سیر تحولات گوشی هوشمند از گذشته تا به حال چگونه بوده است؟

در سال 1994 غول تکنولوژی نسبتا بی‌رقیب آن زمان یعنی IBM، اولین گوشی هوشمند خود را معرفی کرد و به فروش رساند. امروزه ده‌ها شرکت مختلف تولیدکننده گوشی هوشمند وجود دارد که دستگاه‌هایی تولید می‌کنند که زندگی بدون آن‌ها دیگر قابل‌ تصور نیست. خیلی از افراد بر این باور هستند که از بزرگترین تحولات گوشی هوشمند می‌توان به اولین مدل آیفون معرفی شده در سال 2007 اشاره کرد. اما این تصور غلط است، چون بسیاری از تحولات ریز و درشت در طول حیات این دستگاه‌ها رخ داده تا به چیزی که اکنون مشاهده می‌کنیم، تبدیل شود.

در این ویدیو خلاصه‌ای از سیر تحولات گوشی هوشمند از گشته تا به حال بیان شده است؛ برای بررسی این تحولات به صورت موشکافانه، همراه ما باشید و همچنین پیش‌بینی‌هایی را در ارتباط با گوشی‌های هوشمند در آینده بازگو کنیم.

سال 1994: معرفی گوشی سایمون IBM

این شرکت در سال 1994 دستگاهی به نام «Simon Personal Communicator» را تولید کرد. این دستگاه به‌عنوان یک کامپیوتر جیبی شناخته می‌شد و ویژگی‌هایی را داشت که گوشی‌های هوشمند امروزی دارند.

سایمون برنامه‌های کاربردی بسیاری از جمله دفترچه تلفن، تقویم، برنامه‌ریز جلسات، ماشین‌حساب، ساعت جهانی، دفترچه یادداشت، حاشیه‌نویسی دست‌نویس و صفحه‌ کلید عادی و پیش‌بینی‌کننده کلمات داشت.

قیمت این دستگاه از 899 دلار شروع می‌شد. احتمالا اگر در شرایط امروز به فروش می‌رسید، قیمت آن حدود 1500 دلار می‌شد. بنابراین می‌توان گفت ارزش سایمون معادل با گران‌ترین گوشی هوشمند امروزی است که آن را به گران‌قیمت‌ترین گوشی هوشمند تاریخ تبدیل می‌کند.

سال 1994: معرفی گوشی سایمون IBM | تاک شد

سال 1999: شروع ماجراهای بلک‌بری

در سال‌هایی که اپل علاقه زیادی به کامپیوتر داشت، استیو جابز از شرکت خودش اخراج شد و سامسونگ ماشین‌های تجاری تولید می‌کرد، رقابت میان IBM و بلک‌بری بود. بلک‌بری با گوشی RIM 850 شروع به تولید دستگاه‌هایی جالب کرد تا زمینه را برای شروع تحولات گوشی هوشمند آماده کند.

این گوشی امکان نوشتن ایمیل، فهرست راهنمای دیجیتال، تقویم و لیست کارها را در اختیار کاربرهایش قرار می‌داد. می‌توان گفت اولین دستگاهی بود که تجربه اینترنت بی‌سیم را در کامپیوتری جیبی و قابل‌ حمل ارائه داد.

شروع ماجراهای بلک‌بری | تاک شد

سال 2000: ظهور دوربین در گوشی‌ها

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که گوشی‌ها را هوشمند می‌کند، دوربین آن‌ها است. اولین تلفن همراه دوربین‌دار و شروع تحولات گوشی هوشمند، دستگاهی به نام J-SH04 ساخت شرکت شارپ بود. علت ناموفق بودن این دستگاه، مردم بودند که از چنین ایده نابی استقبال نکردند.

سال 2000: ظهور دوربین در گوشی‌ها | تاک شد

سال 2003: نوکیا 1100، پرفروش‌ترین گوشی تاریخ

شاید امروزه نامی از نوکیا بر زبان‌ها نباشد اما این شرکت در آن سال‌ها در اوج بود و تاکنون گوشی هوشمند هیچ برندی نتوانسته چنین موفقیتی را به دست آورد. نوکیا با ساخت گوشی نوکیا 1100 رقابت را به سطح بالاتری برد و پس از آن، سازندگان گوشی بیشتر به رقابت با یکدیگر پرداختند.

نوکیا 1100، پرفروش‌ترین گوشی تاریخ | تاک شد

سال 2007: معرفی اولین آیفون

اپل در سال 2007 اولین آیفون خود را معرفی کرد که یکی از تاثیرگذارترین محصولات تکنولوژیکی تاریخ به‌شمار می‌آید. طراحی این دستگاه به‌طوری بود که چیزی بیشتر از یک گوشی را در بدنه‌ای نسبتا کوچک ارائه دهد.

دوربین آن می‌توانست تنها عکس بگیرد و فرصت وب‌گردی را روی صفحه نمایشی رنگی فراهم می‌کرد. اپلیکیشن‌های موبایل هنوز رواج نداشتند.

تحولات گوشی هوشمند و معرفی اولین آیفون در سال 2007 | تاک شد

سال 2008: ظهور اپ ‌استور، عرضه اندروید

با پیشرفت زمان لازم بود دنیای متفاوتی برای کاربران ارائه شود تا به خدماتی متناسب با اهدافشان دسترسی داشته باشند. به‌‎همین دلیل پس از گذشت یک سال از معرفی اولین آیفون، اپل اپ ‌استور را معرفی کرد که انقلابی برای تولیدکنندگان این دستگاه‌ها و تحولات گوشی هوشمند بود.

سیستم ‌عامل موبایل گوگل به نام اندروید بی‌سروصدا در نوامبر 2008 منتشر شد. HTC از آن در گوشی خود به نام دریم استفاده کرد که در امریکا با نام T-Mobile G1 شناخته می‌شد. این دستگاه صفحه ‌نمایش لمسی کشویی و کیبورد فیزیکی داشت و از بهترین دستگاه‌های آن دوره بود.

سال 2008: ظهور اپ ‌استور، عرضه اندروید | تاک شد

آوریل سال 2011: افول گوشی‌های کلاسیک

بزرگترین چیزی که باعث هوشمندی گوشی‌های امروزی می‌شود، نرم‌افزارهای آن‌ها است. با وجود درخشش آیفون، اندروید در آوریل 2011 پرکاربردترین سیستم ‌عامل موبایل جهان شد.

در همین حین نرخ استفاده از سیستم‌ عامل سیمبین نوکیا، شروع به کاهش کرد و نوکیا حاضر نبود به سراغ اندروید برود. سال‌ها بعد این شرکت با مایکروسافت توافقی کرد تا سیستم‌ عامل ویندوز را برای گوشی ارائه دهد.

تحولات گوشی هوشمند و افول گوشی‌های کلاسیک از آوریل سال 2011 | ناک شد

آوریل سال 2011: سلام سیری!

یکی از خاص‌ترین تحولات گوشی هوشمند مربوط به ظهور دستیارهای هوشمند است. تنها یک سال پس از سیری، دستیار گوگل با نام Google Now راه‌اندازی شد.

تحولات گوشی هوشمند و پیدایش سیری! | تاک شد

دسامبر سال 2011: مایکروسافت، یک تماشاچی

با ظهور شگفت‌انگیز سیستم‌ عامل‌های اندروید و آی او اس، مایکروسافت چندان اهمیتی به این روندها نمی‌داد. اما پس از مدتی ویندوز فون را ارائه کرد تا با دیگر شرکت‌ها به رقابت بپردازد.

دسامبر سال 2011: مایکروسافت، یک تماشاچی | تاک شد

سال 2012: پایان غم‌انگیز سنت‌گرایی، ظهور غولی جدید

بلک‌بری به تولید دستگاه‌هایی با کیبورد فیزیکی ادامه داد. شرکت‌هایی که می‌خواستند بر سر زبان‌ها باشند، بر اساس گرایش‌های مصرفی عمل می‌کردند اما بلک‌بری تمام تغییرات را نادیده می‌گرفت.

گوشی سامسونگ پرفروش‌ترین دستگاه در صنعت گوشی‌های هوشمند همان سال شد. در همان زمان اپل استراتژی متفاوتی را با تنوعی کمتر از سامسونگ و فناوری‌های خاص اجرا کرد و در رتبه دوم فروشندگان گوشی هوشمند قرار گرفت.

تحولات گوشی هوشمند و پایان گوشی های کلاسیک | تاک شد

سال 2016: اوکی گوگل!

گوگل سال‌ها روی دستیار صوتی خود کار کند تا آن را تکمیل کند. سرانجام با معرفی گوگل اسیستنت به‌عنوان بخشی از پیام‌رسان Allo این دستیار را معرفی کرد. دستیار گوگل به ‌مرور جایگزین Google Now شد. امروزه پیشرفته‌ترین دستیار صوتی متعلق به گوگل است.

ظهور گوگل | تاک شد

سال 2017: سالی پر از تغییر

برای نخستین ‌بار از سال 2007 که اولین آیفون معرفی شد تا دنیایی از تحولات گوشی هوشمند را رقم بزند، کاهشی جزئی در فروش گوشی‌های هوشمند رخ داد. به گفته کارشناسان، این موضوع نشانه اشباع شدن بازار بود.

در سال 2017 اندروید پراستفاده‌ترین سیستم‌ عامل دنیا شد و گوگل از شرکت مایکروسافت پیشی گرفت. سامسونگ سهم بسیار بزرگی در این تجارت داشت اما اکنون به جز اپل شرکت‌هایی هستند که گوشی‌های هوشمند خوبی را تولید می‌کنند.

در این سال همچنین اولین گوشی هوشمند با پردازنده هوش مصنوعی معرفی شد. هوش مصنوعی از نرم‌افزار تشکیل شده است اما این نرم‌افزارها به قدرت پردازش بالایی احتیاج داشتند. هوآوی برای اولین ‌بار در تاریخ گوشی‌های هوشمند، برند پردازنده مخصوص به خود را با نام Kirin ارائه کرد که موفقیت‌آمیز بود.

این شرکت یک تراشه پردازنده سیار سه‌بخشی با واحد پردازشگری به نام NPU را معرفی کرد که عملکرد نرم‌افزار هوش مصنوعی را به‌صورت اختصاصی بر عهده داشت. هوآوی در گوشی «میت 10» از آن‌ها استفاده کرد. بی‌شک یکی دیگر از بزرگترین تحولات گوشی هوشمند، با چنین پردازنده‌هایی آغاز شد.

همان زمان شرکت اپل از آیفون ایکس و پردازندهA11  بیونیک خود رونمایی کرد. سپس اسنپدراگون 845 کوالکام و پردازنده‌های قدرتمندی مانند اگزینوس 9810 سامسونگ معرفی شدند. امروزه همه پردازنده‌های موبایل یک واحد هوش مصنوعی دارند. سال 2017 پر از تحولات گوشی هوشمند، آن هم از نوع هیجان‌انگیزش بود.

سال 2017 پر از تحولات گوشی هوشمند | تاک شد

امروز: گوشی‌های تاشو و حسگرهای LiDAR

در دنیای گوشی‌های هوشمند به رهبری شرکت‌های سامسونگ، اپل، شیائومی و هوآوی اکنون صدها دستگاه و ده‌ها سازنده وجود دارد. به نظر می‌رسد چین بیشتر بازار را با برندهای خود تسخیر کرده است.

تحولات گوشی هوشمند و ظهور گوشی‌های تاشو و حسگرهای LiDAR | تاک شد

گوشی‌های هوشمند در آینده

شاید در آینده اصلا گوشی هوشمندی به شکل کنونی وجود نداشته باشد. احتمالا این دستگاه‌ها شکل کاملا جدیدی به خود بگیرند که به ما این امکان را می‌دهند که کارهایی را که با گوشی‌های فعلی خود می‌کنیم به‌ علاوه چیزهای هیجان‌انگیز دیگر انجام دهیم.

احتمال دارد عینک‌ها جای گوشی‌های هوشمند کنونی را بگیرند. البته می‌دانیم که دستگاه‌هایی مانند Google Glass با شکست مواجه شده‌اند.

عینک‌های آینده به ما امکان برقراری تماس، پخش موسیقی و خواندن پیام‌ها را می‌دهند؛ بدون آن که چیزی در دست داشته باشیم. تمام این‌ها با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (AR) امکان‌پذیر خواهد بود که می‌تواند تصاویر را مقابل چشمانمان به نمایش بگذارد.

گوشی‌های هوشمند در آینده | تاک شد

کلام آخر

با توجه به اشاره‌ای که در اپیزود اول فصل اول تاک شد به سیر تحولات گوشی هوشمند شد، بر آن شدیم که در مقاله‌ای به صورت اختصاصی به تحولات ریز و دشت این ابزار بپردازیم. در مطلب بالا پیشرفت گوشی های  هوشمند را ار سال 1994 میلادی تا به الان بررسی کردیم و همچنین پیش‌بینی‌هایی در ارتباط با آن‌ها بازگو کردیم.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *