بررسی ماهیت و ۴ روش اجرای تحول دیجیتال داده محور

تحول دیجیتال داده محور | تاک شد

در حال حاضر، تحول دیجیتال داده محور به یک مسئله برای بقا و پیشرفت در بیشتر صنایع تبدیل شده است. اما بسیاری از شرکت‌ها در تلاش برای یکپارچه‌سازی داده‌ها در سراسر فعالیت‌های خود با شکست روبرو می‌شوند.

دلیل این شکست‌ها اغلب این است که شرکت‌ها با تلاش برای بازسازی سیستم‌های اصلی فناوری اطلاعات خود شروع می‌کنند که یک پروژه چندساله است و می‌تواند هزینه‌های زیادی داشته باشد. متأسفانه اکثر این هزینه‌ها هدر می‌رود، زیرا این تلاش‌ها بر اساس برنامه‌های طولانی‌مدت برنامه‌ریزی می‌شوند، درحالی‌که قوانین تجارت به‌صورت سه‌ماهه تغییر می‌کنند. شرکت‌ها نیاز به یک رویکرد تحولی دارند که چابک و متغیر باشد و بر روی نتایج تمرکز کرده و قابلیت مدیریت داشته باشد.

در این مقاله، قصد داریم به مفهوم تحول دیجیتال داده محور و اهمیت آن در کسب‌وکارهای امروزی پرداخته و همچنین به روش‌هایی که می‌توانید آن را در کسب‌وکار خود اجرا کنید، خواهیم پرداخت.

تحول دیجیتال داده محور چیست | تاک شد

تحول دیجیتال داده محور چیست؟

تحول دیجیتال داده محور (Data Driven Digital Transformation)  اصطلاحی است که به فرایندی اشاره دارد که سازمان‌ها برای تغییر و بهبود فعالیت‌ها و عملکرد خود از طریق بهره‌گیری از داده‌ها و فناوری‌های دیجیتال به طور گسترده به کار می‌برند.

در تحول دیجیتال، داده‌های جمع‌آوری شده از منابع مختلف مانند سیستم‌های رایانه‌ای، حسگرها، شبکه‌های اجتماعی و دستگاه‌های هوشمند با استفاده از فناوری‌های پردازش داده، هوش مصنوعی به‌منظور افزایش دانش و درک از روند‌ها، الگوها و رفتارهای مختلف، تجزیه‌وتحلیل می‌شوند.

هدف اصلی تحول دیجیتال، استفاده بهینه و هوشمندانه از داده‌ها جهت تصمیم‌گیری، بهبود فرایندها، بهبود تجربه مشتری و ایجاد ارزش‌افزوده برای سازمان است. این تحول می‌تواند در سطوح مختلف سازمانی اتفاق بیفتد،

تحول دیجیتال داده محور در سازمان‌ها امکان ارائه برنامه‌های استراتژیک و تصمیم‌گیری‌های بهتر، افزایش اثربخشی و بهره‌وری، کاهش خطاها و ریسک‌ها، شناسایی فرصت‌های جدید و بهبود رقابت‌پذیری را فراهم می‌کند.

چرا data driven transformation  مهم است؟

به‌طورکلی، تحول دیجیتال به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در دنیای پویای امروزی، بازدهی بالا، ارتقای کیفیت خدمات و محصولات، تصمیم‌گیری بهترین و ایجاد ارزش‌افزوده را برای خود ایجاد کنند. با بهره‌گیری از داده‌ها و فناوری‌های دیجیتال، سازمان‌ها قادر خواهند بود بهترین تصمیم‌گیری‌ها را انجام داده و به‌سرعت واکنش نشان دهند که در نهایت باعث افزایش رقابت‌پذیری و بقا در بازار خواهد شد.

برای درک بهتر این موضوع دلایل اهمیت data driven transformation را با به‌صورت دقیق بررسی می‌کنیم:

  • بهبود عملکرد و بهره‌وری:

تحول دیجیتال داده محور باعث بهبود عملکرد و بهره‌وری سازمان می‌شود. با استفاده از داده‌ها و تحلیل آن‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های موجود شناسایی می‌شوند و اقدامات بهبود و بهینه‌سازی صورت می‌گیرد.

  • ارتقای تجربه مشتری:

تحول دیجیتال به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تجربه مشتری را بهبود بخشند. کسب‌وکارها با دسترسی به داده‌هایی در مورد مشتریان، نیازها و ترجیحات آن‌ها را بهتر درک کرده و می‌توانند خدمات و محصولات خود را بر اساس این دانش بهبود ببخشند.

  • پیش‌بینی و مدیریت ریسک:

با تحلیل داده‌ها و استفاده از ابزارهای پیش‌بینی، سازمان‌ها قادر خواهند بود بهترین تصمیم‌گیری‌ها را در مورد ریسک‌ها و فرصت‌های آینده اتخاذ کنند. این امکان به سازمان می‌دهد تا با ریسک‌ها بهتر مقابله کند و از فرصت‌های بهره‌وری بیشتر استفاده کند.

علاوه بر این موارد، دلایل دیگری هم برای نشان‌دادن اهمیت تحول دیجیتال داده محور وجود دارند که با گوش‌دادن به پادکست دیتا ساینس می‌توانید بیش‌تر با آن‌ها آشنا شوید.

مزایای تحول دیجیتال داده محور | تاک شد

مزایای تحول دیجیتال داده محور کدام‌اند؟

احتمالاً شما هم کنجکاو هستید که بدانید چرا data driven transfotmation این روزها توانسته تا این حد کارآمد شود و این که چه مزایایی برای کسب‌وکار به همراه دارد؟

در ادامه می‌خواهیم ۴ مورد از مزایای اصلی تحول دیجیتال را بررسی کنیم که شناختشان باعث درک بهتری از این مفهوم می‌شود:

  • تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد:

با استفاده از تحول دیجیتال داده محور، سازمان‌ها قادر خواهند بود تصمیم‌گیری‌های خود را بر اساس داده‌ها و اطلاعات مستدل انجام دهند. این امر باعث کاهش حدس و گمان و افزایش قابلیت پیش‌بینی نتایج تصمیم‌گیری می‌شود.

  • افزایش قابلیت رقابتی:

سازمان‌هایی که تحول دیجیتال را پیگیری می‌کنند، به‌راحتی می‌توانند به فرصت‌ها و چالش‌های جدید در بازار واکنش نشان دهند. با استفاده از داده‌ها و اطلاعات بهتر، تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر و استراتژی‌های بهینه‌تر در مورد بازار، مشتریان و رقبا صورت می‌پذیرد که به سازمان کمک می‌کنند تا رقابت‌پذیری خود را افزایش دهد.

  • ارتقای نوآوری و توسعه فرایند کسب‌وکار:

تحول دیجیتال به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بهبود و نوآوری در فرایندها، محصولات و خدمات خود را تسهیل کنند. با دسترسی به داده‌ها و آنالیز آن‌ها، سازمان‌ها می‌توانند الگوهای جدید را شناسایی کرده و راهکارهای خلاقانه برای مواجهه با چالش‌ها و ارائه بهترین خدمات را پیدا کنند.

  • بهبود ارتباطات و همکاری:

با تحول دیجیتال، امکان به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات بین اعضای سازمان واقع در مکان‌ها و زمان‌های مختلف فراهم می‌شود. این امر باعث بهبود ارتباطات داخلی، همکاری و تعامل بین اعضای سازمان می‌شود و باعث افزایش کارایی و اثربخشی سازمان می‌شود. همچنین از این طریق بررسی دیتاهای بزرگ آسان‌تر خواهد بود که عمدتاً آن‌ها را با نام بیگ دیتا می‌شناسیم. در مطلب « بیگ دیتا چیست ؟» این موضوع دقیق‌تر بررسی شده است.

با چه روش‌هایی می‌توان تحول دیجیتال داده محور را اجرا کرد؟

سؤال اصلی اینجاست که چگونه باید تحول دیجیتال را در کسب‌وکار خود اجرا کنیم؟

مفهوم data driven tranformatio مدت زیادی نیست که در این حد کارآمد شده است، اما باید بدانید که روش‌های مختلفی برای اجرای آن وجود دارند که در ادامه این بخش می‌خواهیم ۴ مورد از مهم‌ترین‌هایشان را با هم بررسی کنیم:

1.   از بردهای سریع برای یادگیری و پیداکردن بودجه سفر دیجیتال استفاده کنید!

در این روش، شرکت‌ها اقدامات دیجیتالی سریع و مستقل را شناسایی می‌کنند که به‌سرعت به نتایج مطلوب منجر می‌شوند. این پروژه‌ها به طور فوری بهبود عملکرد در یک حوزه کلیدی مانند پشتیبانی فروش یا زنجیره تأمین را فراهم می‌کنند.

به‌جای این که اجرای این پروژه‌ها سال‌ها طول بکشد، پیاده‌سازی آن‌ها در عرض چند ماه اتفاق می‌افتد و تقریباً بلافاصله به سوددهی می‌انجامد. پروژه‌های نمونه نشان می‌دهند که شرکت می‌تواند از دیجیتالی‌شدن بهره‌مند شود و در آن‌ها درس‌های مهمی در مورد اجرای تحول دیجیتال در سراسر شرکت به دست خواهد آمد.

2.    تحول دیجیتال را در تمام جوانب شرکت اجرا کنید!

طراحی تحول سراسری شرکت می‌تواند آغاز شود درحالی‌که اقدامات اولیه هنوز در حال انجام هستند. این شامل ساختن لیستی از فرصت‌هاُ شناسایی و اولویت‌بندی وظایف یا واحدهایی که بیشترین بهره را از تحول می‌برند، خواهند بود. همچنین، شامل یافتن موانع و شروع به رفع آن‌ها است.

3.    ایجاد فرهنگ داده محور

برای موفقیت در تحول دیجیتال، باید یک فرهنگ سازمانی داده محور را ایجاد کنید. این موضوع شامل تشویق به اشتراک گذاری داده‌ها، ترویج تصمیم‌گیری مبتنی بر اطلاعات و تسهیل دسترسی به داده‌ها برای تمامی اعضای سازمان خواهد بود.

4.    استفاده از فناوری‌های نوین

برای تحول دیجیتال داده محور، باید از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا و فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده کنید. این فناوری‌ها می‌توانند به شما در جمع‌آوری، ذخیره، پردازش و تحلیل داده‌ها کمک کنند و قدرت تصمیم‌گیری شما را افزایش دهند.

اجرای تحول دیجیتال داده محور | تاک شد

شما تحول دیجیتال داده محور را با چه روشی اجرا می‌کنید؟

باتوجه‌به تغییرات سریع در محیط کسب‌وکار و افزایش حجم داده‌ها، تحول دیجیتال به یک ضرورت تبدیل شده است. سازمان‌هایی که توانسته‌اند به‌درستی و به همراهی اعضای سازمان این تحول را اجرا کنند، می‌توانند از مزایا و فرصت‌های بی‌شماری برخوردار شوند.

توصیه می‌کنیم برای آشنایی با data driven transformation و مفاهیم مرتبطی که می‌توانند در موفقیت کسب‌وکارتان اثرگذار باشند، حتماً پادکست امیر رجبی را گوش دهید.

با اجرای تحول دیجیتال داده محور، سازمان‌ها قادر خواهند بود تا بهبود عملکرد، افزایش کارآفرینی و نوآوری، بهینه‌سازی فرایندها، بهبود تجربه مشتری و ایجاد رشد پایدار را تجربه کنند؛ بنابراین، تحول دیجیتال داده محور به‌عنوان یک راهبرد استراتژیک برای سازمان‌ها در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا در مسیر پیشرفت و رقابت در بازار، قدم بردارند.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *