معرفی کتاب ترک آسان سیگار | آیا کتاب آلن کار واقعا مؤثر است؟

معرفی کتاب ترک آسان سیگار | تاک شد

در این مقاله، به معرفی کتاب ترک آسان سیگار می‌پردازیم، و سیر تا پیاز این کتاب و اثر شگفت‌انگیز آن را برایتان تعریف می‌کنیم.

به نظر شما ترک سیگار امکان‌پذیر است؟ حتما شنیده‌اید مارك تواين، نویسنده آمریکایی گفته: «ترك سيگار آسان است. من تابه‌حال هزاربار ترك كرده‌ام»! اگر شما هم چنین تفکری دارید، ولی در عین حال دوست دارید سیگار را ترک کنید، توصیه می‌کنیم نگاهی به کتاب آلن کار بیندازید. در این مقاله به معرفی کتاب ترک آسان سیگار می‌پردازیم، و درباره تأثیرگذاری این کتاب روی میلیون‌ها نفر می‌گوییم.

نویسنده کتاب ترک آسان سیگار | تاک شد

نویسنده کتاب ترک آسان سیگار کیست و چرا آن را نوشت؟

آلن جان کار (Allen John Carr)، نویسنده‌ای بریتانیایی (۲۰۰۶-۱۹۳۴) بود که بیشتر آثارش درباره چگونگی ترک سیگار، الکل و سایر وابستگی‌های روانی هستند.

آلن کار وقتی فقط هجده سال داشت، شروع به سیگار کشیدن کرد. در سن ۴۸سالگی، و بعد از حدود سی سال اعتیاد به سیگار، بعد از یک جلسه هیپنوتیزم‌درمانی، سیگار را برای همیشه کنار گذاشت!

البته خود کار می‌گوید ترک سیگارش به‌خاطر آن جلسه هیپنوتیزم‌درمانی نبوده است. او تعریف می‌کند «درست همان لحظه‌ای که از کلینیک خارج شدم، و به‌سمت خانه حرکت کردم، سیگاری روشن کردم…»

اما دو نکته بسیار مهم وجود داشت که آلن را قادر کرد همان روز سیگار را برای همیشه ترک کند. اول اینکه هیپنوتیزم به او فهماند سیگار کشیدن صرفا اعتیاد به نیکوتین است. او تا پیش از آن جلسه، هرگز این موضوع را درک نکرده بود. پس فهمید که معتاد است!

دوم اینکه پسرش، جزوه‌ای پزشکی به او داد، که توضیح می‌داد ترک نیکوتین، از نظر جسمی، مثل «احساس پوچی و ناامنی» است. یعنی این ناتوانی جسمی است و می‌توان با آن مقابله کرد.

آلن کار معتقد بود این دو نکته، این ایده را در ذهنش متبلور کردند که ترک سیگار چقدر آسان است! بنابراین تصمیم گرفت روش خودش در ترک سیگار را برای سیگاری‌های دیگر توضیح بدهد.

آلن کار کتابی نوشت که طی سال‌ها، چراغ راه میلیون‌ها نفر در مسیر ترک سیگار شد. در ادامه این مقاله «تاک شد»، سراغ معرفی کتاب ترک آسان سیگار» آلن کار می‌رویم.

معرفی کتاب ترک آسان سیگار آلن کار

کتاب ترک آسان سیگار (The Easy Way to Stop Smoking) در ژانویه سال ۱۹۸۵ منتشر شد. تاکنون به بیش از پنجاه زبان مختلف ترجمه شده، و بیش از ۲۰میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.

این کتاب جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیاست، و در نُه کشور اروپایی، به پرفروش‌ترین کتاب سال تبدیل شده است! آماری که نشان‌دهنده تأثیر شگفت‌انگیز آن روی مخاطبانش است.

آلن کار بعد از موفقیت این کتاب، کتاب‌های دیگری هم نوشت، و روش خود، موسوم به «روش آسان» (Easy Way) را برای ترک سایر عادات نامناسب هم استفاده کرد. برای نمونه:

  • ترک آسان الکل (The Easy Way to Stop Drinking)،
  • ترک آسان خوردن هیجانی (Allen Carr’s Easyway to Quit Emotional Eating)،
  • و ترک آسان نگرانی (The Easy Way to Stop Worrying).

البته این‌ها فقط چند نمونه از کتاب‌های آلن هستند. انتشار کتاب‌هایی با روش او، حتی بعد از فوتش در سال ۲۰۰۶ هم ادامه یافت، و بنیاد آلن کار، هم‌چنان در این زمینه فعال است.

جالب است بدانید اشتون کوچر (Ashton Kutcher)، بازیگر آمریکایی، آنتونی هاپکینز (Anthony Hopkins) بازیگر ولزی، الن دی‌جنرس (Ellen DeGeneres)، کمدین و مجری آمریکایی، ریچارد برانسون (Richard Branson) تاجر و کارآفرین بریتانیایی، و بسیاری از افراد مشهور دیگر هم از روش ترک آسان سیگار آلن کار استفاده کرده‌اند.

روش آلن کار برای ترک سیگار | تاک شد

روش آلن کار برای ترک سیگار چیست؟

در این معرفی کتاب ترک آسان سیگار گفتیم که روش کار، بسیار پرطرف‌دار است. طی قریب به سه دهه که از انتشار این کتاب می‌گذرد، به میلیون‌ها نفر کمک کرده تا بر اعتیادشان به سیگار غلبه کنند.

این روش، باورهای رایج درباره سیگار را به چالش می‌کشد. هدفش تغییر فکر سیگاری‌ها، و کمک به درک ماهیت واقعی اعتیادشان است. این‌ها چند مورد از عناصر کلیدی روش آلن کار هستند:

  • فهم واقعیت: آلن بر اهمیت درک این نکته تأکید می‌کند که سیگار هیچ مزیتی ندارد که واقعی باشد، و بتوان آن را لمس کرد. او از سیگاری‌ها می‌خواهد مزایای سیگار را زیر سؤال ببرند، و در عوض جنبه‌های منفی آن را برجسته کنند.
  • مقابله با ترس: او در روش خود، به ترس‌های مرتبط با ترک سیگار، مانند ترس از علائم ظاهری ترک یا افزایش وزن می‌پردازد. آلن می‌گوید این ترس‌ها بی‌اساس هستند، و باید با اضطراب ناشی از ترک مقابله کرد.
  • درک اعتیاد به نیکوتین: کار اطلاعاتی درباره ماهیت اعتیاد به نیکوتین، و چگونگی تأثیر آن بر بدن انسان هم ارائه می‌دهد. در واقع با درک اعتیاد به نیکوتین، سیگاری‌ها بهتر می‌توانند خود را از چنگال آن رها کنند.
  • تغییر باورها: برای معرفی کتاب ترک آسان سیگار می‌توان گفت هدف این روش، تغییر دیدگاه سیگاری‌ها نسبت به سیگار است. یعنی سیگار را به‌عنوان بار اضافی به تصور می‌کشد، نه لذت!
  • ترک سیگار بدون اراده: آلن کار معتقد است برای ترک سیگار، نیازی به اراده نیست! او از سیگاری‌ها می‌خواهد ترک سیگار را رهایی از عادتی مضر بدانند، نه اقدامی فداکارانه که نیاز به اراده قوی دارد.
  • جلسه‌های پشتیبانی: روش کار، جلسه‌های گروهی یا حمایتی با حضور کسانی دارد که موفق شده‌اند سیگار را ترک کنند. این جلسه‌ها، حس درکنارهم‌بودن و داشتن تجربه‌های مشترک را به آن‌هایی می‌دهند که در مسیر ترک سیگار هستند.

روش ترک آسان سیگار به درد چه کسانی می‌خورد؟

هرساله میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا، به روش‌های مختلف تلاش می‌کنند سیگارشان را ترک کنند. اما بیشترشان شکست می‌خورند، و چه‌بسا مصرف سیگارشان را افزایش هم می‌دهند! چرا این‌طوری است؟

بسیاری از روش‌های رایجی که ما برای ترک سیگار استفاده می‌کنیم، بر اساس تصورات نادرستی از چیستی اعتیاد و معنای ترک آن شکل گرفته‌اند.

وقتی صحبت از روش‌های ترک سیگار می‌شود، بیشتر ما، انگار که شست‌وشوی مغزی شده باشیم، ترک اعتیاد را بسیار دشوارتر از آن چیزی می‌دانیم که واقعا هست.

اما در این معرفی کتاب ترک آسان سیگار آلن کار، گفتیم که این نویسنده تأثیرگذار، که خود سال‌ها به سیگار اعتیاد داشت، این باورها را به چالش کشیده، و روش درست برخورد با آن‌ها را آموزش می‌دهد.

پس این کتاب پرطر‌ف‌دار، برای همه آن سیگاری‌هایی است که سال‌هاست برای ترک تلاش می‌کنند. برای همه آن‌هایی است که به ترک سیگار علاقه نشان می‌دهند، و می‌خواهند یاد بگیرند چرا قدرت اراده، به‌تنهایی کمکشان نمی‌کند.

جالب است بدانید بنابر یافته‌های مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰، هیچ تفاوتی در میزان موفقیت ترک سیگار به روش معروف آلن کار، با ترک در مراکز تخصصی و درجه‌یک ترک سیگار بریتانیا وجود نداشت.

بر اساس مطالعه‌ دیگری که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، سیگاری‌هایی که از روش آلن کار برای ترک سیگار استفاده کرده‌اند، تا ۶برابر بیشتر از سایر سیگاری‌ها، پرهیزشان را حفظ کرده‌اند. این ارزیابی بعد از گذشت سیزده ماه از شروع ترک انجام شده است.

اما این احتمال هم وجود دارد که روش ترک آسان سیگار آلن کار، برای همه به‌طور یکسان عمل نکند. ترک سیگار، تجربه‌ای فردی و شخصی است. برای افراد مختلف، رویکردهای متفاوتی جواب می‌دهند.

در نهایت اینکه اگر بعد از خواندن این معرفی کتاب ترک آسان سیگار قصد اقدام مؤثر گرفته‌اید، توصیه می‌کنیم از مشاوره متخصصان این حوزه استفاده کرده، و راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای بگیرید, همچنین می‌توانید اپیزود سوم فصل سوم تاک شد رو هم گوش بدید.

قصد ترک سیگار | تاک شد

جمع‌بندی

شاید شما هم مثل مارک تواین، معتقد باشید ترک سیگار آسان است، چون تابه‌حال هزاربار ترک کرده‌اید! اما به‌گواه مطالعات علمی که در این مقاله معرفی کتاب ترک آسان سیگار به چند موردشان اشاره کردیم، و همین‌طور تجربه کسانی که در این مسیر گام برداشته‌اند، ترک سیگار با استفاده از کتاب آلن کار امکان‌پذیر است. آیا شما هم تجربه‌ای دراین‌باره داشته‌اید؟ زیر همین مقاله برایمان کامنت بگذارید تا بیشتر گفت‌وگو کنیم.

همچنین برای اطلاعات بیشتر و تصمیم‌گیری‌های بهتر پادکست در مورد با طراحی رفتار را می‌توانید گوش دهید.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *