روند هوشمندسازی چیست + آشنایی با کاربرد و انواع هوشمندسازی

روند هوشمندسازی چیست + آشنایی با کاربرد و انواع هوشمندسازی | تاک شد

در حال حاضر تکنولوژی در تمام بخش‌های زندگی ما نفوذ کرده است و تحت تاثیر آن تمام کسب و کارها و مراحل معمول زندگی، شکل دیگری به ‌خود گرفته‌اند. بنابراین امروزه هیچ راه دیگری به ‌جز پیروی از جریان هوشمندسازی برای موفقیت و پیشرفت وجود ندارد. اما روند هوشمندسازی چیست و چطور می‌تواند در زندگی تمام افراد کاربرد پیدا کند؟ برای پاسخ به این سوال که هوشمندسازی چیست و کاربرد هوشمندسازی کدام است؟ و کسب اطلاعات بیشتر، تا انتها همراه با ما باشید.

اتومیشن چیست؟

اتومیشن (یا اتوماسیون) اصطلاحی است که برای آن دسته از کاربردهای فناوری که در آن‌ها دخالت انسان به حداقل می‌رسد، به‌کار می‌رود. این نوع هوشمندسازی انواع مختلفی دارد که اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار، اتوماسیون فناوری اطلاعات و برنامه‌های شخصی مانند اتوماسیون خانگی از جمله آن‌ها هستند.

فرهنگ لغت، واژه اتوماسیون را این‌طور تعریف می‌کند: «تکنیک ساخت یک دستگاه، یک فرآیند یا یک سیستم به‌طور خودکار»

ما از اتومیشن به‌عنوان راهکاری برای ایجاد و استفاده از فناوری برای نظارت و کنترل بر تولید و تحویل محصول و خدمات جدید استفاده می‌کنیم. اتوماسیون شامل بسیاری از عناصر حیاتی، سیستم‌ها و عملکردهای مربوط به هر شغل است.

کاربرد هوشمندسازی یا اتوماسیون در تمام صنایع، مزایای مخصوص به ‌خود را دارد. موارد زیر نمونه‌هایی از آن هستند:

  • تولید محصولات گوناگون از جمله مواد غذایی و دارویی، شیمیایی و نفتی، خمیر و کاغذ
  • حمل و نقل از جمله خودرو، هوافضا، و راه آهن
  • تاسیسات از جمله آب و فاضلاب، نفت و گاز، برق و مخابرات
  • عملیات تاسیسات از جمله امنیت، کنترل محیطی، مدیریت انرژی، ایمنی و سایر اتوماسیون ساختمان

اتوماسیون طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را مانند تمامی عملکردهای صنعت از نصب، ادغام و نگهداری گرفته‌ تا طراحی، تدارکات و مدیریت در بر می‌گیرد. هم‌چنین می‌تواند بر کارکردهای بازاریابی و فروش این صنایع نیز تاثیر بگذارد.

کاربرد و انواع هوشمندسازی | تاک شد

هوشمندسازی چیست؟

برای آن‌که بدانید هوشمندسازی چیست و مفهوم آن را بهتر درک کنید، باید اطلاعات کاملی از سیستم‌های هوشمند داشته باشید. این سیستم‌ها از خود واکنشی هوشمند به جهان و وقایع آن نشان می‌دهند. طراحی این سیستم‌ها طوری است که بتوانند مانند یک انسان درک و منطق داشته باشند و براساس آن عمل کنند.

بنابراین برای رسیدن‌ به مفهوم مورد نظرمان، می‌توانیم بگوییم که اگر بتوانیم سیستم‌هایی را خلق کنیم که به معیارهای انسانی نزدیک‌تر شوند، توانسته‌ایم به هوشمندسازی برسیم.

انواع هوشمندسازی

ابرای این‌که بدانید هوشمندسازی چیست و انواع مختلف آن را بشناسید، و بدانید که هرکدام چه کاربرد منحصر به‌فردی دارند، در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

1. اتوماسیون اولیه

اتوماسیون اولیه کارهای ساده و ابتدایی را انجام می‌دهد و آن‌ها را خودکار می‌کند. این سطح از اتوماسیون به‌ معنای دیجیتالی کردن کارها با استفاده از یک سری ابزارها برای ساده‌سازی و بهینه‌سازی وظایف معمول است. استفاده از یک سیستم پیام‌رسانی مشترک سازمانی یکی از آن‌ها است.

2. اتوماسیون فرآیند

خودکارسازی فرآیند، به ‌معنای یکنواخت و شفاف ساختن‌ فرآیندهای مدیریتی کسب و کارها است. معمولا مدیریت این نوع از هوشمندسازی را نرم افزارهای اختصاصی و برنامه‌های تجاری انجام می‌دهند. استفاده از این اتوماسیون می‌تواند بهره‌وری و کارایی را در کسب و کارها افزایش دهد.

دیگر مزیت استفاده از خودکارسازی فرآیندها، رسیدن‌ به بینشی جدید در مورد چالش‌های تجاری و ارائه راه حل برای آن‌ها است. فرآیند کاوی و اتوماسیون گردش کار انواعی از آن هستند.

3. اتوماسیون یکپارچه سازی

اتوماسیون یکپارچه زمانی است که هوش مصنوعی بتواند وظایف انسان را طبق قوانینی که برای او تعریف کرده‌اند، انجام دهد. به ‌معنای دیگر اتوماسیون یکپارچه مانند یک کارگر دیجیتال است.

در سال‌های اخیر، برنامه‌نویسان این کارگران دیجیتال را به‌عنوان ربات‌های نرم‌افزاری تعریف کرده‌اند که بتوانند وظایف خاصی را برای انسان‌ها انجام دهند. یک سیستم اتوماسیون یک پارچه مجموعه خاصی از مهارت‌ها را دارد و می‌توان از آن برای کار در یک تیم استفاده کرد.

4. اتوماسیون هوش مصنوعی

در بین انواع هوشمندسازی، پیچیده‌ترین آن متعلق به اتوماسیون هوش مصنوعی است. افزودن هوش مصنوعی به ماشین‌ها به ‌این معنی است که آن‌ها می‌توانند «یاد بگیرند». این قابلیت کمک می‌کند تا هوش مصنوعی براساس موقعیت‌هایی که در گذشته با آن مواجه شده‌ است، به تحلیل برسد و تصمیم بگیرد.

به‌عنوان مثال، در ارائه خدمات به مشتری، دستیارهای مجازی با توانایی خود می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند. آن‌ها می‌توانند مشتریان و همچنین عوامل انسانی را توانمند کرده و تجربه‌ای بهینه از خدمت‌رسانی به مشتری را ایجاد کنند.

سیر هوشمند سازی

اولین جرقه‌های شروع فرآیند اتوماسیون، مربوط به حوزه‌های مرتبط با مکانیزاسیوم است که آغاز آن به انقلاب صنعتی بر می‌گردد. مکانیزاسیون به‌نوعی به جایگزینی نیروی انسانی (یا حیوانی) با نیروی مکانیکی اشاره دارد. نیروی محرکه برای مکانیزه کردن فرآیندها، از تمایل بشر به ایجاد ابزار و وسایل مکانیکی می‌آید.

بعضی از تحولات تاریخی مهم در مکانیزاسیون و اتوماسیون باعث تکامل آن‌ها شده‌ و در نتیجه آن سیستم‌های خودکار مدرن اختراع شده‌اند.

کاربرد هوشمندسازی در صنایع مختلف

در حوزه فناوری اطلاعات، یک اسکریپت نرم‌افزاری می‌تواند یک محصول نرم ‌افزاری را آزمایش کرده و از آن یک گزارش تهیه کند. همچنین نرم افزاری مختلفی در بازار موجود هستند که می‌توانند کد یک برنامه را تولید کنند. بنابراین کاربران فقط با پیکربندی ابزار و تعریف فرآیندها، خودشان می‌توانند بسیاری از برنامه‌ها را انجام دهند.

یکی دیگر از اشکال جدید اتوماسیون با کیفیت بالا، هوش تجاری پیشرفته به‌کار رفته‌ در برنامه‌ها است. اتوماسیون در سایر صنایع نیز توانسته‌ است تا بهره‌وری را در دهه‌های گذشته بسیار بهبود ببخشد و باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌ها شود.

انواع هوشمندسازی از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین آن‌ها، کاربردهای مختلفی در زندگی روزمره ما دارند. نمونه‌های رایج کاربرد هوشمندسازی عبارت هستند از ترموستات‌های خانگی کنترل کننده دمای بویلرها، اولین تابلوهای خودکار تلفن، سیستم‌های ناوبری الکترونیکی یا پیشرفته‌ترین الگوریتم‌های هدایت کننده خودروهای خودران.

  • اتوماسیون خانگی

یک کاربرد هشمندسازی، اتوماسیون خانگی است. این اتوماسیون از ترکیبی از فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استفاده می‌کند و به ‌این وسیله کنترل و مدیریت لوازم و دستگاه‌های داخل خانه را امکان‌پذیر می‌سازد.

  • اتوماسیون شبکه

فرآیند خودکارسازی پیکربندی، مدیریت و عملیات یک شبکه کامپیوتری را ممکن می‌کند.

  • اتوماسیون اداری

اتوماسیون اداری شامل استفاده از رایانه و نرم افزار برای دیجیتالی کردن، ذخیره سازی، پردازش و برقراری ارتباط برای انجام بیشتر وظایف و فرآیندهای معمول در یک محیط اداری است.

  • تست خودکار وب‌سایت

پارامترهای تست، وب‌سایت را برای تغییرات پیکربندی که در مرحله توسعه رخ می‌دهد، ساده و استاندارد می‌کنند.

  • اتوماسیون مرکز داده‌

اتوماسیون مرکز داده‌‌‌ این امکان را فراهم می‌کند که بخش عمده‌ای از عملیات مرکز داده‌ را توسط برنامه‌های نرم افزاری انجام دهد. در بین انواع هوشمندسازی این مورد شامل عملیات سیستم خودکار می‌شود که به‌عنوان عملیات خاموش کردن چراغ نیز شهرت دارد.

کاربرد و انواع هوشمندسازی | تاک شد

نقش نوآوری در هوشمندسازی چیست؟

فشار رقابتی و اقتصاد، روش‌های کسب‌وکار را تغییر داده‌ است. این تغییرات مداوم به مهارت‌های افراد مختلف مانند هوش هیجانی آن‌ها، ارزش بیشتری می‌دهد. هوش هیجانی با تاکید بر اهمیت خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط و همکاری، در سال‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

امروزه شرکت ها شایستگی عاطفی را به‌عنوان ویژگی متمایزکننده بین رهبران متوسط ​​و بهترین‌ها می‌دانند. از سوی دیگر، هوش نوآورانه، همان ساختار جدیدی است که شرکت‌ها به ‌دنبال آن می‌گردند. فناوری‌های نوظهور، اقتصاد پویا و رقابت جهانی بر اهمیت نوآوری برای موفقیت کسب و کار تاکید دارند.

امروزه کسب‌وکارها باید نوآور باشند تا بتوانند با توجه به انواع کاربرد هوشمندسازی از رقبا عقب نمانند. با این‌حال با آن‌که کسب‌وکارها برای پذیرش تغییر و تحولات تلاش می‌کنند، اغلب آن‌ها در استقبال از چیزهای جدید کند هستند.

نوآوری یک فرآیند ثابت بوده و تفکر نوآورانه چیزی است که نوآوری را محقق می‌کند. تمایز قائل نشدن میان این دو مورد، برای مشاغل سوال‌ها و فرضیه‌های مختلفی را ایجاد کرده است. در واقع نوآوری در مورد چیزهای جدید است، اما هوش و تفکر نوآوری، حل مشکلات را با کشف و ترکیب ایده‌ها به ‌روش جدید، ممکن می‌کند.

ما تخیل محدودی داریم

ما در حال حاضر در زمان بسیار جالب و رو به ‌رشدی زندگی می‌کنیم. اما تخیل ما مهارتی بوده که متناسب با این زمانه توسعه نیافته است. عصر ما دورانی است که در آن علم و فناوری به‌حدی پیشرفت کرده است که آن‌چه می‌سازیم تنها محدود، به محدودیت‌های تصورات ما می‌شود. برایان دیوید جانسون در سخنرانی خود تاکید می‌کند تخیل بشر مهارتی بوده که توسعه نیافته است.

سخن نهایی

در مطلب بالا به سوال هوشمندسازی چیست پاسخ دادیم و با کاربرد هوشمندسازی آشنا شدیم. مفهومی که تمام بخش‌های زندگی روزمره ما را در برگرفته است. بنابراین باید با شناخت آن، به‌ درک بهتری از کاربردهایی برسیم که اتوماسیون می‌تواند در زندگی ما داشته باشد.

اتوماسیون زمانی به بالاترین میزان از پیشرفت خود می‌رسد که بتواند معیارهای انسانی بیشتری پیدا کند. در حال حاضر هوش مصنوعی پیشرفته‌ترین نوع از سیستم‌های هوشمند است که می‌تواند با درک و منطق، تصمیم‌گیری کند.

بنابراین در چنین دنیای در حال رشدی، باید بتوانیم پیرامون خود را بشناسیم و برای پیشرفت کسب و کارمان، از تکنولوژی‌های هوشمند بیشترین استفاده را داشته باشیم. اکنون می‌دانید که هوشمندسازی چیست و کاربرد هوشمندسازی در دنیای امروزی چه تاثیری بر زندگی ما دارد. اگر به مسائلی از این دست علاقه دارید، ما در اپیزود پنجم از فصل اول تاک شد در مورد این موضوع و موضوعات دیگر صحبت کرده ایم. این اپیزود را میتوانید در وبسایت ما ببینید و بشنوید.

آخرین مطالب

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *