معرفی کتاب افسانه های نوآوری

معرفی کتاب افسانه های نوآوری | تاک شد

افسانه های نوآوری نوشته اسکات برکون کتابی در مورد بایدها و نبایدهای نوآوری است. این کتاب 176 صفحه‌ای توسط نشریه oreillyدر سال 2010 به چاپ رسید. حقيقتی که درباره نوآوري وجود دارد معمولا سرگرم‌کننده و آگاهی‌دهنده است. ولی با این‌حال چيزي نيست که بيشتر ما به آن اعتقاد داشته باشيم. برکون با نوشتن این کتاب قصد دارد افراد را نسبت به تغيير و ساده‌سازی دنيايي که تحت‌تاثیر کج‌فهمی‌ها و سوتفاهم‌ها از نوآوری است، آگاه کند. در ادامه به معرفی کتاب افسانه های نوآوری می‌پردازیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کتاب افسانه‌های نوآوری مبتنی بر اصول نامفهوم نیست، اما نبایدهای نوآوری را به وضوح بیان می‌کند. به‌همین دلیل از بسیاری کتاب‌های دیگر تاثیرگذارتر بود، زیرا یادگیری از اشتباهات آسان‌تر از تقلید از رفتار دیگران است.

اسکات برکون کیست؟

برکون نویسنده و سخنران تمام‌وقت و مدیر برنامه سابق مایکروسافت است. اسکات در موفقیت بی‌سابقه اینترنت اکسپلورر، زمانی که وب تحت سلطه نت اسکیپ بود نقش داشت. اسکات برکون از سال 1994 تا 2003 مدیر مایکروسافت در پروژه هایی از جمله نسخه 1 تا 5 اینترنت اکسپلورر بود.

او نویسنده کتاب‌های پرفروش افسانه‌های نوآوری و اعترافات یک سخنران عمومی است. برکون به‌عنوان یک نویسنده و گوینده تمام‌وقت کار می‌کند و آثارش در نیویورک تایمز، مجله فوربس، اکونومیست، واشنگتن پست، مجله وایرد، رادیو عمومی ملی و سایر رسانه ها منتشر شده است.

اسکات به‌طور منظم در نشریه‌های هاروارد بیزینس و بیزینس ویک مشارکت دارد، تفکر خلاق را در دانشگاه واشنگتن تدریس می‌کند و به‌عنوان یک متخصص نوآوری و مدیریت در MSNBC و CNBC حضور دارد. او اغلب در مورد نوآوری و تفکر خلاق در وبلاگ شگفت‌انگیز و محبوب خود مطلب می‌نویسد.

برکون در سیاتل مستقر است اما اغلب در سراسر جهان سخرانی‌هایی دارد و در مورد خلاقیت و سایر موضوعاتی که درباره آن‌ها کتاب نوشته است، صحبت می‌کند.

از دیگر کتاب‌های معروف او می‌توان به اعتراف‌های یک سخنران، به تحقق رساندن اتفاق‌ها: تسلط بر مدیریت پروژه، انفجار مغز: ایده‌های بزرگ برای ذهن‌های کنجکاو و روح پدرم اشاره کرد.

اسکات برکون نویسنده کتاب افسانه های نوآوری | تاک شد

مفهوم نوآوری

نوآوری عبارت است از اجرای عملی ایده‌هایی که منجر به معرفی کالاها یا خدمات جدید یا بهبود در ارائه کالا یا خدمات می‌شود.

معرفی کتاب افسانه های نوآوری در ده بخش

در زیر بخش‌های مختلف کتاب افسانه های نوآوری را در ده بخش و به اختصار بررسی می‌کنیم:

افسانه شماره یک: تجلی

تجلی در اصل، لحظه‌ای ناگهانی است که خلقت در آن اتفاق میافتد. اگر بسیاری از نوآوری‌ها به‌عنوان لحظات جادویی توصیف شوند، حقیقت توصیف پیچیده‌تری خواهد داشت. باید سخت‌کوش بود.

افسانه شماره دو: بیشتر ما فکر می‌کنیم که تاریخچه نوآوری را به‌خوبی می‌دانیم ولی در واقع اینطور نیست

بسیاری از داستان‌هایی که در مورد نوآوری می‌خوانیم، واقعی نیستند. گوگل در ابتدای مسیر خود یک موتور جستجو نبود، همان‌طور که فلیکر پلتفرم اشتراک‌گذاری مناسبی برای عکس و غیره به‌شمار نمی‌رفت.

در واقع، بیشتر نوآوری‌ها نتیجه خطاها، تغییرات و اصلاحات هستند اما ما دوست داریم که تاریخ چیزها را کامل و در عین حال ساده به نمایش بگذارد.

افسانه شماره سه: نوآوری چگونه ارائه می‌شود؟

به‌طور حتم روشی برای آن وجود دارد. علی‌رغم تمایل ما به داشتن دستورالعمل‌ و راه‌حل‌ها، دسترسی و شناخت نوآوری سخت، پیچیده و نیازمند تلاش‌های مداوم است.

افسانه شماره چهار: نمی‌توان قاطعانه گفت که مردم از ایده‌های جدید استقبال می‌کنند

تغییر دادن عادت‌ها همیشه برای افراد چالش بزرگی بوده است. پس نوآوران هر لحظه باید آماده رد شدن نظرات و نوآوری‌های خود باشند.

افسانه شماره پنج: مخترع تنها

بیشتر ما داستان‌هایی را دوست داریم که در آن یک مخترع به‌تنهایی تغییر بزرگی در دنیا ایجاد کرده باشد. ادیسون چراغ برق را اختراع کرد. فورد اتومبیل را اختراع کرد. اپل اولین رابط کاربری گرافیکی و غیره را اختراع کرد.

بیشتر این داستان‌ها اشتباه است. معمولا نوآوری‌ها به‌طور همزمان در کشورهای مختلف اتفاق می‌افتند. در نهایت، شرکت‌های موفق توسط گروهی از افراد راه‌اندازی می‌شوند، نه یک مخترع تنها.

افسانه شماره شش: پیدا کردن ایده خوب سخت است

ایده ها اغلب از راه‌های مختلفی مثل آزمون و خطا به دست می‌آیند. از آن‌جایی که من خیلی آدم تخیلی نیستم، دوست دارم در مورد ایده‌های دیگران بنویسم اما هرگز توانایی اجرای این کار را نداشتم. مساله اصلی ایده‌ها نیستند، بلکه این است که چگونه و چه زمانی می‌توان آن‌ها را به مرحله اجرا رساند.

افسانه شماره هفت: آیا رییستان بیشتر از شما درباره نوآوری اطلاعات دارد؟

به گفته برکون شاید مدیران بتوانند تصمیماتی بگیرند که دیگران از انجام آن‌ها ناتوان هستند ولی آیا این به معنی است که آن‌ها از پس انجام هرکاری بر می‌آیند؟

از نظر برکون داشتن موقعیت بهتر مدیران را تحت فشار قرار می‌دهد و آن‌ها به‌شدت احساس تنهایی می‌کنند. دیدگاه‌های نظری تصمیم‌گیری را آسان نمی‌کنند. بنابراین، بیشتر مدیران از نوآوری می‌ترسند. برکون با پرداختن به ضروری‌ترین ویژگی‌های مدیران موفق، راه‌حل‌هایی را در اختیار افراد گذاشته است.

افسانه شماره هشت: بهترین ایده‌ها برنده می‌شوند

دیدگاهی داستانی از نوآوری وجود دارد. مثلا در داستان‌های پریان، آدم‌های خوب برنده می‌شوند و آدم‌های بد شکست می‌خورند. به‌همین دلیل این باور وجود دارد که همیشه بهترین نوآوری برنده است.

به‌عنوان مثال می‌توان به صفحه‌ کلید QWERTY با هدف کاهش سرعت تایپیست‌ها برای جلوگیری از گیر کردن قطعات مکانیکی (اصطلاحا چکش‌ها)، HTML و جاوا اسکریپت (شاید وحشتناک‌ترین زبان‌های کامپیوتری که اختراع شدند)، تفنگ M-16 و غیره اشاره کرد. طبق گفته‌های برکون 7 عامل وجود دارد که منجر به موفقیت یک محصول می‌شوند: فرهنگ، طراحی غالب، میراث و سنت، سیاست، اقتصاد، ذهنیت و جهت گیری کوتاه مدت.

افسانه شماره نه: مشکلات و راه‌حل‌های نوآوری‌های بزرگ

پروژه آزمایشی نخل برای ساخت یک دفتر یادداشت دیجیتالی که در اواخر سال 1990 انجام شد، برای حل مشکلات کوچکی بود که باید رفع می‌شدند. مانند دیگر پروژه‌ها، سخت‌کوشی و نمونه‌سازی اساس کار بودند.

افسانه شماره ده: نوآوری همیشه خوب است

برکون در کتاب خود نقل می‌کند که رودولف دیزل زمانی خودکشی کرد که متوجه شد اختراع او فقط توسط ارتش خریداری می‌شود. این بدان معنا بود که از نوآوری او برای آسیب رساندن و کشتن مردم و نابودی اروپا استفاده می‌شد، نه برای انجام کارهای خوب و بهبود زندگی مردم.

چرا باید این کتاب را بخوانیم و برآورد آن برای ما چه خواهد بود؟

چرا باید کتاب افسانه های نوآوری را بخوانیم و برآورد آن برای ما چه خواهد بود؟ | تاک شد

درس‌هایی است که می‌توانیم از کتاب اسکات برکون در مورد نوآوری بگیریم، بی‌شمار هستند. برکون در یکی از مقاله‌های خود در وبلاگ هاروارد بیزینس ریویو اعلام کرد که نوآوران واقعی اصلا از کلمه نوآوری استفاده نمی‌کنند.

آن‌ها فقط در مورد محصولات جدید، پروژه‌های جدید، مدیریت تغییر یا صرفا انجام کارها صحبت می‌کنند. نوآوری برای روشنفکران شوخی نیست.

از زمان انتشار اولیه، این کتاب پرفروش کلاسیک در NPR، MSNBC، CNBC و در دانشگاه ییل، MIT، دانشگاه کارنگی ملون، مایکروسافت، اپل، اینتل، گوگل، آمازون و دیگر رسانه‌ها، شرکت‌ها و دانشگاه‌های بزرگ مورد بحث قرار گرفته است. این کتاب شیوه درک هزاران مدیر و مخترع را تغییر داده است. پس اگر شما هم به دنیای نوآوری‌ها علاقه دارید، خواندن این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم.

سخن نهایی

افسانه های نوآوری شما را به سفری خنده‌دار و سریع در تاریخ ایده‌ها می‌برد. با درس‌های مبتنی بر تاریخ در مورد چگونگی اختراع، ایجاد و ارائه ایده‌های خود، یاد خواهید گرفت که از داستان‌های نادرستی که بسیاری از کارشناسان تجاری، دانشمندان و بسیاری از نوآوران را فریب داده‌اند، فراتر بروید.

مطلب بالا را به معرفی کتاب افسانه های نوآوری، یکی از بهترین کتاب‌هایی که زمینه نوآوری نوشته شده است و در اپیزود دوم فصل اول تاک شد نام آن آمده است، اختصاص دادیم.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *