معرفی کتاب سینگولاریتی نزدیک است

معرفی کتاب سینگولاریتی نزدیک است | تاک شد

سینگولاریتی نزدیک است، کتابی غیر داستانی درباره هوش مصنوعی و آینده بشریت بوده که آن را مخترع و آینده‌پژوه ری کورزویل در سال 2005 نوشته است. سینگولاریتی نزدیک است با 652 صفحه در 255000 نسخه چاپ و به 17 زبان ترجمه شده است. در ادامه به معرفی کتاب سینگولاریتی نزدیک است می‌پردازیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

این کتاب برگرفته از ایده‌های پیشین و معرفی‌شده در کتاب‌های قبلی کورزویل، عصر ماشین‌های هوشمند و عصر ماشین های معنوی است. در این کتاب، کورزویل اصطلاح تکینگی را که توسط ورنر وینج (Vernor Vinge) در مقاله‌اش با نام «تکینگی تکنولوژیکی آینده» رایج شد، به رسمیت شناخت.

در ادامه به معرفی کتاب سینگولاریتی نزدیک است می‌پردازیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ری کورزویل کیست؟

ری کورزویل مخترع و آینده‌پژوه آمریکایی که نتایج احتمالی آینده بشر را بر اساس زندگی کنونی بررسی می‌کند در 12 فوریه 1948 در شهر نیویورک از پدر و مادر یهودی متولد شد و درست قبل از جنگ جهانی دوم به ایالات متحده مهاجرت کرد.

کورزویل از شناخته‌شده‌ترین و بحث‌برانگیزترین مدافعان نقش ماشین‌ها در آینده بشریت است. او در جدیدترین و هیجان‌انگیزترین کتاب خود درباره آینده، به معرفی رویدادی به نام سینگولاریتی پرداخته است که در آن تغییرات تکنولوژیکی آنقدر سریع و عمیق هستند که موجب ادغام بدن و مغز ما با ماشین‌ها می‌شوند.

مشارکت او در حوزه علم مورد تحسین افراد بسیاری قرار گرفت. ری به موسسه فناوری ماساچوست رفت و در سال 1970 مدرک لیسانس خود را در علوم کامپیوتر گرفت. اختراعات او منجر به موفقیتش به‌عنوان یک مخترع در بسیاری از زمینه‌ها شد.

کورزویل در نوشته‌هایش به مباحث مورد علاقه خود مانند سلامت، هوش مصنوعی و آینده‌پژوهی پرداخته است. از جمله جنجالی‌ترین عقایدی که او از آن حمایت می‌کند، فرا انسان گرایی است؛ جنبشی که با استفاده از فناوری به پیشبرد طول عمر و شرایط زندگی بشر کمک می‌کند.

طبق گفته‌های او، زندگی انسان به‌زودی به شکل شبیه‌سازی‌های سه بعدی سپری خواهد شد. پیش‌بینی‌های او باعث شده است که آینده‌پژوهی محبوب و در عین حال پرحاشیه باشد. از دیگر آثار برجسته کورزویل می‌توان به کتاب‌های ترابشریت، آینده‌پژوهی و عصر ماشین‌های معنوی و چگونگی خلق یک ذهن اشاره کرد.

ری کورزویل نویسنده کتاب سینگولاریتی نزدیک است | تاک شد

مفهوم سینگولاریتی

اگر نمی دانید مفهوم سینگولاریتی چیست ، سینگولاریتی یک مفهوم فرضی است که طی آن، در نقطه ای از پیشرفت، رشد تکنولوژی غیرقابل پیش‌بینی می‌شود. اولین بار از سینگولاریتی، به‌عنوان راهی برای توصیف پیشرفت‌های سریع فناوری مانند مسابقه ای یاد شد که باید در نقطه ای پایان یابد.

محوریت اصلی کتاب سینگولاریتی نزدیک است

این کتاب به بررسی هوش مصنوعی و پیامدهای احتمالی سینگولاریتی پرداخته است. مطالعات کورزویل برای آشنایی با رشد تصاعدی تکینگی انجام شد؛ چیزی که به اعتقاد او روزی از نوع بشر پیشی خواهد گرفت.

او با سفر در زندگی از ابتدا، کاوش مفصلی از آینده‌پژوهی را ارائه می‌دهد. سینگولاریتی ری کورزویل این فرضیه را مطرح کرده است که در آینده هوش انسان غیرزیستی می‌شود.

کتاب سینگولاریتی نزدیک است شامل شش دوره مختلف می‌شود که در زیر توضیح دادیم:

  • دوره اول، فیزیک و شیمی: سینگولاریتی نزدیک است با بحث در مورد ذرات سازنده زندگی یعنی اتم‌ها و مولکول‌ها آغاز می‌شود. او به چگونگی ذخیره اطلاعات در ساختارهای پایه زندگی و توانایی ایجاد ساختارهای پیچیده‌تر می‌پردازد.
  • دوره دوم، زیست شناسی و DNA: دوره دوم کتاب تکینگی نزدیک است، به این موضوع که چگونه اتم‌ها و مولکول‌ها با تشکیل DNA برای ذخیره بیشتر اطلاعات، پیچیده‌تر شدند پرداخته است. با استفاده از یک ساختار مارپیچ دوگانه، اطلاعات بیولوژیکی به‌صورت متوالی ذخیره می‌شوند.

طبق نظر کورزویل، انسان‌ها قادر خواهند بود اطلاعات DNA را با استفاده از فناوری ارتقا دهند.

  • دوره سوم، مغزها: سومین دوره کتاب سینگولاریتی نزدیک است به چگونگی تکامل DNA و ذرات سازنده مواد برای ذخیره داده‌ها می‌پردازد. او توضیح می‌دهد که DNA می‌تواند از اندام‌های حسی برای تشخیص اطلاعات استفاده کند. سپس این اطلاعات در مغز ذخیره می‌شود و انسان از آن برای ایجاد الگوها و تفکر منطقی استفاده می‌کند.
  • دوره چهارم، فناوری: گام بعدی در معرفی کتاب سینگولاریتی نزدیک است، تکامل فناوری نام دارد. پس از تکامل مغز، هوش انسان به سطحی از خلاقیت می‌رسد که شروع به پیشی گرفتن از تکامل انسان می‌کند.
  • دوره پنجم، ادغام فناوری: سرعت شکل‌گیری و استفاده از فناوری در این مرحله شگفت‌انگیز است. سینگولاریتی نزدیک است پیش‌بینی می‌کند که در این بخش، سرعت و قابلیت‌های فناوری بیشتر از مغز خواهد بود. سینگولاریتی ری کورزویل به نقطه‌ای خواهد رسید که در آن ماشین‌ها به انسان‌ها اجازه می‌دهند از محدودیت‌های خود فراتر بروند.

ادغام فناوری با توانایی‌های مغز مشکلات مربوط به کهولت سن و خلاقیت را حل می‌کند اما باید در نظر داشت که این کار با روش‌های مخرب پیش می‌رود و منجر به عواقب ناشناخته می‌شود.

  • دوره ششم، جهان بیدار می‌شود: هنگامی که هوش انسانی با فناوری ادغام شد، سینگولاریتی به نقطه‌ای فرضی می‌رسد که طبیعت و فناوری غیرقابل تشخیص می‌شوند. در این نقطه، سینگولاریتی فرا رسیده است.

در این مرحله، زیست‌شناسی و فناوری با هم ادغام شده‌اند و هوش مصنوعی نقطه اوج این دو است. کورزویل پیش‌بینی می‌کند که خلاقیت ما از مسیر تکامل فعلی ما پیشی خواهد گرفت و جامعه دوباره به‌عنوان ترکیبی از زیست شناسی و فناوری آغاز می‌شود.

چرا باید سینگولاریتی نزدیک است را مطالعه کنیم؟

چرا باید سینگولاریتی نزدیک است را مطالعه کنیم؟ | تاک شد

ری کورزویل از نظر بیل گیتس بهترین فرد در پیش بینی آینده هوش مصنوعی بوده و کتاب او نیز یکی از هیجانی‌ترین و انقلابی‌ترین کتاب‌هایی است که تا به حال در مورد آینده فناوری و توسعه انسانی نوشته شده است. این کتاب را می‌توان به اندازه کتاب‌های استیون هاوکینگ و یووال نوح هراری (Yuval Noah Harari)، تاثیرگذار دانست.

آورده این کتاب برای ما چه خواهد بود؟

این کتاب سه چیزی که آن را به یک سند اساسی تبدیل می‌کند، ارائه داده است. یعنی:

  • ایده‌ای را مطرح کرده است که به طور گسترده شناخته شده نیست.
  • این ایده تقریبا برای همه قابل درک است.
  • ایده ای است که پاسخ آگاهانه را می‌طلبد.

گفته‌های کتاب، کاملا مستند و با جزییات کامل و قابل قبول هستند. با این حال، اطلاعات سینگولاریتی نزدیک است چنان ظالمانه‌ هستند که اگر به وقوع بپیوندند، به معنای پایان جهانی است که ما می‌شناسیم.

سخن نهایی

به گفته برخی از محققان این کتاب یکی از پر استنادترین کتاب‌های دهه است. از آن‌جایی که دانش و مهارت‌های انسانی ما که در مغزمان جاسازی شده‌اند با ظرفیت گسترده، سرعت و توانایی‌های ماشین‌ها ترکیب می‌شوند، فرصت‌ها برای تغییر بی‌شمار هستند. اگر شما هم به آینده‌پژوهی و ادغام زندگی با ماشین‌ها در آینده علاقه دارید، مطالعه این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بنابراین علاوه بر اینکه در اپیزود اول فصل اول تاک شد به این کتاب اشاره شده؛ مطلب بالا را به معرفی کتاب سینگولاریتی نزدیک است، اختصاص دادیم.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *