اینکه یک اقتصاددان باهوش و خلاق بود، در زمینه نویسندگی نیز خوش درخشید. در واقع، لویت نویسنده مجرب بازاریابی بود که مطالبش همچنان نیز طرفداران زیادی دارد.

مقالات متعددی توسط تئودور لویت نوشته شده که موضوع اصلی آن‌ها، مباحث مربوط به اقتصاد، مدیریت، بازاریابی و سیاست است. همچنین، آثار تئودور لویت به 11 زبان ترجمه شده که این موضوع، محبوبیت بینش و دیدگاه‌های لویت را نشان می‌دهد.

تجربیات و مشاغل مختلف تئودور لویت

همان‌طور که اشاره شد، تئودور لویت در دهه اول زندگی خود به همراه خانواده به دیتون اوهایو آمریکا نقل‌مکان کردند. دلیل این مهاجرت نیز در امان ماندن از تهدید نازی‌ها بود. البته لویت و خانواده‌اش در منطقه‌ای خشن و ناامن در آمریکا ساکن شدند. تئودور لویت اولین کار خود را به‌ عنوان ویراستار در کلاس پنجم شروع کرد.

او در دوران دبیرستان توانست به‌ عنوان خبرنگار در روزنامه دیتون ژورنال هرالد مشغول به فعالیت شود. همچنین، تئودور لویت پیش از اتمام تحصیلات دبیرستان خود به ارتش آمریکا پیوست و برای شرکت در جنگ جهانی دوم رهسپار اروپا شد.

بعد از پایان جنگ نیز لویت مجدد به دیتون بازگشت و این بار به ‌عنوان نویسنده ورزشی در دیتون ژورنال هرالد مشغول به فعالیت شد. سپس، مراحل تحصیل خود را نیز یکی پس از دیگری تکمیل کرد و دکترای اقتصاد گرفت. او بعد از پایان تحصیلات خود نیز به‌ عنوان استاد دانشگاه استخدام شد. لویت بیشتر سال‌های عمر خود را صرف مبارزات فکری و ارائه تاکتیک‌های مؤثر جهت دستیابی به موفقیت کرد.

ایشان در تاریخ 28 ژوئن 2006 در سن 81 سالگی بعد از تحمل یک دوره بیماری طولانی درگذشت. از لویت چهار فرزند به یادگار مانده است. تئوری‌ها و آثار تئودور لویت نیز همچنان در بسیاری از کشورهای جهان در حال استفاده است. اکنون که متوجه شدیم تئودور لویت کیست زمان آن رسیده است که با برخی از نظریه‌ها و آثار او آشنا شویم.

جوایز و افتخارات تئودور لویت

تئودور لویت مانند سایر اندیشمندان موفق جهان توانست جوایز و افتخارات متعددی را کسب کند که در قسمت زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • کسب جایزه McKinsey بابت بهترین مقاله سال در هاروارد بیزینس ریویو (4 مرتبه)
  • برنده جایزه آکادمی مدیریت بابت کتاب‌های برجسته بیزینس برای نوآوری در بازاریابی در سال 1962
  • اخذ جایزه جان هنکاک بابت تعالی در روزنامه‌نگاری تعالی در سال 1969
  • برنده جایزه چارلز کولیج پارلین تحت عنوان “مرد بازاریابی سال” در سال 1970
  • دریافت جایزه جورج گالوپ برای تعالی بازاریابی در سال 1976
  • کسب جایزه Paul D. Converse از انجمن بازاریابی آمریکا بابت راهنمایی‌های عمده در بازاریابی در سال 1978
  • اخذ جایزه ویلیام McFeely از شورای مدیریت بین‌المللی بابت راهنمایی‌های عمده به مدیریت در سال 1989

مهم ترین نظریه های تئودور لویت

تئودور لویت مانند سایر بزرگان نظریه‌پرداز دارای سخنان و نظریه‌هایی مختص به خود بود که در قسمت زیر تعدادی از آن‌ها را آورده‌ایم:

  • بر صنعت تمرکز نکنید؛ بلکه بر بازارها تمرکز کنید.
  • تعریف تجارت هر فردی بایستی با معنی و گسترده باشد.
  • تعریف تجارت با توجه به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان صورت بگیرد.
  • مفهومی به نام رشد در صنعت وجود ندارد؛ بلکه فرصت‌هایی به ‌منظور رشد وجود دارد.
  • خلاقیت به معنای فکر کردن به چیزهای جدید و نوآوری یعنی انجام فعالیت‌های جدید است.

مشهورترین آثار تئودور لویت

تئودور لویت در طی سال‌ها فعالیت خود موفق شد، مقالات و کتاب‌های متعددی را به چاپ برساند که در قسمت زیر به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • نزدیک بینی بازاریابی اثر تئودور لویت (Marketing Myopia)

نزدیک بینی بازاریابی یکی از آثار تئودور لویت است که در سال 1960 چاپ شد. در این مقاله، به مباحث بسیار مهم و کلیدی پرداخته شده است. از جمله اینکه محدود بودن درک سازمان‌ها باعث محدودیت در کسب‌وکار آن‌ها شده است.

در این اثر، تأکید می‌شود که شرکت‌ها برای رشد خود بایستی به نیازها و خواسته‌های مشتریانشان توجه کنند. در واقع، تصور تئودور لویت این بود که فرهنگ‌های نزدیک‌بین به خاطر ذهنیت کوته‌بینانه و توهمی خود راجع به مفهوم شرکت‌ها به سقوط می‌انجامند. لویت اعتقاد داشت نباید شرکت را به‌مانند یک صنعت رشد دید؛ بلکه باید دید اصلی خود را معطوف به رضایت، خواسته‌ها و نیازهای مصرف‌کنندگان کرد.

نزدیک بینی بازاریابی اثر تئودور لویت (Marketing Myopia) | تاک شد

  •  جهانی شدن بازارها اثر تئودور لویت (The globalization of markets)

جهانی شدن بازارها یکی دیگر از مهم‌ترین آثار تئودور لویت است که در سال 1983 منتشر شد. لویت در این اثر خود استدلال کرد که تکنولوژی و ارتباطات در کل جهان به ظهور بازارهای مصرف جهانی کمک شایانی کرده است.

در واقع، ارتباطات به یکپارچه‌سازی و استاندارد شدن بازارهای جهانی ختم شده که نتیجه چنین بازاری، ظهور محصولات مورد نیاز مصرف‌کنندگان با قیمت پایین است. به عبارت بهتر، فناوری و تغییر در رفتارهای اجتماعی باعث شده شرکت‌های زیادی اقدام به تولید محصولات مشابه در سراسر جهان کنند.

جمع بندی

بسیاری از علاقه‌مندان به دانش بازاریابی و مدیریت صحیح کسب‌وکار با اسامی نظریه‌پردازان بزرگ این حوزه از جمله تئودور لویت مواجه شده‌اند. این پرسش که تئودور لویت کیست اولین پرسشی است که مخاطب به دنبال پاسخ آن است. تئودور لویت یکی از نظریه‌پردازان بزرگ جهان در زمینه بازاریابی و کسب‌وکار موفق بود.

لویت، مقالات و کتاب‌های متعددی را در حیطه رهایی از افکار منسوخ و پیروی از قواعد و اصول موفقیت‌آمیز منتشر کرد که مطالعه هر یک از آن‌ها به خواننده کمک می‌کند تا مسیر درستی را برای پیشرفت خود برگزیند. این نظریه‌ها و دیدگاه‌های قوی و جذاب تئودور لویت باعث جلب نظر بسیاری از اندیشمندان جهان شد. به طوری که مقالات او توسط اساتید بزرگی به مخاطبان پیشنهاد می‌شود. آثار تئودور لویت نیز همچنان مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان قرار دارد. در اپیزود دوم فصل دوم تاک شد به تئودور لویت اشاره شد.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *