آشنایی با مفهوم دیجیتال ترنسفورمیشن (تحول دیجیتال)

آشنایی با مفهوم دیجیتال ترنسفورمیشن (تحول دیجیتال) | تاک شد

وقتی از تحول دیجیتالی یا دیجیتال ترنسفورمیشن صحبت می‌کنیم، برخی از افراد به‌ اشتباه آن را با مفهوم دیجیتالی شدن یکی می‌دانند. در واقع به‌گمان آن‌ها صرف استفاده از فناوری‌های نوین، معنی اصطلاح نام برده است. اما دیجیتال ترنسفورمیشن چیست، چه تفاوتی با دیجیتال‌سازی دارد و اهمیت آن در چه حوزه‌هایی است؟

ما در این مطلب به این سه پرسش مهم پاسخ داده و درباره این اصطلاح اطلاعات دیگری را هم در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس تا پایان همراهمان بمانید.

دیجیتال‌سازی یا تحول دیجیتال؟

در ابتدا گفتیم که به عقیده برخی از افراد استفاده از فناوری در زمینه هر کسب‌وکاری به‌معنی تحول دیجیتال است. اما دیجیتال ترنسفورمیشن ماهیتی پیچیده‌تر دارد و می‌توانیم دیجیتالی شدن را جزئی از این اصطلاح به‌شمار آوریم.

به‌عنوان مثال استفاده از یک فناوری جدید در کسب‌وکار مانند استفاده از یک اپلیکشن تازه برای فروش نمونه‌ای از دیجیتال‌سازی است، اما در این مثال تحول دیجیتال چیست؟
به‌کارگیری برنامه‌ای برای استفاده از یک نوع فناوری جدیدتر در کنار سایر موارد مشابه تحول دیجیتالی است که معمولا با تحول فرهنگی و مهارتی نیز همراه خواهد بود.

در واقع در جواب سوال دیجیتال ترنسفورمیشن چیست می‌توانیم بگوییم که این مفهوم برای هر کسب‌وکار تعریف متفاوتی دارد، اما به‌طور کلی عبارت است از «پذیرش فناوری و به‌کارگیری یک استراتژی درست برای استفاده از آن با هدف ارتقا و رشد کسب‌وکار»

در این تعریف علاوه‌ بر استفاده صرف از فناوری، نوعی پذیرش نیز وجود دارد که به بخش تطابق فرهنگی مربوط است. طبق تعریف ارائه شده، تحول دیجیتالی فرآیند پیچیده و گسترده‌ای است که نیاز به برنامه دقیق و همکاری تمام بخش‌های یک کسب‌وکار دارد.

چرا دیجیتال ترنسفورمیشن اهمیت دارد؟

چرا دیجیتال ترنسفورمیشن اهمیت دارد؟ | تاک شد

سوالی که در این بخش ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند، دلیل اهمیت تحول دیجیتالی و لزوم پیروی از آن است. در پاسخ باید به سرعت بسیار بالای فناوری و تاثیر آن بر همه جنبه‌های زندگی اشاره کنیم.

ورود همه جانبه فناوری به زندگی ما انسان‌ها در چند سال اخیر یک موضوع غیرقابل انکار است. دوران معاصر، عصر جدیدی برای شروع دور سریع تغییرات فناوری بود و اهمیت آن به‌ویژه با شروع اپیدمی کرونا بیش از پیش نمایان شد.

با شیوع این بیماری و شروع قرنطینه‌های طولانی در کشورهای مختلف، بسیاری از کسب‌وکارهایی که به‌شکل سنتی کار می‌کردند متضرر شدند. اما در مقابل فرصتی برای رشد و ارتقای کارهای دیجتالی و آنلاین فراهم شد.

حتی می‌توانیم بخش مهمی از تاریخچه تحول دیجتال را به این دوره مرتبط بدانیم و از آن به‌عنوان تلنگری به صاحبان مشاغل سنتی یاد کنیم. چون در این دوره بود که بیشتر مدیران و صاحبان مشاغل متوجه شدند بدون تطبیق خود با تحولات دیجیتالی نمی‌توانند در دنیای مدرن پیروز شوند.

از سوی دیگر سرعت بسیار بالای فناوری و تمایل بیشتر انسان‌ها به استفاده از آن، صاحبان کسب‌وکارها را نیز برآن داشت که برای جذب مشتری و سود بیشتر خود را با شرایط جدید دنیا تطبیق دهند.

مزایای تحول دیجیتال

دیجیتال ترنفسفورمیشن از چند مزیت بسیار مهم برخوردار است. از جمله:

بالا بردن بهره‌وری

یکی از اصلی‌ترین نتایج یا به ‌بیان روشن‌تر مزایای تحول دیجیتال، بالا رفتن بهره‌وری یا کارایی است. در واقع هدف اصلی کسب‌وکارهای مختلف یعنی افزایش بازدهی، با استفاده از تحول دیجیتالی محقق خواهد شد.

تاریخچه تحول دیجیتال نشان می‌دهد مدیرانی که در کار خود از این مفهوم یاری جسته‌اند زودتر از رقبای خود به موفقیت‌های بالا دست یافته‌اند و این موضوع نقطه قوت مفهوم ذکر شده را به‌خوبی بیان می‌کند.

با کمک تحول دیجیتالی، معرفی و عرضه کالا و خدمات به افراد بیشتری و در سطح وسیع‌تری امکان‌پذیر است. همچنین کسب‌وکارهایی که از دیجیتال ترنسفورمیشن استفاده می‌کنند، با آگاهی بر نحوه کارکرد ابزارهای مختلف بینش درستی از آن‌ها خواهند داشت.

آن‌ها می‌توانند مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کنند و در صورت بروزشان، در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام کنند.

همچنین در بسیاری از موارد کارایی ماشین‌ها در حل معماها و مساله‌های سخت بهتر از انسان‌ها است. این موضوع کمک می‌کند تا مدیران کسب‌وکارها با کمک دیجیتال ترنسفورمیشن نسخه بهتر و بدون نقصی از کار خود را ارائه دهند.

شناخت نیازهای مشتریان

یکی دیگر از مزایای استفاده از تحولات دیجیتالی در زمینه کسب‌وکار، به‌دست آوردن اطلاعات و شناخت بهتر از مشتریان است.

در بازاریابی دیجیتالی روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که بعضی از آن‌ها مانند بازاریابی ایمیلی کمک می‌کنند تا صاحبان مشاغل با شناخت علایق مشتریان بالقوه، آن‌ها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنند.

به‌عبارت دیگر وقتی که یک مدیر از علایق مشتریان بالقوه خود آگاه باشد، می‌تواند زمینه فعالیت خود را براساس علایق و خواسته آن‌ها تنظیم کند و خدمات خود را به خواسته مشتریان نزدیک کنند. پشتیبانی و تشخیص درخواست‌های مشتریان نیز به‌ کمک تحول دیجیتالی بسیار آسان‌تر شده است.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه

دیجیتال ترنسفورمیشن کمک می‌کند تا کسب‌وکارها با حذف بعضی از مشاغل و وظایف جزئی و جلوگیری از اتلاف هزینه برای بالا بردن بهره‌وری تجهیزات، در هزینه‌های جاری و سازمانی صرفه‌جویی کنند.

همچنین انجام بخشی از کارها به ‌وسیله ماشین یا کمک گرفتن از آن‌ها، در زمان انجام کار نیز صرفه‌جویی می‌کند.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه با دیجیتال ترنسفورمیشن | تاک شد

عناصر مهم در دیجیتال ترنسفورمیشن چه هستند؟

در هر کسب‌وکاری که تحول دیجیتالی را به‌کار می‌گیرند، عناصر مختلفی دخیل هستند که ممکن است جزئیات آن‌ها بسته به نوع کار تغییر کند. اما موارد کلی آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • اولین عنصر در دیجیتال ترنسفورمیشن، طراحی یک نقشه یا استراتژی کارآمد است که خط کاری را مشخص می‌کند.
  • دومین عنصر ارتباط موثر و مداوم با مشتری و کارکنان است.
  • سومین عنصر تاثیرگذار در تحول دیجیتال، استفاده از جدیدترین ابزارهایی است که به یک کسب‌وکار ربط دارند.
  • عنصر مهم دیگر در این فرآیند، تحلیل داده‌هایی است که صاحبان مشاغل به ‌کمک تحول دیجیتالی به‌دست می‌آورند و سعی دارند تا کسب‌وکار خود را با استفاده از آن‌ها ارتقا دهند.

نقش و جایگاه فرهنگ در دیجیتال ترنسفورمیشن چیست؟

اصلی‌ترین کلید موفقیت و در عین حال سخت‌ترین قسمت آن در فرآیند تحول دیجیتالی، تطابق فرهنگی کسب‌وکار و کارکنان آن با شرایط جدید است.
همان‌طور که در تعریف تحول دیجیتال چیست گفتیم، فرهنگ و پذیرش تغییرات نقش مهمی را در این مفهوم بازی می‌کند و بدون آن روند تحول دچار شکست خواهد شد. به ‌عبارت دیگر کارکنان باید با ایجاد تغییرات در نگرش، فرآیند و نحوه کار خود بتوانند با ابزارهای دیجیتال و مشتریان خود ارتباط موثر برقرار کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به تغییرات بسیار سریع دنیای فناوری، سرعت پذیرش مسائل جدید از سوی کارکنان نیز باید بالا رود و بتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند تا به موفقیت برسند.

ارتباط بین نوآوری و دیجیتال ترنسفورمیشن در چیست؟

ارتباط بین نوآوری و دیجیتال ترنسفورمیشن در چیست؟ | تاک شد

گاهی افراد در تعاریف و موقعیت‌های خاصی دو اصلاح نوآوری و تحول را به‌ جای یکدیگر و به‌عنوان دو واژه مترادف استفاده می‌کنند که که اشتباه است. زیرا این دو مفهوم معنی یکسانی ندارند.
در مبحث دیجیتال، تحول یعنی پذیرفتن فناوری‌های جدید با هدف ارتقای کسب‌وکار و رسیدن به موفقیت‌های بیشتر، اما نوآوری نتیجه این پذیرش و به‌کارگیری آن است.

سخن نهایی

تحول دیجیتال مفهوم بسیار وسیع و گسترده‌ای است که موضوعاتی مانند دیجیتالی شدن و نوآوری را در خود جای داده است. علاوه بر اشاره‌ای که در اپیزود اول فصل اول تاک شد به این مفهوم شد، ما در مطلب بالا پس از ارائه یک تعریف ساده، اهمیت و مزایای تحول دیجیتال را نام بردیم سپس به بحث درباره ارتباط آن با فرهنگ نیز پرداختیم.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *